W 2021 roku wartość branży elektroniki drukowanej wyniosła 47,1 mld USD (+14,5% r/r), a w 2025 roku prognozowana jest na poziomie 63,3 mld USD (za: IDTechEx). Oznacza to średnioroczny wzrost wartości rynku w latach 2020-2025 na poziomie 9,0%. Według analiz rynkowych, CAGR branży urządzeń elektronicznych do prototypowania, do których zaliczają się m.in. urządzenia prototypujące DPS Spółki, ma wynieść ok. 31% w latach 2021- 2031 (za: Transparency Market Research). Globalna roczna sprzedaż systemów do prowadzenia prac B+R oraz szybkiego prototypowania i produkcji małoseryjnej dla branży elektroniki drukowanej wynosi ok. 250-500 szt. rocznie, przy cenie ok. 50-500 tys. EUR za sztukę.
Pozyskany kapitał i planowane inwestycje
Spółka planuje zainwestować 60 mln PLN do 2026 toku, z czego około 34.6 mln PLN zostało pozyskane z emisji akcji (36.6 mln PLN wpływu z emisji 275 tys. akcji na okaziciela pomniejszone o około 2 mln PLN kosztów emisji), a pozostała część to finansowanie dłużne, granty oraz własne środki. W kolejnych latach środki mają zostać zainwestowane w kluczowe obszary biznesowe jak sprzedaż (udział 43% w planowanej inwestycji), produkcja (udział 35%) oraz R&D (udział 22%). Szacowane przez spółkę inwestycje obejmują zarówno opex (dodatkowe zatrudnienie wraz ze wzrostem skali) jak i capex (m.in. inwestycje w rozbudowę mocy produkcyjnych).
Celem biznesowym spółki jest wypracowanie 100 mln PLN przychodów ze sprzedaży produktów i usług w 2026 roku. Gros z zakładanych przez spółkę przychodów (około 50%) powinno pochodzić ze sprzedaży modułów do sprzedaży przemysłowych (zakładana sprzedaż około 100 sztuk modułów z tytułu przejścia do wdrożeń przemysłowych z 3-4 partnerami biznesowymi; na koniec Q1’23 3 projekty z partnerami były w zaawansowanej fazie). Pozostałe 50% zakładanych przychodów w 2026 roku powinno pochodzić ze sprzedaży Delta Printing System (27% zakładanych przychodów w 2026 roku 3-krotne zwiększenie sprzedaży ze względu na liczne szanse sprzedażowe w lejku sprzedaży) oraz sprzedaż Nanotuszy (23% zakładanych przychodów w 2026 roku; zakładane 4-krotne zwiększenie mocy produkcyjnych).
Zobacz także: Transformacja w kierunku mocy gazowych – czy taka zmiana może przynieść spółce korzyści?
Przychody ze sprzedaży produktów i usług
Głównymi źródłami przychodów spółki w 2023 roku są badania i rozwój oraz sprzedaż produktów, która ze względu na komercjalizację urządzeń ma coraz większy udział w przychodach. Stabilne źródło przychodów stanowią dotacje, które zgodnie z naszymi założeniami spółka będzie otrzymywała również w kolejnych okresach. W 2022 roku zyskały na istotności przychody z tytułu usług badań i rozwoju, co jest kontynuowane w 2023 roku i wynika z większego zaawansowania prac na projektami z zewnętrznymi partnerami (obecnie prowadzonych jest 9 projektów z partnerami komercyjnymi). Przychody spółki w 1H’23 (uwzględniamy wstępne dane o przychodach za Q2’23) odnotowały nieznaczny wzrost y/y (mniejsza wartość dotacji skompensowana przez wzrost przychodów z tytułu R&D). Spółka zakontraktowała sprzedaż znacznie większej liczby urządzeń DPS w 1H’23 y/y, co wraz z kolejnymi umowami powinno pozytywnie wpłynąć na dynamikę przychodów y/y w 2023 roku.
Komercjalizacja urządzeń DPS komercjalizacja postępuje stopniowo. Zakup urządzenia poprzedzają liczne testy – HB Technology (firma z Korei Południowej) podejmowała decyzję o zakupie ponad 30 miesięcy. Biorąc pod uwagę coraz dłuższy okres od rozpoczęcia komercjalizacji produktów oraz atrakcyjny lejek sprzedażowy, oczekujemy że sprzedaż drukarek powinna przyśpieszyć w 2023 roku (potwierdzają to dane za 7 miesięcy).
Zwracamy uwagę, że w początkowej fazie komercjalizacji (okres 2021- Q2’22) drukarki były wyłącznie sprzedawane do uniwersytetów i ośrodków badawczych. Pierwsza sprzedaż do podmiotu biznesowego nastąpiła w Q3’22 (HB Technology z Południowej Korei), a do lipca 2023 roku 4 z 21 urządzeń zostało sprzedanych do podmiotów biznesowych (w tym dwa do HB Technology). Biorąc pod uwagę sprzedaż drukarek w latach 2021-23, najwięcej urządzeń trafiło do Chin (8 urządzeń) a następnie do Niemiec (5 urządzeń).
Istotnym czynnikiem kształtującym sprzedaż w kolejnych okresach będzie postęp w projektach komercyjnych, z których 3 są w zaawansowanej fazie. Potencjalne wdrożenie przemysłowe powinno przełożyć się na skokowy wzrost sprzedaży urządzeń Epsilon, co napędziłoby wolumeny sprzedaży. Szacujemy, że ze względu na mniejszą złożoność Epsilon niż Delta Printing System, cena urządzenia powinna zawierać się w przedziale 90-100 tys. EUR vs. 170-200 tys. EUR zakładane dla urządzenia DPS.
Nanotusze obecnie stanowią niski udział w całkowitej sprzedaży XTPL. Liczba zamówień na nanotusze jest mocno skorelowana z ilością sprzedanych urządzeń DPS. Dalsza sprzedaż urządzeń DPS oraz rozpoczęcie wdrożeń przemysłowych powinno pozytywnie wpłynąć na przychody generowane w tym kanale sprzedaży.
Dotacje stanowią coraz niższy udział w sprzedaży wraz z rozwojem sprzedaży produktów i usług oferowanych przez XTPL. Obecnie spółka realizuje 3 projekty dofinansowywane ze środków publicznych, a jeden projekt został zakończony z końcem 2Q’23 (projekt z NCBiR „Innowacyjna technologia precyzyjnej depozycji siatek przewodzących do zastosowań w wyświetlaczach OLED nowej generacji” na kwotę 11.7 mln PLN). Obecnie realizowane projekty to:
1. Dotacja z NCBiR na 7.7 mln PLN (łączna wartość projektu 11.6 mln PLN); okres trwania 1 październik 2020 do 30 września 2023.
2. Dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na 0.4 mln PLN (łączna wartość projektu 0.9 mln PLN); okres trwania od 18 stycznia 2018 do 31 grudnia 2023.
3. Dotacja z Komisji Europejskiej na 0.4 mln EUR (budżet XTPL to 0.4 mln EUR, łączna wartość projektu to 4.3 mln EUR); okres trwania od 1 września 2022 do 31 sierpnia 2024.
Oczekujemy, że ze względu na innowacyjny charakter działalności spółki, XTPL powinno pozyskiwać kolejne dotacje na prowadzone projekty. Nie zakładamy jednak wzrostu wartości dotacji względem wartości historycznych.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję