Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

renowacja mebli ceny

Branża meblarska osiągnęła znaczny wzrost sprzedaży w 2021 r. – Statista szacuje, że sprzedaż mebli na świecie w drugim roku pandemii COVID-19 wzrosła o 8% do poziomu 568,7 mld EUR (podczas, gdy w 2020 r. zanotowano niewielki spadek o 0,5% r/r). Dobrej sytuacji branży sprzyjał trend dłuższego pozostawania w domu i związanej z nim chęci wymiany mebli, w celu poprawienia komfortu zamieszkania czy przystosowania warunków otoczenia domowego do pracy i nauki zdalnej, a także rozgrzany rynek nieruchomości. Dobra passa branży była kontynuowana jeszcze w pierwszej połowie 2022 r., jednak nasilenie procesów inflacyjnych, spotęgowane rosyjską inwazją na Ukrainę, może przełożyć się na schłodzenie rynku meblarskiego w 2h22 – Statista prognozuje, że dynamika wzrostu światowego rynku mebli w całym 2022 r. obniży się do 2,8%. W kolejnych latach spodziewane jest odbicie – prognozowane średnie tempo wzrostu sprzedaży mebli na świecie w latach 2023-2026 wynosi 5,5%.

W obliczu zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw wywołanych przez pandemię COVID-19, a także obecnie przez wojnę w Ukrainie, na znaczeniu zyskuje nearshoring (i friendshoring), co ma szansę podnieść konkurencyjność polskich producentów względem dostawców z rynków azjatyckich. Ponadto rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów stwarza presję na ograniczanie negatywnego wpływu produkcji na środowisko. Produkcja mebli w oparciu o surowce pochodzące ze zrównoważonych źródeł, odzysk surowców z używanych mebli, a także coraz popularniejsze odnawianie mebli to trendy, które w ostatnim czasie mocno zyskały na znaczeniu. Polska branża meblarska ma szasnę dobrze odpowiedzieć na te trendy i tym samym umocnić swoją markę na rynkach międzynarodowych.

W raporcie przestawiamy prognozy wielkości branży meblarskiej w perspektywie do 2026 r., a także sytuację na rynkach 10 największych światowych importerów mebli.

 

Polska branża meblarska:

Polska ma silną pozycję na światowym rynku mebli – w 2021 r. była 4. największym eksporterem z udziałem na poziomie 5,4%. Największym eksporterem są Chiny z udziałem na poziomie 42,4%, drugą pozycję zajmują natomiast Niemcy z udziałem 5,9%. Swoją pozycję szybko umacnia Wietnam, który w 2021 r. awansował na 3. miejsce na liście światowych eksporterów mebli, zwiększając swój udział w światowym eksporcie mebli do 5,8% z 4,5% w 2020 r.

Reklama

Przychody producentów mebli zatrudniających powyżej 49 osób (424 podmioty) wzrosły w 2021 r. aż o 24% (po spadku o 0,4% w 2020 r.), co w znacznym stopniu było związane z dobrymi wynikami eksporterów – udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem branży sięga 64%. Rosnąca presja kosztowa, związana z silnym wzrostem cen surowców i materiałów do produkcji mebli, doprowadziła jednak do uszczuplenia wyniku finansowego o 11%. Spodziewamy się, że w 2022 r. presja kosztowa ulegnie nasileniu, co, przy jednoczesnym hamowaniu popytu, może przynieść, już drugi rok z rzędu, spadek zysku netto. W scenariuszu recesyjnym sprzedaż mebli na rynkach europejskich może utrzymywać się na obniżonych poziomach w latach 2023-2024. Odbiciu popytu na rynku krajowym może sprzyjać oczekiwana poprawa sytuacji na rynku mieszkaniowym w 2024 r. w reakcji na możliwe złagodzenie polityki pieniężnej banku centralnego pod koniec 2023 r.

 

Czynniki wzmacniające pozycję polskiej branży meblarskiej w najbliższych latach:

+ nearshoring (i friendshoring) wzmacniające atrakcyjność polskich producentów względem dostawców z rynków azjatyckich, szczególnie w warunkach rosnących kosztów transportu i zakłóceń w łańcuchach dostaw

+ zrównoważona produkcja w oparciu o surowce pochodzące z certyfikowanych źródeł – istotna z punktu widzenia rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów

+ wysoka jakość mebli w stosunku do ceny i duża różnorodność oferty

+ wysoka elastyczność polskich producentów i umiejętność dostosowania się do nowych trendów, a także wieloletnie tradycje meblarskie

Reklama

+ śmiałe inwestycje w park maszynowy w poprzednich latach i dobre wykorzystywanie środków UE

+ szansa na zwiększenie wydatków producentów w obszarze badań, rozwoju i ESG w ramach funduszy unijnych i krajowych

+ korzystny dla eksporterów kurs EUR/PLN

 

Czynniki osłabiające pozycję polskiej branży meblarskiej w najbliższych latach:

– przedłużająca się wojna w Ukrainie, osłabiająca koniunkturę na rynkach europejskich i obniżająca konsumpcję prywatną

– niewielki udział rynków pozaeuropejskich w eksporcie i tym samym duże uzależnienie branży od koniunktury na rynkach europejskich

Reklama

– restrykcyjna polityka pieniężna obniżająca popyt na rynku nieruchomości

– ryzyko dalszego wzrostu cen drewna i innych surowców wykorzystywanych w przemyśle meblarskim

– nadal niedostatecznie wypromowana marka polskich mebli/wzornictwa na rynkach międzynarodowych

– rosnąca konkurencja ze strony rynków azjatyckich i wschodnioeuropejskich

 

 

Reklama

**Materiał pochodzi z raportu PKO BP: BRANŻA MEBLARSKA Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026r., którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z renowacja mebli ceny