Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ORLEN S.A.: Strategia grupy na lata 2007-2012 (2007-11-16)

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

RB 64:Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012

Firma: POLSKI KONCERN NAFTOWY ORLEN SA
Spis treści:
1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO









Raport bieżący nr 64 / 2007





Data sporządzenia: 2007-11-16
Skrócona nazwa emitenta
PKNORLEN
Temat
Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie - informacje poufne
Treść raportu:
Zarząd Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. ("PKN ORLEN S.A.") informuje, że Rada Nadzorcza PKN ORLEN S.A. w dniu 16 listopada 2007 roku zatwierdziła dokument "Strategia Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012" ("Strategia").

Strategia zakłada aktualizację dotychczasowego podejścia do procesu tworzenia wartości Grupy PKN ORLEN, poprzez skupienie się na dwóch obszarach:
 wzroście organicznym, czyli poprawie efektywności, optymalizacji i inwestycjach w zakresie działalności podstawowej;
 wzroście nieorganicznym, opartym na selektywnej realizacji dostępnych opcji rozwoju zewnętrznego.

Do najważniejszych elementów strategii należą:

Po pierwsze, koncentracja na wzroście organicznym – na efektywności i uwolnieniu kontrolowanego potencjału, w szczególności poprzez:

 maksymalizację efektu synergii wynikającej ze skutecznej realizacji programów: Partnerstwo w Unipetrol oraz Tworzenia Wartości Mažeikiu Nafta,
 zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej w celu zaspokojenia rosnącego popytu w regionie (osiągnięcie do 2012 roku efektywnych mocy przerobowych całej Grupy PKN ORLEN 33 mln ton rocznie),
 zwiększenie udziału rynkowego w sprzedaży hurtowej (osiągnięcie do 2012 roku 65% udziałów w rynku w Polsce i 75% w krajach bałtyckich),
 wdrażanie strategii dwóch marek i znaczne zwiększenie efektywności sprzedaży detalicznej (osiągnięcie do 2012 roku powyżej 30% udziału w rynku polskim oraz co najmniej 20% udziału w rynku czeskim i krajów bałtyckich),
 optymalizację aktywów poprzez dalsze dezinwestycje spółek spoza działalności podstawowej (przede wszystkim Polkomtel).

Po drugie, ewentualna realizacja opcji wzrostu nieorganicznego. Priorytetowo traktowane są projekty: ekspansja na nowe rynki (m.in. Ukraina i kraje bałtyckie), konsolidacja krajowego sektora naftowego, uruchomienie działalności poszukiwawczo – wydobywczej ropy naftowej, optymalizacji handlu ropą naftową, wzmocnienia hurtowego handlu produktami naftowymi na morze oraz monitoringu potencjalnych celów do przejęcia.

Strategia zakłada osiągnięcie następujących celów finansowych Grupy PKN ORLEN w roku 2012(1):
 Wskaźnik EBITDA wg LIFO(2): 11 mld PLN
 Wskaźnik ROACE(3): 14%
 Wydatki inwestycyjne(4): 3,5 mld PLN średniorocznie; 21,3 mld PLN razem
 Wskaźnik dźwigni finansowej(5): 30 – 40%

Cel EBITDA na rok 2012 zakłada wzrost tego wskaźnika o 132% w porównaniu do poziomu z roku 2006. EBITDA na rok 2012 - według segmentów działalności Grupy PKN ORLEN:
 rafineria: 6,1 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 3,8 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 detal: 1,4 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,6 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 petrochemia: 2,5 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,9 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 chemia: 0,6 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,1 mld PLN w porównaniu do roku 2006)
 pozostałe: 0,4 mld PLN (wzrost do 2012 roku o 0,9 mld PLN w porównaniu do roku 2006)

Cel poziomu wydatków inwestycyjnych dla Grupy PKN ORLEN na lata 2007-2012 - wg segmentów działalności Grupy PKN ORLEN:
 rafineria: 8,4 mld PLN
 detal: 3,2 mld PLN
 petrochemia: 5,8 mld PLN
 chemia: 1,7 mld PLN
 pozostałe: 2,2 mld PLN

(1) Cele prezentowane są przy założeniu następujących warunków makroekonomicznych w 2012 roku: modelowa marża rafineryjna PKN ORLEN: 4,2 USD/bbl, cena ropy Brent: 50 USD/bbl, modelowa marża petrochemiczna PKN ORLEN: 468 USD/tonę, dyferencjał Brent/Ural: 3,0 USD/bbl, kurs PLN/EUR: 3,67, kurs PLN/USD: 2,84.
Modelowa marża rafineryjna PKN ORLEN = przychody ze sprzedaży produktów (88% Produkty = 22% Benzyna + 11% Nafta + 38% ON + 3% LOO + 4% JET + 10% COO) minus koszty (100% wsadu = 88% Ropa Brent + 12% zużycie własne); ceny produktów wg notowań .
Modelowa marża petrochemiczna PKN ORLEN = przychody ze sprzedaży produktów (100% Produkty = 50% Etylen, 30% Propylen, 15% Benzen, 5% Toluen) minus koszty (100% wsadu = 70% Nafta + 30% LS VGO); ceny produktów wg notowań.
(2) EBITDA = zysk operacyjny przed opodatkowaniem i potrąceniem kosztów finansowych powiększony o amortyzację; dotyczy Grupy PKN ORLEN, metoda wyceny zapasów wg. LIFO; zmienne warunki makroekonomiczne.
(3) ROACE = zysk operacyjny po opodatkowaniu / średni kapitał zaangażowany w okresie (kapitał własny + dług netto)
(4) Wartość skumulowana w latach 2007 - 2012 na poziomie całej Grupy PKN ORLEN
(5) Dźwignia finansowa = dług netto / kapitał własny.

Szczegóły strategii zostaną zaprezentowane przedstawicielom rynku kapitałowego w trakcie konferencji medialnej i telekonferencji, które zaplanowane są na 21 listopada 2007 roku. Dalsze informacje o spotkaniach i prezentacji dostępne będą na stronie internetowej PKN ORLEN S.A. www.orlen.pl.

Patrz także: raport bieżący nr 35/2007 z dnia 12 czerwca 2007 roku.

MESSAGE (ENGLISH VERSION)






Regulatory announcement no 64/2007 dated 16 November 2007PKN ORLEN
Group strategy for 2007-2012Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.
("PKN ORLEN", “Company”) announces that on 16 November 2007 the
Supervisory Board of PKN ORLEN accepted the document "PKN ORLEN Group’s
strategy forthe years 2007-2012" (“Strategy”).The
new strategy assumes the update of the current approach towards the
process of value creation within the PKN ORLEN Group by focusing on two
areas: organic growth, i.e. improvement in efficiency,
optimization, and investments in the core businesses of the Company;
inorganic growth, based on the selective realisation of the available
options for external expansion.The main assumptions of the new
strategy are as follows:1. A focus on the organic growth of the
Company, i.e. on the efficiency and release of the Group’s potential,
especially through: Synergy maximisation from the effective
realisation of the Partnership Program in Unipetrol and the Value
Creation Program in Mazeikiu Nafta. An increase in crude oil
processing capacity to fulfil the growing demand in the region
(reaching, by 2012, an effective processing capacity for the whole PKN
ORLEN Group at the level of 33 m tonnes per year). An increase in
wholesale market share (reaching, by 2012, 65% of the market share in
Poland and 75% of the market share in the Baltic countries).
implementation of the strategy of two brands and a significant
improvement in retail sales efficiency (reaching, by 2012, more than 30%
of the Polish market and a share of at least 20% of the Czech and Baltic
countries’ markets). Asset optimisation through the further
disposal of non-core business companies (especially Polkomtel).2.
Potential inorganic growth options. Priority will be given to the
following projects: expansion into the new markets (among others Ukraine
and the Baltic countries), consolidation of the domestic refining
sector, the start of upstream activities, optimisation of crude oil
trading, the strengthening of wholesale deliveries of refined products
by sea, and the monitoring of potential targets for acquisition.The
strategy assumes achieving the following financial targets for the PKN
ORLEN Group in 2012(1): EBITDA based on LIFO(2): PLN 11 bn
ROACE(3): 14% Capital expenditure(4): PLN 3.5 bn annual average;
PLN 21.3 bn in total Gearing(5): 30 – 40%The
EBITDA target for 2012 assumes an increase over its 2006 level of 132%.
The breakdown of the 2012 EBITDA by PKN ORLEN Group operating segments
is as follows: Refining: PLN 6.1 bn (increase, by 2012, of PLN 3.8
bn compared to 2006) Retail: PLN 1.4 bn (increase, by 2012, of PLN
0.6 bn compared to 2006) Petrochemical: PLN 2.5 bn (increase, by
2012, of PLN 0.9 bn compared to 2006) Chemical: PLN 0.6 bn
(increase, by 2012, of PLN 0.1 bn compared 2006) Others: PLN 0.4 bn
(increase, by 2012, of PLN 0.9 bn compared to 2006).The capital
expenditure target for the PKN ORLEN Group for the years 2007-2012 –
breakdown by PKN ORLEN Group operating segments: Refining: PLN 8.4
bn Retail: PLN 3.2 bn Petrochemical: PLN 5.8 bn
Chemical: PLN 1.7 bn Others: PLN 2.2 bn(1) Targets
are presented based on the following assumptions for macroeconomic
conditions in 2012: PKN ORLEN model refining margin: USD 4.2/bbl, Brent
crude oil price: USD 50/bbl, PKN ORLEN model petrochemical margin: USD
468/tone, Brent/Ural differential: USD 3.0/bbl, PLN/EUR: 3.67, PLN/USD:
2.84.PKN ORLEN model refining margin = revenues from products sold
(88% Products = 22% Gasoline + 11% Naphtha + 38% Diesel + 3% LHO + 4%
JET + 10% HSFO) minus costs (100% input = 88% Brent Crude Oil + 12%
internal consumption); product prices according to quotationsPKN
ORLEN model petrochemical margin = revenues from products sold (100%
Products = 50% Ethane, 30% Propylene, 15% Benzene, 5% Toluene) minus
costs (100% input = 70% Naphtha + 30% LS VGO); product prices according
to quotations.(2) EBITDA = earnings before tax and financial costs
plus amortisation and depreciation; refers to the PKN ORLEN Group, LIFO
valuation of inventories; variable macroeconomic conditions.(3)
ROACE = EBIT after tax / average capital employed (equity + net debt)(4)
Cumulative value in years 2007 - 2012 for the whole PKN ORLEN Group(5)
Gearing = net debt / equityDetails of the strategy will be
introduced to capital market representatives during a press conference
and conference call which are planned for 21 November 2007. Further
information regarding the meetings and presentation will be available on
the PKN ORLEN web-site www.orlen.pl.See also: regulatory
announcement no 35/2007 dated 12 June 2007.


PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2007-11-16 Piotr Kownacki Prezes Zarządu
2007-11-16 Dariusz Formela Członek Zarządu

Cena akcji Pknorlen

Cena akcji Pknorlen w momencie publikacji komunikatu to None PLN. Sprawdź ile kosztuje akcja Pknorlen aktualnie.

W tej sekcji znajdziesz wszystkie komunikaty ESPI EBI Pknorlen.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Komunikaty ESPI

Komunikaty ESPI

ESPI - Komunikaty spółek


Reklama