Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

krach wyników

  • Sprzedaż i zyski Volkswagena spadły na początku 2024 roku
  • Szczególnie ucierpiały zyski ze sprzedaży Porsche
  • Dlaczego spadły zyski Volkswagena?

 

Załamanie zysku Volkswagena o 20%

Największy niemiecki koncern samochodowy, Volkswagen, zanotował poważny spadek zysku operacyjnego. W tej kategorii niemiecki koncern zaliczył zniżkę o pokaźne 20%. Powodem jest przede wszystkim słabszy popyt na marki premium należącego do gigantycznej grupy.

Zysk operacyjny Volkswagena wyniósł 4,6 mld euro w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku, wynika z danych finansowych przedstawionych przez spółkę. To o 20% mniej względem 5,7 mld EUR w I kwartale 2023 roku.

"Zgodnie z oczekiwaniami, nasze wyniki za pierwszy kwartał pokazują powolny początek roku" - stwierdził CFO i dyrektor operacyjny Volkswagen, Arno Antlitz.

Koncern jako jedną z przyczyn wymienił również rosnące koszty stałe, a także niedopasowanie oferowanych modeli i marek do odpowiednich krajowych rynków. 

Reklama

Volkswagen ma ich bowiem w swoim katalogu naprawdę dużo. Przypomnijmy, że niemiecki koncern jest również właścicielem marek Skoda, Seat, Cupra, Audi, Bentley, Ducati, Lamborghini, Bentley czy Porsche.

Sprzedaż pojazdów spadła o 2% w I kwartale 2024 roku, osiągając łącznie 2,1 miliona sztuk. To całkiem solidnie, ale zniżka jest dostrzegalna. 

Zwłaszcza, że z podobnego wolumenu Volkswagen nie był w stanie “wykręcić” wyższych zysków, a zamiast tego miejsce miało poważne załamanie.

 

Czytaj również: Gospodarka Niemiec w recesji, ale banki zarabiają krocie. Rekordowe zyski giganta i masowe zwolnienia

 

Marki premium radziło sobie bardzo słabo

Szczególnie słabo radziły sobie marki premium z niemieckiej grupy. Luksusowy brand Porsche zaliczył spadek zysku operacyjnego o 30%. Wyniósł on 1,2 mld EUR w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku wobec 1,7 mld EUR w analogicznym okresie rok temu.

Reklama

Niższe zyski w segmencie Porsche to jednak głównie efekt słabej sprzedaży. Volkswagen sprzedał 71 tys. pojazdów marki Porsche wobec 85 tys. w odpowiadającym okresie przed rokiem, czyli o 16% mniej. 

Według koncernu, ten słaby wynik to efekt rozwoju nowych produktów, a także opóźnień związanymi z cłami.

Pomimo słabego wejścia w 2024 roku, Grupa Volkswagen nadal spodziewa się osiągnąć swoje cele finansowe w tym roku. Koncern zapowiedział wzrost przychodów ze sprzedaży o 5%. Marża operacyjna za 2024 rok ma wynieść od 7% do 7,5%

Volkswagen spodziewa się zwiększenia dynamiki sprzedaży w ciągu tego roku jako efekt  wprowadzenia na rynek ponad 30 nowych modeli uwzględniając wszystkie marki należące do koncernu.

Akcje Volkswagen potaniały w trakcie wtorkowej sesji o blisko 4,5%. Od początku 2024 roku wzrosły jednak o ponad 12% wobec spadku o niecałe 20% w poprzednim roku.

 

Zobacz również: Krach rynku samochodów elektrycznych! Sprzedaż znanego koncernu runęła

Czytaj więcej

Artykuły związane z krach wyników