Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

weganizm

 

  • Dlaczego spółka produkująca roślinne burgery ma wielkie problemy?
  • Jak zarząd Beyond Meat chce ratować biznes?
  • Jakie perspektywy przed spółką widzą analitycy?

 

Roślinne burgery Beyond Meat miały podbić świat. Jednak wegańska gwiazda zgasła, zmaga się z wieloma problemami. A kurs spółki szoruje po dnie, 85% poniżej wyceny z debiutu na giełdzie w USA.

 

Reklama

Historia notowań Beyond Meat na tle Nasdaq Composite

Źródło: TradingView

 

Roślinne burgery? Fuj! Kurs w dół

Kiedy firma Beyond Meat weszła na giełdę w 2019 r. i w kilka miesięcy jej wycena urosła 3-krotnie, niemal wszyscy byli przekonani, że mięso roślinne ma przyszłość, a jej burgery podbiją świat. A przynajmniej tę niszę – burgerów roślinnych.

Reklama

Technologia zdolna do przekształcania fasoli w coś zbliżonego smakiem i wyglądem do mięsa rozbudziła wyobraźnię opinii publicznej, szefów kuchni i mediów. Pierwsze kwartały po wejściu na giełdę obfitowały w nowe umowy z sieciami fast-foodów.

Dziś niewiele z tego hype’u zostało, bo sprzedaż w tej niszy spadła z powodu obaw o jakość mięsa roślinnego i jego wpływ na zdrowie. Poza tym, roślinny burger jest droższy, niż ten z mięsa wieprzowego czy wołowego. Zapewne szerokie masy mają też jednak problem ze smakiem roślinnych burgerów.

"Myśleliśmy, że przeniesiemy nasz wzrost z niszy do głównego nurtu. Jednak rynek stał się trudny, wymagający” – przyznaje założyciel i dyrektor generalny Beyond Meat Ethan Brown.

Dziś oferta Beyond Meat – są to nie tylko burgery, ale też paszteciki śniadaniowe i polędwiczki z kurczaka - jest sprzedawana w 130 000 punktów sprzedaży detalicznej i gastronomicznej na całym świecie. Jednak wiele umów fast-foodowych z firmami takimi jak Carl's Jr., Dunkin Donuts i KFC albo wygasło, albo nie wyszło poza fazy testowe. Poza tym, pojawił się mocny rywal: firma Impossible Foods z Redwood City w Kalifornii. Rośnie ona dzięki sprzedaży w supermarketach i w Burger King.

Kurs Beyond Meat szoruje po dnie, a przychody są w trendzie spadkowym. W 2023 roku poszły w dół o 25% do 343 mln USD. W I kwartale 2024 sprzedaż spadła o 18% r/r a firma odnotowała 54 mln USD straty. Obecnie Beyond Meat jest wycenione na 443 mln USD i ma ujemny wynik na akcję (-5,17 USD).

Reklama

 

Wyniki Beyond Meat w ujęciu rocznym

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, numer, diagram

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, numer, diagram

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Barron’s

 

Reklama

Wyniki Beyond Meat w ujęciu kwartalnym

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, diagram, numer

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, zrzut ekranu, diagram, numer

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Barron’s

 

Nowe burgery i zdrowa strategia marketingowa

Zarząd Beyond Meat podejmuje kroki ratunkowe. Spółka chwali się, że opracowała nowego burgera, który jest o wiele lepszy w smaku od poprzednich wersji. Ma on już zielone światło na wejście na rynek od  wiodących organizacji zajmujących się zdrowiem i żywieniem.

Reklama

Dyrektor generalny Beyond Meat Ethan Brown był optymistą co do przyszłości firmy podczas konferencji wynikowej w maju 2024. "Wierzymy, że rok 2024 jest kluczowym rokiem dla Beyond Meat” – stwierdził. Zapowiedział, że zdrowy Beyond IV Burger, jest wprowadzany do sklepów w całych USA. Beyond Meat chce też nadal realizować nową strategię marketingową, podkreślającą to, że roślinne burgery są zdrowe. Jednocześnie jednak, Beyond Meat zapowiada redukcję zatrudnienia i wycofanie się z wprowadzania nowych produktów oraz podwyżki cen istniejących.

Jednak analitycy są sceptyczni co do ruchów, jakie wykonuje spółka i co do perspektyw dla jej biznesu. "Marketing nakierowany na zdrowie brzmi wątpliwie, biorąc pod uwagę, że większość konsumentów wskazuje na smak burgerów jako główną barierę" - stwierdzili analitycy TD Cowen. Gros analityków pokrywających spółkę uważa, że będzie ona potrzebowała dokapitalizowania jeszcze w tym roku. Średnia z 13 rekomendacji dla spółki mówi „niedoważaj” i określa cenę docelową na 5,83 USD (przy aktualnej 6,84 USD).

Według firmy analitycznej Research and Markets, globalny rynek pakowanych burgerów szacowany jest na 7,3 mld USD w 2023 roku a osiągnie wartość 11,3 mld USD do 2030 roku. To oznaczałoby wzrost CAGR na poziomie 6,5% od 2023 do 2030 roku. Problem w tym, że na tak rosnącym rynku Beyond Meat z niesmacznymi burgerami roślinnymi wcale nie musi urosnąć…

 

Zobacz również: Ile pieniędzy dostał Elon Musk od amerykańskiego rządu na podbój kosmosu

Czytaj więcej

Artykuły związane z weganizm