Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

zakup auta

  • Dlaczego kredyty na samochód tak gwałtownie podrożały?
  • Czy zmieni się amerykański styl życia?
  • Jakie ma to konsekwencje dla gospodarki?

 

Własny pojazd coraz odleglejszym marzeniem dla Amerykanów

Średnie oprocentowanie 48-miesięcznych kredytów na nowe samochody w USA wzrosło do 8,65%. Jest to najwyższy poziom od 2001 roku.

Jeszcze kilka lat temu, w latach 2013-2016, oprocentowanie wynosiło około 4%, a w 2021 roku 4,6%. Dla wielu Amerykanów, których życie toczy się wokół samochodu, tak drastyczny wzrost kosztów finansowania zakupu auta ma poważne konsekwencje.

 

Reklama

Wykres: Przeciętne oprocentowanie 48-miesięcznego kredytu na samochód

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: TradingView.

 

Głównym powodem tak wysokiego oprocentowanie kredytów na kupno samochodu w USA są podwyżki stopy procentowej przez Fed. W rezultacie, jest ona najwyższa od 23 lat.

Reklama

W odpowiedzi na rosnącą inflację, Rezerwa Federalna systematycznie podnosiła stopy procentowe, co przełożyło się na wzrost kosztów kredytów. Taka polityka monetarna ma na celu schłodzenie gospodarki i ograniczenie inflacji, ale uderza także bezpośrednio w kieszenie obywateli.

Gospodarcze skutki wysokiego oprocentowania kredytów samochodowych są wielorakie. Wzrost kosztów kredytu sprawia, że mniej osób decyduje się na zakup nowego samochodu. 

To z kolei prowadzi do spadku sprzedaży w branży motoryzacyjnej, a także do mniejszej produkcji, co może wpłynąć na miejsca pracy w tym sektorze. 

Zapasy oczekujących na sprzedaż nowych pojazdów w USA osiągnęły rekordowe wartości. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat wzrosły o ponad 60%.

 

Reklama

Wykres: Zapasy samochodów gotowych do sprzedaży w magazynach dealerów w USA

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Bloomberg, Liz Ann Sonders.

 

Wyższe raty kredytowe oznaczają również mniejsze środki na inne wydatki konsumenckie, co może zahamować wzrost gospodarczy.

Reklama

Dla przeciętnego Amerykanina, który często potrzebuje samochodu do codziennego funkcjonowania, takie podwyżki są dotkliwe. Większe koszty kredytu mogą przekładać się na konieczność wyboru tańszego modelu lub rezygnacji z nowego zakupu na rzecz używanego pojazdu. 

 

Zobacz również: Kryzys wisi w powietrzu? Rekordowa wartość niezawodnego wskaźnika

 

Wzrasta liczba dłużników

Co więcej, coraz więcej osób ma problemy ze spłatą już zaciągniętych zobowiązań. Wzrost liczby niespłaconych kredytów samochodowych jest alarmujący i świadczy o narastających problemach finansowych wielu gospodarstw domowych.

Reklama

Pod koniec 2023 roku liczba pożyczek na zakup samochodu w USA, które zalegały z płatnościami wyniosła 7,7%, wynika z danych Rezerwy Federalnej w Nowym Jorku.

 

 grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: Investopedia, Diccon Hyatt, Fed w Nowym Jorku.

 

Wskaźniki opóźnień w spłacie przekroczyły poziomy sprzed pandemii, a pogorszenie wydaje się mieć charakter powszechny. - napisali naukowcy z nowojorskiego oddziału Fed.

Kredyty otwarte w latach 2022 i 2023 jak dotąd radzą sobie gorzej niż kredyty otwarte we wcześniejszych latach, być może dlatego, że kupujący w tych latach musieli stawić czoła wyższym cenom samochodów i mogli być zmuszeni do zaciągania większych pożyczek o wyższym oprocentowaniu.

 

Dla wielu Amerykanów samochód to nie tylko środek transportu, ale również symbol niezależności i wolności. W obliczu rosnących kosztów kredytów samochodowych, te wartości stają się trudniejsze do utrzymania. 

Wydaje się więc, że decyzje Fed, choć podyktowane chęcią stabilizacji gospodarki, mogą mieć dalekosiężne skutki dla codziennego życia obywateli.

Reklama

Jak dotąd liczba zaległości w spłacie kredytów samochodowych nie osiągnęła poziomu, który wskazywałby na problem dla dotychczas zaskakująco odpornej gospodarki, ale warto monitorować ten trend.

 

Czytaj również: Gospodarczy tygrys Europy. Polska gospodarka ma świetne prognozy

Czytaj więcej

Artykuły związane z zakup auta