Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

limit zadłużenia

Zapraszamy na kolejny odcinek programu satyryczno-edukacyjnego Spółki czy spod Lady, w którym opowiemy o progach ostrożnościowych i konstytucyjnym limicie zadłużenia w stosunku do PKB, jaki Polska - jako jedyny kraj na świecie - posiada w Konstytucji. Zapraszają Dawid Augustyn i Darek Dziduch.

 

Czym są progi ostrożnościowe? 

Progi ostrożnościowe określają graniczną wartość relacji kwoty długu publicznego do produktu krajowego brutto

  • Konstytucja art. 216 ust 5: dług publiczny nie może przekroczyć 60% rocznego PKB
  • Polska jako jedyny kraj na świecie ma taki zapis w konstytucji
  • Progi ostrożnościowe w art. 86 ustawy o finansach publicznych
    • 50-55% (w kolejnym roku nie mógł być wyższy) - zniósł go rząd PO-PSL 16 lipca 2013 r.
    • 60% próg maksymalny zapisany w konstytucji
Reklama

 

Czym jest dług publiczny?

  • Jest to zadłużenie podmiotów wchodzących w skład sektora publicznego (nie obejmuje zobowiązań pomiędzy jednostkami sektora publicznego)
  • Na dług publiczny składają się:
    • Dług wynikający z emisji obligacji skarbowych
    • kredyty i pożyczki
    • Przyjęte depozyty
    • Pozostałe zobowiązania, których termin ważności minął
  • Nie wolno mylić długu publicznego z deficytem budżetowym
    • Na dług publiczny składają się długi rządu, samorządów i Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
    • Wg unijnej nomenklatury (Eurostatu) do długu zalicza się jeszcze zobowiązania funduszu drogowego
    • Deficyt budżetowy to różnica pomiędzy wydatkami a dochodami rządu w konkretnym roku. Deficyt budżetowy powiększa dług publiczny o tę część, która jest finansowana długiem (np. obligacjami skarbowymi)
    • Deficyt budżetowy w Polsce ma wynieść w 2020 r. Rekordowe 5% PKB (109,3 mld PLN)

 

Co może zrobić rząd, gdy przekroczone są progi ostrożnościowe?

  • przyjąć projekt przyszłorocznego budżetu z niższą relacją długu do PKB
  • Ograniczyć wydatki sektora publicznego
  • Zmniejszyć wydatki instytucji państwowych
  • Ogłoszenie programu sanacyjnego
    • Wskazanie przyczyn długu
    • Publikacja programu mającego na celu zmniejszenie relacji długu do PKB (poniżej 60%)
    • Trzyletnia prognoza relacji długo do PKB wraz z przewidywanym rozwojem sytuacji w kraju
    • Obniżenie wydatków samorządów (nie mogą udzielać nowych poręczeń i gwarancji, a wydatki nie mogą przekraczać przychodów)

 

Na koniec IIQ dług publiczny Polski wyniósł 1 bln 97 mln (49% PKB), a wg unijnej metodologii 1 bln 262 mln

W projekcie budżetu 2021 zapisany jest dług publiczny na poziomie 64,7% PKB (ok. 1,5 bln), deficyt ma wynieść 82,3 mld PLN

Reklama

URL Artykułu

Czytaj więcej