Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jakie wyniki kwartalne ma ambra

Wyniki w II kwartale roku obrotowego 2021/22 były zbliżone do naszych oczekiwań (nieco lepsze). Przychody były wyższe od naszych szacunków o 6.3%, zysk netto okazał się lepszy o 5.8% natomiast EBIT był zgodny z naszymi prognozami. W minionym kwartale in minus zaskoczyła marża ze sprzedaży (która wcześniej zaskakiwała in plus), co było efektem rosnących kosztów surowców.

W sumie wynik netto w najważniejszym dla spółki kwartale, który wyniósł 34.7 mln PLN (+17.2% r/r) należy uznać za dobry. Sądzimy jednak, że kolejne kwartały będą dla grupy Ambra trudniejsze – zmniejszą się dynamiki przychodów, a koszty nadal będą po presją. Nie należy oczekiwać jakiegoś załamania wyników, ale spółce trudniej będzie poprawiać zyski.

Grup Ambra – wyniki za 2Q2021/22 lepsze od oczekiwań. EBIT zgodny z prognozami - 1Grup Ambra – wyniki za 2Q2021/22 lepsze od oczekiwań. EBIT zgodny z prognozami - 1

  • Bardzo dobra sprzedaż w II kw. 2021/22, która wzrosła o 23.7% r/r częściowo wynikała z efektu bazy. W końcówce roku kalendarzowego 2020 miał miejsce lock down mocno wpływający na sprzedaż detaliczną. Natomiast w IV kwartale 2021, obostrzenia i wpływ na sprzedaż były już niewielkie. Sprzedaż na rynku polskim wzrosła o 21.7% r/r i była wyraźnie powyżej oczekiwanej przez nas dynamiki 15%. Do dobrej dynamiki przyczyniła się głównie wina musujące (powrót społeczeństwa do mocniejsze świętowania Sylwestra) oraz alkohole mocno, przy słabszej dynamice win spokojnych. Do naturalnego odbicia doszło w segmencie HoReCa. Względem II kw. sprzed dwóch lat wzrost w Polsce wyniósł 18.0%. Efektu bazy nie będzie już widać w kolejnych kwartałach i dynamiki w Polsce będą zbliżone do jednocyfrowych (in plus będą działać podwyżki cen). Dynamika sprzedaży w II kw. w Czechach i na Słowacji (+30.7% r/r) była również powyżej oczekiwanego przez nas wzrostu +22% - tutaj niezmiennie rynek zdobywa marka Mucha Sekt. Pozytywnie zaskoczyła również sprzedaż w Rumunii (+23.6% r/r), gdzie oczekiwaliśmy +18% (tutaj driverem cały czas jest ZAREA).
  • W II kw. marża ze sprzedaży wyniosła 41.7%, co oznaczało spadek o 1 p.p. r/r i było to dla nas negatywnym zaskoczeniem (oczekiwaliśmy +0.8 p.p. r/r). Marża tym samym była też niższa o 1.8 p.p. niż w I kw. 2021/22 mimo, że ze względów sezonowych prawie zawsze w II kw. jest wyższa. Główną przyczyną niższej marży były rosnące koszty surowców oraz wyższy średni kurs EUR/PLN. Marża we wcześniejszych kwartałach mocno zaskakiwała in plus, teraz jak widać spółkę dosięgły rosnące koszty surowców.
  • Wyższe od naszych założeń były koszty marketingu (o 2.1 mln PLN). Wraz z odbiciem rynku spółka przestała tak agresywnie ciąć koszty reklamy jak to było we wcześniejszych kwartałach. Niższe natomiast od naszych szacunków (o 1.3 mln PLN) były koszty SG&A, które wzrosły o 15.3% r/r.
  • Linia pozostałych przychodów/kosztów operacyjnych pokazała stratę -1.9 mln PLN na co w większości złożyła się zapłata 0.6 mln PLN za przejmowane 2 lata temu sklepy w Czechach (earn out) oraz szacowane rezerwy na należności. W naszych prognozach zakładaliśmy zerowy wynik na tej linii.
  • EBIT wyniósł 54.5 mln PLN i był praktycznie zgodny z naszą prognozą 54.4 mln PLN. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami linia przychodów/kosztów finansowych miała niewielki ujemny wpływ na wynik (-0.4 mln PLN, oczekiwaliśmy -0.5 mln PLN). Zyski mniejszości wyniosły natomiast 9.3 mln (zakładaliśmy 9.8 mln PLN) a zaksięgowany podatek wyniósł 10.1 mln PLN czyli był niższy o 1.2 mln PLN od naszych oczekiwań. W sumie zysk netto w II kw. 2021/22 przypadający akcjonariuszom Ambry wyniósł 34.7 mln PLN (+17.2% r/r) vs oczekiwane 32.8 mln PLN.
  • Na koniec grudnia dług netto wyniósł 39.9 mln PLN w porównaniu z 45.4 mln PLN długu netto rok wcześniej. Z przyczyn sezonowych dług jest najwyższy właśnie na koniec grudnia i w kolejnych kwartale powinien zbliżyć się do zera (a na koniec czerwca oczekujemy gotówki netto). Cash flow operacyjny w całym I półroczu 2021/22 wyniósł -13.0 mln PLN w porównaniu z +17.8 mln PLN rok wcześniej. Zeszłoroczne przepływy były jednak anomalią, gdyż najczęściej w I półroczu grupa Ambra ma ujemne przepływy operacyjne (rok temu spółka schodziła z nagromadzonych zapasów)

Podsumowując, grupa Ambra pokazała dobre wyniki w II kw. 2021/22, choć niektórzy mogli oczekiwać jeszcze lepszych po znakomitych wynikach we wcześniejszych okresach. Ambra pokazała bardzo dobre dynamiki sprzedaży, ale słabsze marże. W kolejnych kwartałach spółce będzie trudniej poprawiać zyski, gdyż presja kosztowa pozostanie a dynamiki osłabną. Pozytywnie będą oddziaływać podwyżki cen jakie Ambra wprowadziła na początku 2022 r.

Reklama

 

Raporty analityczne - Ambra

Czytaj więcej

Artykuły związane z jakie wyniki kwartalne ma ambra