Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Złote sztabki w supermarketach

Costco to największa amerykańska sieć sklepów magazynowych, która oferuje je różnorodne produkty w okazyjnych cenach. Ostatnio do oferty weszły… sztabki złota, które wyprzedają się w rekordowym tempie!

 

  • Do oferty Costco trafiła sztabka szwajcarskiej produkcji „PAMP Suisse Lady Fortuna Veriscan” o wadze 1 uncji.
  • Niektórzy zwracają uwagę, że nowy produkt Costco to chwyt marketingowy.
  • Zapytaliśmy polskich dystrybutorów złota kiedy Polacy doczekają się podobnego rozwiązania.

 

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Reklama

 

Sztabki złota w amerykańskim dyskoncie – absurdalne, ale działa…

Costco to amerykańska sieć sklepów magazynowych (jedna z największych sieci detalicznych na świecie) z przysłowiowym „mydłem i powidłem”, w której zakupy zrobią tylko klubowicze. Oprócz szerokiej oferty i konkurencyjnych cen Costco często oferuje dostęp do własnych marek (np. Kirkland Signature) i usług, takich jak finanse czy ubezpieczenia.

Ostatnio Costco rozszerzyło ofertę dla swoich klubowiczów o… sztabki złota. Cena takiej jedno-uncjowej sztabki waha się w zależności od ceny spot złota. Równy tydzień temu kosztowała 1 979,99 USD, przy cenie spot 1 920 USD (jak donosi dyskusja na Reddicie). Mimo to, klubowicze Costco rzucili się na nie jak na świeże bułeczki.

 

Złota sztabka w ofercie COSTCO

Reklama

 grafika numer 1 grafika numer 1

Oferta jest niedostępna na polski rynek, wejście na stronę wymaga amerykańskiego VPN.

Źródło: costco.com

 

Dyrektor finansowy Costco Richarda Galanti, podczas rozmowy dot. kwartalnych wyników finansowych, potwierdził, że sztabki cieszą się dużą popularnością  i niemal momentalnie znikają z magazynów. „Otrzymałem kilka telefonów, że ludzie widzieli w Internecie, że sprzedajemy sztabki złota o wadze 1 uncji” - powiedział. Po czym dodał „[…] kiedy ładujemy je na stronie, zwykle znikają w ciągu kilku godzin, a my ograniczamy się do dwóch na członka klubu”.

Reklama

 

Zobacz również: Złoto zastąpi obligacje skarbowe? Zobacz powody, dla których miałoby się tak stać

 

… jako część kampanii marketingowej?

Szkopuł tkwi w szczegółach. Złoto w Costco mogą kupować tylko klubowicze. Członkostwo kosztuje 60 lub 120 USD rocznie, w zależności od wybranej oferty. Mimo tego jest wprowadzony odgórny limit zakupu sztabek na klienta. Jeden członek może maksymalnie kupić dwie jedno-uncjowe sztabki, z których ciężko zbudować sensowne zabezpieczenie finansowe.

Jonathan Rose, współzałożyciel Genesis Gold Group, zauważył, że jest to promocja, która może przyciągnąć uwagę określonej grupy klientów Costco. Wskazał, że firma wydaje się intensyfikować swoją ofertę żywności długoterminowej i innych artykułów survivalowych, co jest związane z narastającymi obawami dotyczącymi przyszłości. Na przykład, niedawno do oferty firmy trafił się 150-porcjowy zestaw do awaryjnego przygotowywania żywności, który może się okazać przydatny w razie potrzeby.

 

150 porcji survivalowego jedzenia

Reklama

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Costco.com

 

Złoto dla preppersów jest wartościowym rozszerzeniem oferty. Jonathan Rose powiedział: 

„Przeprowadzili badania rynku. Myślę, że to bardzo sprytny sposób na umieszczenie ich nazwy w wiadomościach i uzyskanie świetnego rozgłosu” - powiedział. „Zdecydowanie ludzie żyją z ziemi, są samowystarczalni, wierzą we własną walutę. Na tym polega atrakcyjność złota jako bezpiecznej przystani, gdy ludzie tracą wiarę w dolara amerykańskiego”.

Reklama

 

Zobacz również: Złoto na GPW – będzie nowy produkt inwestycyjny o niezwykłych cechach!

 

Notowania COSTCO WHOLESALE

 grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: stooq.pl

 

Kiedy złoto pojawi się w polskich sklepach?

