Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

stellantis akcje

Nowy raport S&P Global Mobility zapowiada prawdopodobnie chude lata dla europejskiej motoryzacji, której produkcja może spaść aż o 1 mln aut w przeciągu roku.

 

Chwila próby dla producentów aut?

Problemy dotyczące łańcucha dostaw, kryzysu energetycznego i wysokiej inflacji mogą stanowić coraz większy kłopot dla sektora motoryzacyjnego. Najbardziej dotkliwe wydają się być braki części związane z wąskimi gardłami w transporcie. Dużym ryzykiem w nadchodzących miesiącach może być zapewnienie dostaw energii, której braki odbiłyby się bezpośrednio na wielkości produkcji.

"Presja na łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej będzie intensywna, zwłaszcza gdy przesuwamy się w kierunku produktu końcowego" - powiedział analityk Edwin Pope

Możliwe może być nawet tymczasowe zatrzymanie produkcji podobne do tego z kryzysu Covid-19, gdy brakowało niezbędnych części do produkcji samochodów. Według danych S&P Global Mobility fabryki w Europie są zdolne do produkcji od 4 do 4,5 mln pojazdów kwartalnie, ale jeśli dojdzie do czarnego scenariusza, może ona spaść nawet do 2,8 mln w zimę.

Reklama

Co ciekawe, według analityków S&P Global najmniej narażone nie są już fabryki z Czech i Niemiec, gdzie pełne rezerwy gazu i zmniejszona konsumpcja pomagają w opanowaniu sytuacji, a fabryki w Hiszpanii, Włoszech i Belgii. To kraje, których energetyka raczej nie będzie samowystarczalna w najbliższych miesiącach zwłaszcza ze względu na niewielki i poziom zapasów.

 

Konsekwencje dla spółek sektorowych

Powyższe informacje mogą być pesymistyczne dla Volvo (Belgia), Stellantis (Włochy i Hiszpania), Volkswagen (Hiszpania i Belgia), Renault (Hiszpania) oraz Iveco (Hiszpania i Włochy). Do spółki Stellantis należy wiele marek w tym Opel, Fiat, Alfa Romeo i Jeep. Kryzys może mieć więc wpływ na dużą część sektora, odbijając się na zmniejszonych przychodach i zyskach.

 

Cena akcji Volkswagen, świece dzienne

akcje volkswagenakcje volkswagen

Reklama

Źródło: Conotoxia MT5

Na platformie Conotoxia MT5 o 14:30 GMT+2 akcje Volkswagena, Stellantis i Renault tracą odpowiednio 0,9 proc., 0,9 proc. i 4,1 proc., Volkswagen osiąga natomiast poziomy cenowe z lipca tego roku spadając do 121 euro za akcję.

 

Rafał Tworkowski, Młodszy Analityk Rynków Finansowych, Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)

Nota prawna Conotoxia Ltd.

Czytaj więcej