Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

zmiany w rynku

Według raportu opracowanego przez MotoFocus.pl we współpracy ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Santander Bank Polska oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu, w pierwszej połowie 2024 roku polski sektor motoryzacyjny zaczyna odczuwać oznaki spowolnienia.

Pomimo że niemal 60% firm zwiększyło produkcję, rośnie również liczba przedsiębiorstw, które zmagają się ze spadkami – obecnie 28,5% z nich raportuje negatywne zmiany.

Wzrost liczby firm z ograniczoną produkcją, który wyniósł niemal pięć punktów procentowych w porównaniu z wcześniejszymi badaniami, jest zgodny z szerszymi trendami w Europie.

 

>> Zobacz też: Kluczowe dane makroekonomiczne i decyzje banków centralnych na czołówkach: rynki analizują sygnały z USA, Niemiec i Węgier

Reklama

 

Przewidywania na drugą połowę 2024 roku są pesymistyczne, zaledwie połowa producentów spodziewa się wzrostu produkcji, podczas gdy 18,2% przewiduje jej spadek. Problemy te są potęgowane przez niską rentowność sektora oraz rosnące koszty, które nadal utrudniają stabilizację finansową przedsiębiorstw.

Eksperci SDCM zauważają, że mimo inwestycji w badania i rozwój, europejskie technologie motoryzacyjne coraz częściej przenoszą się poza Europę, a Stany Zjednoczone wyprzedzają UE pod względem inwestycji w kluczowe technologie, takie jak baterie i półprzewodniki.

Jeśli obecne trendy się utrzymają, Unia Europejska może wkrótce stać się importerem netto części samochodowych.


>> Czytaj więcej:  Ten Square Games i Dino Polska trzymają rynek w ryzach. WIG mimo to leci w dół

Czytaj więcej

Artykuły związane z zmiany w rynku