Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

tesla inwestycje

  • Tesla chce zaatakować trzeci największy rynek samochodowy na świecie.
  • Tesla chce na nim zainwestować 2 mld USD.
  • Tesla rozczarowała dostawami EV w I kwartale 2024.
  • Elon Musk próbował przykryć szokująco słaby wynik... szaleńczym tweetowaniem na portalu X!

____Baranowicz - akcje - Tickmill____

Tesla rozpoczęła produkcję samochodów z kierownicą po prawej stronie w swojej fabryce w Niemczech. Po co? Na eksport do Indii. Pierwsze auta mają trafić tam jeszcze w tym roku. Indie to trzeci największy rynek samochodowy na świecie.

To jeszcze nie koniec wątku indyjskiego. Informatorzy agencji Reuters twierdzą, że przedstawiciele Tesli odwiedzą Indie jeszcze w tym miesiącu, aby przyjrzeć się potencjalnym lokalizacjom fabryki samochodów EV. Inwestycja ma pochłonąć około 2 mld USD.

 

Indie ziemią obiecaną Tesli?

W zeszłym miesiącu Indie obniżyły stawkę podatku importowego na niektóre pojazdy elektryczne, jeśli ich producenci zainwestują w tym kraju co najmniej 500 mln USD i zaczną produkcję w ciągu 3 lat. Jak widać, Tesla chce z tej furtki skorzystać. Będzie mogła importować do Indii 8000 samochodów rocznie po niższej stawce podatkowej.

Reklama

Co ciekawe, fabryka Tesli w Szanghaju produkuje auta z kierownicą po prawej stronie. Importuje je do takich krajów, jak Australia i Japonia. Tesla od lat obserwowała rynek indyjski, a dyrektor generalny spółki Elon Musk spotkał się z premierem Narendrą Modim w Nowym Jorku w czerwcu ubiegłego roku.

Indie mogą być szansą dla Tesli na uratowanie sprzedaży. Widać bowiem istotne spowolnienie sprzedaży EV na głównych rynkach: w USA i Chinach. Poza tym, chińska konkurencja staje się coraz ostrzejsza, co udowodniło Xiaomi wyprzedając w 24 godziny tegoroczną produkcję modelu SU7.

Plan wejścia Tesli do Indii obejmuje nie tylko sprzedaż aut i budowę fabryki, ale także inwestycje w sieć ładowania pojazdów. Poza tym, Tesla zamierza nawiązać współpracę z lokalnymi dostawcami części. "Tesla już importuje części z Indii, a teraz zamierza ograniczyć zaopatrzenie z Chin i uczynić Indie większym centrum zaopatrzenia" – mówi informator agencji Reuters.

Indyjski rynek pojazdów elektrycznych jest niewielki, ale rosnący. Zdominowany przez krajowego producenta samochodów Tata Motors. EV stanowiły 2% całkowitej sprzedaży samochodów w 2023 r. w Indiach, ale rząd indyjski chciałby aby stanowiły 30% do 2030 r.

 

Zobacz także: Akcje Orlen mogą wzrosnąć o 41%! Zdumiewająca rekomendacja dla giganta z GPW

 

Reklama

Notowania Tesla na tle Nasdaq 100 - 1 rok

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: TradingView

 

Wycena Tesli spada, Musk tweetuje jak szalony

Wycena spółki Tesla na giełdzie w USA spadła w tym roku już o 30%. A 2 kwietnia kurs jej akcji tąpnął o -5% po tym, jak rozczarowała w zakresie dostaw EV w I kwartale 2024. Koncern Muska dostarczył nieco poniżej 387 000 aut w 1Q24, co oznacza spadek o około 9% rok do roku. Liczba ta była niższa od najniższych szacunków analityków o około 20 000 pojazdów.

Skąd tak duża porażka Tesli? "Rozbieżność między dostawami a produkcją implikuje około 46 000 dodatkowych zapasów, co potwierdza, że poza znanym wąskim gardłem produkcyjnym może istnieć również poważny problem z popytem" - napisał analityk Deutsche Bank Emmanuel Rosner w swoim wtorkowym raporcie.

Reklama

Analitycy wskazują, że Elon Musk jest poniekąd problemem Tesli. Skupił się na rozwoju AI w firmie, podczas gdy ma ona problem z produkcją, a pojawiła się również niepokojąca kwestia odszkodowań po wyroku sądu w Delaware. Na to nakładają się przygotowania do przeprowadzki głównej siedziby do Teksasu.

Poza tym Musk potrafi zachowywać się dziwnie i nieodpowiedzialnie. Po fatalnych danych o dostawach EV w I kwartale, Elon Musk spędził cały dzień na tweetowaniu na portalu X. Jak policzył portal Barron’s, właściciel koncernu Tesla tweetnął 52 razy, ale tylko 2 posty były związane z biznesem Tesli. Pytanie jak zachowa się Musk po 23 kwietnia, gdy Tesla opublikuje wyniki za I kwartał 2024. Czy też będzie chciał zahamować spadek kursu tweetami?

Według ekspertów, nadzieją dla Tesli jest Model 2. Samochód ma trafić na ulice najwcześniej pod koniec 2025 roku. Ma on być relatywnie tani i kosztować poniżej 30 000 USD.

Tesla w ostatnich kwartałach obniżała mocno ceny aut. Według szacunków Barron's, obniżki cen kosztowały firmę około 20 mld USD w 2023 roku!

Tymczasem wycena spółki Tesla wciąż jest wysoka. Akcje są sprzedawane za prawie 60-krotność szacowanych zysków w 2024 roku. Wskaźnik C/Z dla waloru wynosi 41.

 

Zobacz również: Polski Palantir ma kolejny patent w USA, presja przygniata producenta makaronów

Reklama

 

Wyniki finansowe spółki Tesla

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Barron's

 

Wskaźnik C/Z dla Tesli

Reklama

 grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: macrotrends.net

Czytaj więcej