Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

opis rynku sektora odzieżowego

Trendy:

Statista szacuje, że w wyniku pandemii COVID-19 sprzedaż odzieży na świecie w latach 2020-2021 spadła średnio o 5,2% rocznie do 1269,8 mld EUR. Dopiero w 2023 r. wartość rynku przekroczy wielkość sprzedaży sprzed COVID-19 i będzie to poziom o 3,2% wyższy niż w 2019 r. Segmentem z najwyższym udziałem w rynku odzieży jest odzież damska, jednak w latach 2022-2026 to odzież męska będzie segmentem rynku o najwyższym średnim rocznym tempie wzrostu (4,6%). Do 2026 r. Chiny przejmą od Stanów Zjednoczonych rolę największego rynku sprzedaży odzieży na świecie.

Kluczowe znaczenie dla producentów i sprzedawców odzieży ma przygotowanie planów dotyczących ewentualnej transformacji globalnych łańcuchów wartości. Wiążą się one z nowymi możliwościami związanymi z przesunięciem globalnych wydatków konsumenckich w kierunku gospodarek wschodzących. Istotna będzie również minimalizacja ryzyka związanego z zakłóceniami i podwyższoną niepewnością w handlu międzynarodowym (m.in.: problemy z transportem, przestoje w zakładach produkcyjnych, ograniczanie działalności sklepów, wzrost kosztów surowców i energii, rosnące koszty pracy, inflacja).

W raporcie przestawiamy prognozy wielkości branży odzieżowej w perspektywie do 2026 r., a także sytuację na rynkach 10 największych światowych importerów odzieży.

Polska branża odzieżowa:

Polska systematycznie poprawia swoją pozycję na światowym rynku odzieży. W 2020 r. była 11. największym eksporterem odzieży na świecie. Kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię COVID-19 nie wpłynął na obserwowaną od lat tendencję wzrostową w polskim eksporcie odzieży – wg danych GUS eksport za cały 2020 r. zamknął się wzrostem na poziomie 19,1% względem poprzedniego roku. Należy jednak zaznaczyć, że część eksportowanej odzieży pochodziła z importu – czyli Polska była dla niej jedynie „krajem pośrednim”.

Pandemia odbiła się na wynikach polskiej branży odzieżowej w niezwykle trudnym 2020 r. – produkcja sprzedana branży (w firmach zatrudniających powyżej 9 osób) spadła w całym roku o 17,9% r/r.

W 2021 r., wraz z odmrożeniem gospodarki, sytuacja branży odzieżowej poprawiła się

Reklama

Przychody producentów zatrudniających powyżej 49 osób (151 podmiotów) w okresie trzech kwartałów 2021 r. osiągnęły niemal poziom sprzed pandemii, natomiast wynik finansowy zwiększył się o 12% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Odbudowie rynku sprzyja eksport odzieży, przede wszystkim do krajów UE. Udział przychodów z eksportu w przychodach ogółem branży sięga 38%. Równocześnie branża mierzy się z rosnącymi kosztami działalności oraz możliwym osłabieniem popytu na odzież w sytuacji silnej inflacji. W przemyśle odzieżowym, według danych z REGON, funkcjonuje ponad 22 tysiące podmiotów, z czego 91% stanowią mikroprzedsiębiorcy zatrudniający poniżej 10 osób. Około 20% firm z branży modowej szyje pod własną marką, natomiast 80% stanowią podmioty świadczące usługi przerobowe, przede wszystkim na eksport.

Czynniki wzmacniające pozycję polskiej branży odzieżowej w najbliższych latach:

+ atrakcyjna i różnorodna stylistycznie oferta asortymentowa odzwierciedlającą panujące trendy i oczekiwania klientów,

+ działania producentów ukierunkowane na wzrost sprzedaży eksportowej: inwestycje w rozbudowę sieci sklepów stacjonarnych za granicą oraz kanał e-commerce (własne sklepy internetowe i współpraca z platformami typu marketplace),

+ rozwój rodzimych marek odzieżowych za pośrednictwem platform internetowych,

+ współpraca jako podwykonawca ze światowymi markami luksusowej odzieży,

+ rozwijanie polskich specjalności eksportowych: ubrania sportowe, odzież robocza, odzież dziecięca, bielizna,

Reklama

+ powolny powrót pracowników do biur i wzrost zainteresowania ofertą odzieży formalnej i na specjalne okazje,

+ konkurencyjność wobec towarów z Azji pod względem jakości, możliwości szybkiej reakcji na zmieniające się trendy na rynku oraz koszty transportu, szczególnie w sytuacji zakłóceń w łańcuchach dostaw z Dalekiego Wschodu,

+ korzystny dla eksporterów kurs EUR/PLN,

+ szansa na zwiększenie wydatków producentów w obszarze badań, rozwoju i ESG w ramach funduszy zawartych w Polskim Ładzie, Krajowym Planie Odbudowy i innych programach.

Czynniki osłabiające pozycję polskiej branży odzieżowej w najbliższych latach:

- wzrost kosztów produkcji odzieży z uwagi na rosnące ceny półproduktów (tekstylia, dodatki), energii, transportu i wynagrodzeń (koszty osobowe stanowią 37% kosztów działalności, usługi obce

– 21%), a także dostosowywania wyrobów do regulacji unijnych,

Reklama

- spowolnienie wzrostu gospodarczego w Niemczech, dokąd trafia przeważająca część polskiego eksportu (obserwowany słabszy odczyt koniunktury odnośnie portfela zamówień zagranicznych), - pogorszenie nastrojów konsumentów w krajach, do których wysyłane są towary, będące efektem niepewności związanej z rozwojem sytuacji epidemicznej oraz silnej inflacji,

- silna konkurencja na rynkach zagranicznych ze względu na dominującą pozycję Chin w dostawach odzieży

Metodologia

Sprzedaż odzieży:

Według danych opublikowanych na platformie Statista „Wartość sprzedaży”, określana też „wielkością rynku”, została obliczona jako: produkcja powiększona o import i pomniejszona o eksport odzieży. W opracowaniu przedstawiono szacunkową sprzedaż odzieży za 2021 r. oraz prognozy na lata 2022-2025/2026 opracowane przez analityków firmy Statista w październiku 2021 r. (a więc z uwzględnieniem uwarunkowań wywołanych przez pandemię COVID-19).

Dane obejmują odzież produkowaną dla prywatnych klientów końcowych, w tym:

• odzież damską,

• odzież męską,

Reklama

• odzież dziecięcą.

Do kategorii odzieży nie są zaliczane: odzież robocza, odzież narciarska oraz różne akcesoria (takie jak np. zegarki, biżuteria, torebki czy parasolki).

Eksport i import:

W opracowaniu przedstawiono najnowsze dostępne dane:

• dane publikowane przez International Trade Center https://www.trademap.org/: eksport i import odzieży na świecie w 2020 r.; import wybranych krajów w 2020 r.;

• dane publikowane przez GUS https://stat.gov.pl/: eksport i import odzieży w Polsce w 2020 r.

Dane dotyczące handlu zagranicznego przedstawiono wg zharmonizowanego systemu klasyfikacji (ang. Harmonized System, HS) opracowanego przez Światową Organizację Celną. Obejmują one towary zaklasyfikowane do działu 61 i 62.

Reklama

Uwaga: wszystkie dane przedstawione w opracowaniu pochodzą z deklaracji kraju raportującego dany strumień handlu, tzn. przykładowo: dane dotyczące eksportu odzieży z Polski do Niemiec w oparciu o deklarację Polski, a dane dotyczące importu odzieży do Niemiec z Polski w oparciu o deklarację Niemiec (tzw. mirror data). Dane te najczęściej nieznacznie różnią się między sobą, co wynika m.in. z różnic w systemach raportowania poszczególnych krajów, czy też sposobie uwzględniania kosztów transportu towarów.

Kurs walutowy:

Portal Statista przedstawia dane w USD, które przelicza na EUR. Dla lat 2021-2026 przyjęto prognozy kursów walutowych publikowane przez Statistę. Dane z ITC oraz GUS są prezentowane w EUR zgodnie z wartością raportowaną przez poszczególne kraje.

**Materiał pochodzi z raportu PKO BP: BRANŻA ODZIEŻOWA Pozycja międzynarodowa polskich producentów w obliczu kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z opis rynku sektora odzieżowego