Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

praca z ai

  • Amazon chwali się utworzonymi miejscami pracy dzięki AI. 
  • Inteligentne rozwiązania miały pomóc w opracowaniu 700 nowych kategorii stanowisk pracy. 
  • Jak wygląda stosunek do rozwiązań AI w społeczeństwie? 

 

Nowe miejsca pracy dzięki AI?

W mediach regularnie pojawiają się obawy, że rozwój sztucznej inteligencji doprowadzi do masowych zwolnień. Kolejne zawody mają być zastępowane przez narzędzia AI, w szczególności w procesach produkcji. Amazon chwali się jednak, że w jego przypadku rozwiązania AI doprowadziły w ostatnich latach do utworzenia ponad 700 nowych kategorii stanowisk i 50 tysięcy miejsc pracy w Europie.

 

Zobacz również: Spółka Polaka miała być jak Amazon, Azjaci kupili jej biznes za grosze

 

Notowania Amazon na tle indeksu S&P500

Reklama

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: TradingView

 

Wydaje się, że amerykańska korporacja nie jest w tym przypadku odosobniona. Na podstawie raportu No Fluff Jobs od początku bieżącego roku kandydaci i kandydatki 89,3 tys. razy wpisali frazę „AI” w wyszukiwarkę ofert pracy. Co więcej, odsetek ogłoszeń z tej kategorii jeszcze w 2023 r. wynosił 2,56%. Obecnie to z kolei 4,44%. 

 

Zobacz również: Jeff Bezos czuje oddech na plecach. Czy nowy gigant będzie w stanie zagrozić pozycji Amazon?

Reklama

 

Czy obawiamy się sztucznej inteligencji? 

Popularyzacja narzędzi i rozwiązań AI nie zawsze jest odbierana jako jednoznacznie pozytywna. 

“W miarę jak sztuczna inteligencja (SI) staje się coraz bardziej powszechna, rośnie społeczna świadomość jej istnienia, ale także związane z nią obawy. W ostatnim roku globalnie odsetek osób, które uważają, że SI radykalnie wpłynie na ich życie wzrósł o 6 pkt. proc. do poziomu 66 proc. Jeszcze mocniej, bo aż o 13 pkt. proc., wzrósł odsetek osób, które wyrażają nerwowość wobec produktów i usług opartych na SI. Mimo nerwowości, większość osób (54 proc.) uważa, że produkty i usługi oparte na SI mają więcej korzyści niż wad” - komentują ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego. 

 

Stosunek do AI w skali globalnej 

 grafika numer 2 grafika numer 2

Reklama

Źródło: PIE

 

Badania pokazują, że mieszkańcy Globalnego Południa uważają, że AI oferuje bardziej korzystne niż szkodliwe produkty i usługi. Pozytywny stosunek ma 78% mieszkańców Indonezji czy 74% mieszkańców Tajlandii. Stosunek jest jednak zupełnie inny w USA, gdzie za korzystne uznaje je 37% obywateli. Podobnie jest we Francji (37%) czy Kanadzie (38%). W Polsce mniej niż połowa osób uważa takie produkty za korzystne (47%). 

Zdecydowanie bardziej otwarte na rozwój sztucznej inteligencji są osoby młode.

“Młodsze pokolenia są bardziej optymistycznie nastawione do SI niż starsze. Znaczące różnice istnieją zwłaszcza w postrzeganiu potencjału SI do poprawy warunków życiowych. Przykładowo, 63 proc. osób z pokolenia Z (urodzeni w latach 1995-2012) uważa, że SI sprawi, iż w przyszłości mniej czasu poświęcimy na wykonywanie zadań. Dla porównania, 43 proc. pokolenia Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-1964) jest tego samego zdania. Demograficznie członkowie pokolenia Z, osoby o wyższych dochodach i osoby z wyższym wykształceniem są najbardziej optymistycznie nastawieni do potencjału SI w zakresie po- prawy jakości form rozrywki, ich zdrowia czy rozwoju gospodarki. Jednocześnie młodsze pokolenia generalnie wyrażają większy optymizm. Rosnąca świadomość dotycząca SI oraz związany z nią wzrost obaw, paradoksalnie, mają swoje źródła w zwiększaniu świadomo- ści korzyści, które SI przyniesie ludzkości. Badania pokazują, że w sektorach, w których oczekiwania co do wpływu SI są wysokie, istnieje świadomość związanych z nią zagrożeń. Inaczej mówiąc, naszą nerwowość wzbudzają te obszary, w których SI może przynieść duże zmiany, nawet jeśli postrzegamy je jako pozytywne” - dodają analitycy PIE.

Reklama

 

Zobacz również: Akcje Amazon znikają z portfela miliardera. Jeff Bezos realizuje gigantyczne zyski

Czytaj więcej

Artykuły związane z praca z ai