Backlog
- Na rynku widoczne jest schłodzenie popytu i odkładanie decyzji zakupowych szczególnie we Francji i Polsce
- W UK portfel jest wypełniony do końca Q1’23, we Francji i w Polsce do połowy Q1’23
Lawrance David
- Zarząd jest bardzo zadowolony z wyników LD w br., rynek brytyjski rośnie o 26% ytd
- Spółka utrzymuje wysoki backlog (najmniejsza jego erozja w całej grupie, pomimo braku zamówień od Amazona na 2023r)
- Po Q3’22 zaawansowanie realizacji kontraktu dla Amazona (900 szt) sięga 90%
- Kontrakt ten realizowany jest zarówno przez LD jak i zakład w Wieluniu
Fruehauf
- Tegoroczne wynik znajdują się pod presją, strata EBITDA po 9M22 wyniosła 3mln
- W dalszym ciągu utrzymują się problemy z wielkością produkcji, która średnio sięga 21 szt., wobec oczekiwanych 25 szt.
- Celem jest przejście z produkcji gniazdowej na liniową pomimo wysokiej customizacji produkcji
- Na koniec października backlog we Francji poprawił się względem Q3’22
Langendorf i Wielton GmbH
- Udziały rynkowe spółek na rynku niemieckim poprawiają się, niski udział rynkowy pozwala zyskiwać kosztem konkurencji
- Tegoroczne wyniki Langendorfa obciążone są kosztami przenoszenia produkcji z Niemiec do Polski, proces ten zakończy się do końca br.
- Zarząd widzi potencjał do wzrostu przychodów z rynku niemieckiego w przyszłym roku
- W br. Wielton GmbH ponosi dodatkowe koszty związane z mocniejszym wejściem na rynek niemiecki, osiągane marże nie są jeszcze na docelowych poziomach
Guillén
- Zakład koncentruje się na produkcji tych rodzin produktowych, które do tej pory nie były w ofercie na rynku hiszpańskim
- W przyszłym roku spółka zrealizuje dostawy ok. 200 płaskich naczep dla LD na rynek brytyjski, co pozwoli lepiej wypełnić moce produkcyjne
- Trwają pracę nad unifikacją komponentów w ramach Grupy Wielton
Pozostałe
- W Q3’22 poprawiła się dostępność komponentów na rynku
- W grupie wprowadzono dwa programy optymalizujące produkcję (Polska i Francja), dbając o dyscyplinę kosztową
- Celem jest zejście z poziomem DN/EBITDA na koniec roku, lekko pow. 3x
- Rozpoczęto sprzedaż bezpośrednia na rynku słowackim, kolejnym rynkiem będą Czechy
- Trwają pracę nad zwiększeniem obecności w BeNeLuxie i Skandynawii
- W Q3’22 nie udało się zredukować zapasów, w październiku widać już trend spadkowy, backlog na koniec roku powinien być zbliżony do Q3’22
- Nie widać trendu nie odbierania zamówień od klientów, w październiku i listopadzie zamówienia spływają na nieznacznie wyższym poziomie niż we wrześniu (odłożony popyt z Q3’22)
- Producenci ciężarówek mają wypełnione backlogi do końca Q3’23
Komentarz
Widzimy przestrzeń do pozytywnych zaskoczeń w perspektywie Q4’22. Zarząd zwraca uwagę, że w związku z rolowaniem portfela zamówień, średnia cena sprzedaży może jeszcze nieznacznie wzrosnąć kw./kw., co w połączeniu ze spadkiem cen stali i aluminium, które już będą częściowo widoczne w Q4’22 (kontrakty na stal są 6msc, na aluminium do 3msc), sygnalizuje przynamniej utrzymanie marży EBITDA względem Q3’22. Zarząd wskazuje na wyższe ceny sklejki i wyrobów gumowych, jednak skala tych kosztów w koszyku zakupowym jest mniejsza i zakładamy że efekty wzrostu cen były już w znacznym stopniu widoczne w Q3’22. Duży potencjał do poprawy wyników widzimy w spółce francuskiej. Pomimo ok. 800 przychodów rocznie spółka generuje stratę ytd na poziomie 3mln. Pokazuje to potencjał jaki może przynieść skuteczne zoptymalizowanie procesów w tej spółce. Zakładając dojście do marży EBITDA 5%, co jest poziomem konserwatywnym, EBITDA wzrosła by do ok. 40mln PLN (przyrost o 45mln PLN względem 2022r). (Łukasz Rudnik)