Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

transport kolejowy studia

W 4q21 w transporcie kolejowym towarów (bez magazynowania i przeładunku oraz bez obsługi infrastruktury kolejowej) odnotowano spowolnienie wzrostu przychodów o 5,6pp q/q do 4,4% r/r, przy silniejszym spadku dynamiki kosztów - o 8,3pp q/q do 1,6% r/r. Branża osiągnęła w 4q21 niewielką stratę netto 7 mln zł wobec zysku netto 37 mln zł w 3q21.

W całym 2021 udało się wypracować delikatnie dodatni wynik finansowy rzędu 4 mln zł wobec straty netto na poziomie 116 mln zł w całym 2020 oraz zysku netto 215 mln zł w 2019.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 1PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 1

W 4q21 przewozy towarów koleją według masy wzrosły o 5,5% r/r wobec wzrostu o 9,2% r/r w 3q21. Dane za styczeń-luty 2022 wskazują na przyspieszenie tempa wzrostu przewozów do średnio 10,1% r/r, jednak przy niskiej bazie odniesienia z 2021 - spowodowanej zamknięciem gospodarki.

Reklama

Wraz ze wzrostem popytu na przewozy, coraz bardziej dotkliwa staje się podstawowa bariera szybkiego wzrostu branży, a mianowicie prędkość dostaw. Punktualność przewozów spadła średnio w 4q21 do 39,6% z przeciętnych 41,1% kwartał wcześniej.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 2PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 2

Spowolnienie gospodarcze przewidywane na 2022 i konflikt w Ukrainie mogą czasowo osłabić wzrost popytu na przewozy towarów koleją. Część pracy przewozowej mogą przejąć inne gałęzie transportu m.in. wskutek istotnego ograniczenia przewozów w kierunku Europy na białoruskiej nitce kolejowej Nowego Jedwabnego Szlaku oraz faktycznego zamknięcia jego ukraińskiej części. Mniejsze wykorzystanie polskiej kolei towarowej na kierunkach do granicy może się również wiązać z wycofaniem niektórych firm logistycznych z obsługi rynków wschodnich (Rosja, Białoruś i Ukraina) ze względu na bezpieczeństwo pracowników i przewożonych ładunków. Z drugiej strony, pozytywnie na wyniki kolei będzie wpływać sytuacja na rynku surowców, więcej może być przewozów węgla (najistotniejszy towar dla branży) i paliw. (por. raport: Krótkoterminowe konsekwencje wojny w Ukrainie dla transportu).

Do zmniejszenia rentowności branży w 2022 przyczyni się również znaczący wzrost wielu rodzajów kosztów (w tym: zużycia energii, paliwa trakcyjnego, usług dostępu do infrastruktury oraz kosztów osobowych w warunkach wysokiej inflacji i narastającej presji płacowej wśród pracowników).

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 3PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 3

Reklama

Mocną stroną branży w długim okresie pozostaje rozwój transportu intermodalnego. Pozytywnie będzie oddziaływało też, wzmocnione i utrwalone w konsekwencji wojny, przejście na model zapasów ’’just-in-case” z ’’just-intime” oraz rozwój nearshoringu.

PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 4PKD 49.2. Transport kolejowy towarów [przychody, koszty, wynik finansowy, wybrane wskaźniki finansowe] - 4

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej