Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

metaverse co to jest

W listopadzie został opublikowany raport Grayscale, który wskazuje na ogromny wzrost zainteresowania rynkiem metaverse. W ostatnim czasie liczba aktywnych użytkowników wzrosła 10-krotnie.

 

W listopadzie firma inwestycyjna Grayscale opublikowała raport dotyczący rynku metaverse, czyli internetowych światów stanowiących połączenie rzeczywistości realnej i wirtualnej, w których użytkownicy mogą dokonywać różnych działań podobnych jak w świecie fizycznym, takich jak m. in. kupowanie wirtualnych działek, gromadzenie cennych wirtualnych przedmiotów, czy produkcja różnych dóbr na sprzedaż.

Autorami raportu, zatytułowanego “The Metaverse, Web 3.0 Virtual Cloud Economies” są analitycy David Grider i Matt Maximo. Raport informuje, że w okresie od początku 2020 r. do czerwca 2021 r., a więc w okresie półtora roku, liczba aktywnych użytkowników metaverse wzrosła 10-krotnie, osiągając poziom 50 000. Według autorów publikacji, rynek ten ma potencjał, aby w ciągu najbliższych kilku lat stać się częścią mainstreamu i osiągnąć wartość powyżej biliona dolarów. Raport zwraca uwagę na rosnącą popularność światów metaverse, działających na zasadach ekonomii, opartej na kryptowalutach, czego przykładem może być Decentraland. Platformy metaverse mogą wykorzystywać różnorodne rozwiązania finansowe, jak kryptowaluty, tokeny NFT, usługi związane ze zdecentralizowanymi finansami, takie jak staking, pożyczanie, zarządzanie i przechowywanie zgromadzonych aktywów w chmurze. Są to niewątpliwie ciekawe rozwiązania, które mogą przyciągać nowych użytkowników. Gaming oparty na technologii blockchain przyciąga także inwestorów. W III kwartale 2021 r. sektor ten pozyskał fundusze w wysokości 1 miliarda dolarów. Stanowi to 12% finansowania w całej branży kryptowalut.

W raporcie stwierdzono: „W porównaniu z innymi segmentami Web 3.0 i Web 2.0, wirtualne światy metaverse, są wciąż na wczesnych etapach rozwoju, jednak obecne tempo wzrostu wskazuje, że ten rozwijający się segment ma potencjał, by stać się mainstreamem w nadchodzących latach.”

Reklama

Znaczący wpływ na wzrost sektora metaverse mają zmiany kulturowe na rynku gier, które miały miejsce w ostatnich latach, jak wydłużenie wolnego czasu spędzanego na cyfrowych rozrywkach wśród młodych ludzi, przejście od drogich gier do modelu bezpłatnego, a przede wszystkim takie innowacje Web 3.0, jak możliwość zarabiania poprzez granie. Dynamicznie rozwija się rynek pierwotny i wtórny obrotu cyfrowymi aktywami, uzyskanymi dzięki grom, a jego wartość jest liczona w milionach dolarów.

Rosną także ceny tokenów poszczególnych platform. Przykładem mogą być MANA – token platformy Decentraland czy token platformy Sandbox – SAND, które od początku tego roku zaliczyły wzrosty liczone w tysiącach procent. Przed rokiem kursy obu tych walut cyfrowych wynosiły poniżej 1 dolara, a obecnie przekraczają 5 dolarów.

Czytaj więcej