3q21 przyniósł osłabienie wyników producentów elektroniki. Dynamika przychodów, choć nadal solidna, wyraźnie obniżyła się (21,9% w 3q21 vs 70,9% w 2q21). Wzrost kosztów (26,2% vs 69,4% w 2q21) wyższy niż wzrost przychodów przyczynił się do pogorszenia wyniku finansowego i spadku rentowności (por. tabela). Branża zmagała się z wyższymi cenami stali i komponentów importowanych z krajów azjatyckich oraz rosnącymi stawkami frachtu.
Przychody z eksportu wzrosły o 19% vs 63% w 2q21
Udział eksportu w przychodach (63%) pozostał na poziomie 2q21. Okres rotacji zapasów wydłużył się do 60 dni (+10 dni w porównaniu z 2q21) prawdopodobnie ze względu na przezornościowe zakupy komponentów w odpowiedzi na rosnące niedobory.
Największy wpływ na wyniki branży ma sytuacja producentów RTV (udział w wartości produkcji działu sięga 58%), instrumentów pomiarowych (17%) i sprzętu telekomunikacyjnego (12%). Pandemia skutkuje wydłużeniem spędzania wolnego czasu przed telewizorem i konsolą do gier, co przy rosnącej szybkości Internetu i coraz bogatszej ofercie telewizji VOD oraz serwisów streamingowych wspiera decyzje o zakupie telewizorów smart TV, odbiorników o coraz większej przekątnej ekranu i bardziej energochłonnych. W 3q21 produkcja telewizorów w 3q21 (4,4 mln szt.) obniżyła się o 0,8% r/r oraz o 12% q/q ze względu na braki półproduktów oraz niższe zakupy dóbr trwałych przez konsumentów w okresie wakacyjnym.
Mimo znacznie zwiększonego popytu na elektronikę w okresie przedświątecznym, oczekujemy w 4q21 spowolnienia dynamiki przychodów branży do ok. 10% r/r
Ograniczenie możliwości produkcyjnych przedsiębiorców będzie efektem utrzymujących się niedoborów podzespołów na globalnych rynkach oraz wydłużonych terminów dostaw. Przewiduje się, że kryzys na rynku półprzewodników może potrwać nawet do 2023. Na potencjalnie słabsze wyniki produkcji wskazują odczyty koniunktury w zakresie portfela zamówień zagranicznych. Wzrost cen produkcji sprzedanej o ok. 5-6% r/r pozostanie czynnikiem pozytywnie wpływającym na wyniki wytwórców. Wysoka inflacja z jednej strony może być przyczyną słabnącego popytu na dobra trwałego użytku, jak sprzęt RTV, z drugiej strony wspiera decyzje zakupowe konsumentów obawiających się dalszego drożenia elektroniki.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk