Pozytywne dane płynące z rynku o sprzedaży detalicznej oraz kształtowaniu się cen odzieży i obuwia pozwoliły na długo oczekiwaną poprawę sytuacji spółek z branży odzieżowej. Z uwagi na sezonowość sprzedaży w branży odzieżowej I kwartał zazwyczaj zalicza się do gorszych w roku.
Spółki tradycyjnie odnotowują spadki sprzedaży w porównaniu z rekordowym IV kwartałem, a na poziomie zysków często pojawia się strata. W przypadku Monnari Trade trwa powrót do wartości sprzed pandemii, a koncentracja Spółki na rynku polskim umożliwiła uniknięcie spadków sprzedaży z tytułu ekspozycji na rynki wschodnie.
W I kwartale Spółka wypracowała przychody na poziomie 55,223 mln zł, co oznacza spadek o 34,7% k/k, ale jednocześnie wzrost o 30,6% w porównaniu do I kwartału 2021 r., co oceniamy pozytywnie. Spółce wciąż nie udało się wypracować przychodów porównywalnych do wartości sprzed pandemii (w I kwartale 2019 sprzedaż wyniosła 58,282 mln zł), aczkolwiek widzimy poprawę.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 29,928 mln zł i był większy o 59,1% r/r. Marża brutto na sprzedaży wyniosła 54,2%, co oznacza wzrost o 9,7 pp. r/r i spadek o 4,6 pp. k/k. Kształtowanie się marży brutto oceniamy pozytywnie - marża jest nawet wyższa niż w I kwartale 2019 (51,5%).
Pozytywnie oceniamy dyscyplinę kosztową Spółki. Mimo wysokiej inflacji w polskiej gospodarce koszty sprzedaży wzrosły zaledwie o 0,4% k/k, a koszty ogólne zarządu odnotowały spadek o 44,2% k/k.
Zysk operacyjny po raz pierwszy od 2016 r. był w I kwartale dodatni i wyniósł 71 tys. PLN. Strata netto wyniosła minus 652 tys. wobec minus 6,254 mln zł straty netto w I kwartale 2021.
Wyniki Spółki oceniamy jako dobre i nieco lepsze od naszych oczekiwań, stąd finalnie podwyższamy naszą wycenę do 6,2 PLN za 1 akcję.
Oczekiwany wpływ:
Zgodnie z naszymi prognozami Monnari Trade konsekwentnie zbliża się do poziomów sprzedaży sprzed pandemii. Utrzymanie infrastruktury sprzedażowej oraz wysoka dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce umożliwiła wypracowanie przychodów na poziomie zaledwie o 3,059 mln zł niższym niż w ostatnim I kwartale roku przed pandemią (55,223 mln PLN wobec 58,282 mln PLN w I kwartale 2019). Założona przez Zarząd w strategii kontrola kosztów przynosi rezultaty. Koszty sprzedaży odnotowały niewielki wzrosty k/k, a koszty zarządu istotny spadek k/k, co umożliwiło wypracowanie dodatniego wyniku na działalności operacyjnej. Z kolei, wygenerowana strata netto na poziomie minus 652 tys. PLN jest istotnie niższa niż w latach poprzednich (w tym tych niepandemicznych) i nie należy oceniać jej negatywnie. Najlepsze okresy dla spółek z branży odzieżowej to II i (przede wszystkim) IV kwartał, w których branża z nawiązką odrabia straty z I kwartału. Monnari Trade zakłada w 2022 r. wysoką dynamikę otwierania nowych salonów (zarówno własnych, jak i franczyzowych), stąd prognozujemy, że w 2023 r. przychody powrócą do poziomów sprzed pandemii.
W perspektywie bieżącego półrocza korzystnie na wartość Spółki wpływać będzie rozliczenie transakcji części Ogrodów Geyera (31,5 mln zł) oraz możliwe umorzenie 75% pożyczki z PFR (11,145 mln zł). Część otrzymanej gotówki Spółka przeznaczyła w I kwartale na spłatę zobowiązań.
Na poziomie przychodów wyniki Monnari Trade są zbliżone do naszych szacunków (55,223 mln PLN wobec 54,251 mln zł). Zysk brutto na sprzedaży okazał się większy o 10,3% niż nasza prognoza (29,928 mln PLN wobec 27,143 mln PLN). Z kolei na poziomie zysku netto wynik okazał się znacznie lepszy niż się spodziewaliśmy. Strata netto wyniosła minus 652 tys. PLN, przy naszych szacunkach na poziomie minus 4,036 mln PLN. Stąd po aktualizacji danych w modelu oraz mnożników w wycenie porównawczej podwyższamy naszą wycenę do 6,2 PLN za 1 akcję (poprzednio 5,5 PLN).
Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję