Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

zwrot płatności

Zdarza się, że wpłaciliśmy pieniądze na konto brokera Forex lub firmy oferującej inwestycje w kryptowaluty, a tymczasem okazuje się, że to scam. Czy da się odzyskać środki? Co możemy zrobić?

 

Stało się! Założyliśmy rachunek inwestycyjny u brokera Forex, wpłaciliśmy pieniądze i dokonaliśmy pierwszych udanych transakcji. Strona internetowa brokera na pierwszy rzut oka wyglądała wiarygodnie,  jednak okazuje się, że nie możemy doczekać się wypłaty środków. Dodatkowo zdarza się, że otrzymujemy nachalne telefony od doradców, którzy starają się nas nakłonić do wpłaty kolejnych środków. Zagłębiamy się po czasie w informacje zawarte na stronie brokera i zdajemy sobie sprawę, że tak naprawdę nic nie wiemy o licencjach na działalność inwestycyjną posiadanych przez firmę, a dodatkowo jej siedziba mieści się w egzotycznej lokalizacji. Co możemy zrobić, aby odzyskać nasze środki? Czy jest jakaś szansa? Tutaj wiele zależy od sposobu, w jaki wpłaciliśmy pieniądze.

 

Karta płatnicza i chargeback

Reklama

Jeśli wpłaciliśmy swe środki za pomocą karty płatniczej, możemy skorzystać z chargebacku. Chargeback pozwala na obciążenie zwrotne i zwrot pieniędzy na kartę w przypadku, gdy klient nie otrzymał produktów lub usług, za które zapłacił, a także w sytuacjach błędów technicznych, niezrealizowanych transakcji oraz w przypadku transakcji mających znamiona oszustwa. Opcja ta jest dostępna zarówno dla posiadaczy kart Visa, jak i Mastercard, jednak łatwiejsze jest uzyskanie chargebacku przy płatnościach MasterCard.

Jeśli chcemy odzyskać środki, musimy skontaktować się z wystawcą karty, a więc z bankiem, przedstawić sytuację i zgłosić reklamację. Reszta już zależy od banku. Po przyjęciu reklamacji bank może uznać nasze roszczenie i zwrócić środki, uprzednio kontaktując się z operatorem płatności (Visa lub Mastercard). Następnie operator kontaktuje się z podmiotem, od którego chcemy otrzymać zwrot. Chargeback otrzymamy w następujących sytuacjach:

- gdy podmiot winny nam środki nie odpowie na reklamację,

- gdy uzna reklamację,

- gdy nie uzna reklamacji i jednocześnie nie dostarczy dowodów, że nie mamy racji.

Reklama

Nie otrzymamy chargebacku jedynie w sytuacji, gdy podmiot nie uzna reklamacji i dostarczy dowody, że nasze roszczenie jest niesłuszne.

Po kontakcie z podmiotem winnym nam środki operator informuje bank o rezultacie, a bank z kolei przekazuje informacje klientowi i w przypadku pozytywnej decyzji otrzyma on chargeback, zwykle w terminie do dwóch miesięcy.

W przypadku chargebacku kluczową kwestią jest to, ile czasu upłynęło od transakcji, z której środki chcemy odzyskać. Zwykle jest to okres do 120 dni, w niektórych przypadkach może  być on dłuższy. Warto pamiętać, że bank zażąda od nas dokumentów udowadniających oszustwo, więc powinniśmy mieć zgromadzone wszystkie dowody wskazujące na nieuczciwość brokera.

Nie zawsze jednak chargeback okazuje się skuteczny. Przyczyną może być zbyt długi czas, który upłynął od transakcji. Ponadto banki nie są zbyt chętne, aby pozytywnie rozpatrywać reklamacje klientów, w tym również dotyczące chargebacku. W takim przypadku warto ponownie złożyć reklamację.

 

PayPal

Reklama

Wielu brokerów na rynkach Forex i kryptowalut korzysta z usług takich operatorów płatności, jak PayPal. Jeśli wpłaciliśmy środki do nieuczciwego brokera za pomocą PayPala, również mamy szansę na ich odzyskanie. Operator ten prowadzi Program Ochrony Kupujących, którego celem jest zabezpieczenie interesu klientów również w przypadku oszustw. Dotyczy to przede wszystkim zakupów, ale nie są wykluczone płatności za inne usługi, w tym także brokerskie. Aby skorzystać z możliwości zwrotu środków, należy zgłosić sytuację w czasie 180 dni od transakcji wpłaty.

 

Przelew bankowy

W tym przypadku nie ma dobrych wieści. Jeśli przelew został już zrealizowany, bank nie ma możliwości anulowania transakcji. Pozostaje jedynie wejście na drogę prawną w celu odzyskania pieniędzy. Warto mieć na uwadze, że działalność kancelarii prawnych wiąże się z kosztami, a rezultaty mogą być niepewne. Dobrym pomysłem jest zgłoszenie sprawy na policję – na tym nic nie tracimy. Jeśli broker ma siedzibę w Polsce lub na terenie Europy, mogą być szanse na odzyskanie środków. W przypadku firm o egzotycznych lokalizacjach, zwykle kończy się umorzeniem sprawy, ale warto spróbować.

 

MyChargeBack

Warto wspomnieć również o pośrednikach, pomagającym w odzyskaniu środków. Przykładem może być amerykańska firma MyChargeBack.com. Firma kontaktuje się z bankami, aby odzyskać pieniądze w ramach chargebacku. Jest to najczęstsza sytuacja. MyChargeBack.com nie wyklucza jednak zajęcia się również bardziej skomplikowanymi przypadkami, jak odzyskiwanie środków z przelewów bankowych. W takich przypadkach jednak warto dowiedzieć się o ewentualne koszty takiego postępowania.

Reklama

 

KNF

Jeśli nieuczciwy broker jeszcze nie znajduje się na liście ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), warto samemu skontaktować się z tą instytucją i zgłosić oszustwo. Jeśli firma znajdzie się na liście ostrzeżeń, wiele osób może uniknąć niebezpieczeństwa utraty swych środków. Gdyby nie udało nam się odzyskać środków, przynajmniej inni unikną naszego błędu. Jeśli nie będzie chętnych na korzystanie z usług takiej firmy, jej działalność nie przyniesie już więcej zysków nieuczciwym właścicielom.

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z zwrot płatności