Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

przekazywanie danych

Jak wskazano w badaniu, 95 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przetwarza dane osobowe pracowników, z czego 49 proc. przekazuje je do biur księgowo-rachunkowych. Większość tej grupy (88 proc.) uważa, że są one przez podwykonawców prawidłowo zabezpieczone, choć prawie połowa (45 proc.) obawia się o ich kradzież.

Autorzy raportu stwierdzili, że coraz mniej firm dostarcza dane w formie papierowej (38 proc.), częściej decydują się na formę elektroniczna.

Wskazano, że niecała 1/3 respondentów (31 proc.) wysyła szyfrowane e-maile z załącznikiem, do którego dostępu chroni hasło. Zauważono, że najczęściej są to średnie firmy (38 proc.), a rzadziej małe i mikro (po 31 proc.). Z kolei 22 proc. przedsiębiorców szyfruje maile z załącznikiem, lecz nie zabezpiecza ich hasłem.

Zaznaczono, że zdarzają się też firmy (14 proc.), które dane te wysyła nieszyfrowanym e-mailem bez hasła dostępu do pliku. Jak wskazano, najwięcej z nich to małe firmy (23 proc.), z branży handlowej (25 proc.) i transportowej (21 proc.). Dodano, że 16 proc. ankietowanych szyfrowane dokumenty trzyma w chmurze i w ten sposób udostępnia je zewnętrznym partnerom, a 9 proc. nie szyfruje dokumentów trzymanych w chmurze.

 

Reklama

>> Czytaj też: Najlepsza lokata na rok - sierpień 2024. Ile można zarobić w rok, odkładając oszczędności na lokacie? Który bank wygrał?

 

Zauważono ponadto, że 5 proc. firm przekazuje dane poprzez pendrive lub zewnętrzny dysk. "Jeśli ten zginie lub zostanie skradziony, dane pracowników stają się dostępne dla postronnych osób" - stwierdzili autorzy publikacji.

Wyjaśnili, że MŚP najczęściej przetwarzają imię i nazwisko zatrudnionych osób (86 proc.), nieco rzadziej numer telefonu (80 proc.). PESEL i adres zamieszkania przetwarza 3/4 ankietowanych (75 proc.). "W dalszej kolejności adres e-mail (70 proc.), numer rachunku bankowego (68 proc.) i dowodu osobistego (62 proc.) oraz dane zdrowotne o absencjach czy przebytych chorobach (43 proc.)" - przekazano.

Badanie przeprowadziło w maju br. TGM Research techniką wywiadów internetowych (CAWI) na próbie 400 przedstawicieli firm MMŚP spełniających kryterium decyzyjności oraz przetwarzających dane osobowe.

 

Reklama

>> Czytaj także:  Kalendarz nadchodzących dywidend i innych ważnych wydarzeń. Co czeka nas dziś?

 

(PAP)

 

Czytaj więcej