Reklama

Costco nie jest jedyną siecią sklepów, która wprowadza złoto do swojej oferty. Pod koniec czerwca 2023 r. sztabki zaczęła sprzedawać „Koreańska Żabka” GS Retail, która na terenie swoich sklepów zaczęła stawiać automaty ze złotem.

O to kiedy, podobne rozwiązanie zostanie wdrożone na polski rynek, zapytaliśmy dwie firmy: Goldenmark i Tavex

Michał Tekliński, dyrektor ds. rynków międzynarodowych grupa Goldenmark:

Pomysł Costco jest rzeczywiście nietypowy, choć wpisuje się w aktualne trendy. Złoto przez ostatnie lata cieszyło się dużym zainteresowaniem, jednak dla wielu klientów wydaje się być czymś niedostępnym. Pomysł Costco (choć ograniczony do klientów tylko tej sieci) jest przykładem na wprowadzanie produktu do szerokiego obiegu. W Polsce takich przykładów nie mamy, aczkolwiek w tym samym duchu działa nowy sklep goldsaver.pl, który umożliwia każdemu zakup sztabki o wadze jednej uncji po kawałku, po bieżącej cenie. Oferta skierowana jest do każdego, choć budzi szczególne zainteresowanie wśród osób, które nie mogą sobie pozwolić na jednorazowy zakup sztabki (dziś to ponad 8 tysięcy złotych).

 

Tomasz Gessner, główny analityk Tavex:

Costco to znana w USA sieć sklepów magazynowych, w której dostępny jest bardzo szeroki asortyment w przystępnej cenie. Do owego asortymentu niedawno dołączyło także złoto w postaci 1-uncjowych sztabek PAMP Suisse oraz sztabek z południowoafrykańskiej rafinerii Rand Refinery. Według prasowych doniesień z 26 września sztabki te można było nabyć za odpowiednio 1979,99 USD oraz 1949,99 USD. Jeśli spojrzymy na cenę złota z tego dnia, ta wahała się w przedziale 1900-1916 USD, a zatem złoto oferowane było od 1,8% do 3,3% powyżej ceny giełdowej, licząc od 1916 USD.

Reklama

W przypadku złota inwestycyjnego trzeba pamiętać, że handel nim oparty jest na niskich marżach, sięgających ok. 3-4%. Różnica między standardową ofertą rynkową, a ofertą Costco była więc śladowa, a pomimo tego wystarczyła, aby po sztabki w promocji rzuciły się tłumy chętnych. Sztabki w promocyjnych cenach oferowane były ponadto jedynie klubowiczom z limitem dwóch sztuk na osobę. Można także spekulować, że to wzmożone zainteresowanie wynikało trochę ze specyfiki klientów Costco, a więc osób niekoniecznie zdających sobie sprawę z realiów standardowej oferty metali szlachetnych u dealerów, niewiele odbiegającej od promocyjnej oferty.

Zastanówmy się także, czy takie wdrożenie sprzedaży złota inwestycyjnego w sklepach wielobranżowych miałoby sens w Polsce. Abstrahując od niskiej marżowości produktu, co już może zniechęcić wielkopowierzchniowe obiekty handlowe, dochodzą także specyficzne uwarunkowania prawne, które trzeba spełnić, aby legalnie móc handlować złotem. Na podmioty zamierzające obracać złotem dewizowym został nałożony obowiązek rejestracji działalności kantorowej, który określono w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe. Punkty sprzedaży obowiązane są do spełnienia wymogów w zakresie wyposażenia lokalu przeznaczonego do wykonywania działalności kantorowej oraz prowadzenie ewidencji i wydawania dowodów kupna i sprzedaży wartości dewizowych w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 września 2004. Do tego dochodzi jeszcze konieczność wypełniania obowiązków wynikających z Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz prowadzenia ewidencji dostaw złota inwestycyjnego zgodnie z Ustawą z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Biorąc więc pod uwagę listę procedur do przejścia oraz wspomnianą, niską marżowość, obrót złotem nie budzi póki co większego zainteresowania wielobranżowych podmiotów.

 

Zobacz również: Cena złota urośnie w siłę, dolar amerykański osłabnie - twierdzi światowej sławy ekonomista

Czytaj więcej

Artykuły związane z Złote sztabki w supermarketach