Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jakie wyniki finansowe spółki Roblox

Roblox to gra, która jest już bardziej popularna, niż Fortnite i goni Minecrafta. Ale mimo to spółka ją produkująca w 2022 roku straciła 1 mld USD, a jej wycena w 2 lata spadła o połowę. Dlaczego?

 

  • Jedna gra, milion możliwości i dwie opcje zabawy.
  • Roblox wskoczyło na najwyższą półkę i zrównało się z Minecraftem czy Fortnite.
  • Obecnie z platformy Roblox korzysta średnio 56 mln osób dziennie (wzrost o 23% r/r).
  • Na rynku akcji coś nie „zagrało” tak, jak trzeba – wycena Roblox idzie w dół.
  • Spółka Roblox straciła 1 mld USD w 2022 r.

 

Premiera Roblox odbyła się dość dawno, bo w 2006 roku. I choć gra nie zyskała od razu rzeszy fanów, teraz wskoczyła na falę wznoszącą i prześcignęła nawet Fortnite. Przyciąga obecnie około 100 mln użytkowników miesięcznie.

Reklama

 

W czym tkwi sekret sukcesu gry Roblox?

Wszystko dzięki dość innowacyjnemu podejściu jej twórców do idei gry video. Dali oni graczom poprzez platformę możliwość wykreowania swojej własnej wersji gry. Każdy gracz znajdzie coś dla siebie wśród udostępnianych przez innych użytkowników trybów, a jeżeli nie tam, to może wykreować swoją indywidualną wizję rozrywki.

Zobacz także: Ta spółka jeszcze do niedawna była w WIG20. Dziś ma rekordowe straty

 

 

Na czym polega zabawa w Roblox

Platforma Roblox dociera do tak wielu graczy, ponieważ nie narzuca użytkownikowi jak będzie przebiegać schemat gry. Oczywiście, odbiorca może skorzystać z dostępnych już światów, trybów czy społeczności za pomocą opcji „Discover”, natomiast może również pobawić się w twórcę - korzystając z opcji „Create” - i dzielić się swoim dziełem z najbliższymi.

Reklama

Gra zaczęła budzić spore zainteresowanie w trakcie pandemii, ponieważ pomagała łączyć się ze znajomymi i wspólnie spędzać czas, pomimo wszelkich lockdownów i zakazów. Zaś introwertykom pozwalała użyć trochę wyobraźni i przenieść się do całkowicie innej rzeczywistości, takiej opartej o własne zasady.

Jedynym utrudnieniem jest jednak konieczność podstawowej znajomości programowania w języku Lua, chociaż można na to spojrzeć z perspektywy edukacji poprzez zabawę. Bo przecież im większy wysiłek, tym większa satysfakcja z efektów.

Zobacz także: Gamingowo-społecznościowa spółka ROBLOX zadebiutowała na NYSE 10 marca

 

Konkurencja zaczyna niknąć na tle Robloxu!

Z początku Roblox przemawiał głównie do młodzieży i dzieci. Tak też został stworzony, aby był prosty w użyciu i zrozumiały nawet dla dziecka. Jednak obecnie zaczyna powoli się to zmieniać. Coraz częściej użytkownikami Roblox są osoby z wyższych grup wiekowych, a firma stara się aktywnie rozwijać i docierać również na rynki międzynarodowe.

Obecnie renoma Roblox jest tak duża, że gra przyrównywana jest do takich gigantów gamingowych, jak Minecraft czy Fortnite. Według portalu Business Insider Roblox ma około 100 milionów użytkowników na miesiąc. Przy czym Minecraft może poszczycić się miesięcznym wynikiem 112 mln odbiorców, a Fortnite - zamykając podium - zdobywa 78 mln graczy.

Reklama

Obecnie z platformy Roblox korzysta średnio 56 mln osób dziennie, co oznacza wzrost o 23% r/r. W styczniu 2023 średnia dzienna liczba użytkowników wyniosła aż 65 mln. Co równie istotne, dane pokazują, że gracze spędzają coraz więcej czasu na platformie i wydają coraz większe kwoty per capita.

Czytaj także: Fenomenalne IPO Roblox Corporation! Ostry spadek handlu między Wielką Brytanią a UE, szaleństwo na rynku krypto

 

Sukces gry Roblox nie przekłada się na zyski dla akcjonariuszy

Mimo sukcesu platformy Roblox, w ostatnim czasie na rynku akcji coś nie do końca „gra”. Pod koniec 2021 roku akcje spółki spadły jak w przepaść i pozostają w dołku do dzisiaj. Aktualnie kurs spółki zachowuje się dość stabilnie i nie ulega tak gwałtownym wahaniom, utrzymując się od początku roku w granicach 40 USD. Jednak nie jest tajemnicą, że porządne odbicie w górę i nadrobienie choć części spadków byłoby pozytywną wiadomością.

Spółka Roblox zadebiutowała na giełdzie w USA na początku 2021 roku. W pewnym momencie po IPO jej wycena sięgała nawet 45 mld USD. Wtedy Electronic Arts było wyceniane na 37 mld USD, a Take-Two Interactive na 19 mld USD, a Ubisoft na 8 mld USD. Obecnie kapitalizacja spółki to 22,6 mld USD, czyli w 2 lata poszła w dół o połowę.

Czytaj także: Kto bogatemu zabroni? Jeden z najbogatszych ludzi świata kupuje akcje kontrowersyjnej spółki na górce

 

Reklama

 

Notowania Roblox na tle indeksu Nasdaq 100  grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: TradingView

 

Działalność spółki nie opiera się jedynie na tej jednej grze, zajmuje się ona w znacznie szerszym zakresie tworzeniem i obsługą platform z grami online. Dlatego dobre wyniki jednego z podjętych przedsięwzięć nie są w stanie diametralnie wpłynąć na jej losy na giełdzie. Akcjonariusze muszą poczekać na poprawę sytuacji spółki Roblox również w innych segmentach produktowych.

Przychody firmy Roblox w 2022 roku wyniosły 2,2 mld USD (+16% r/r), ale spółka straciła 934 mln USD. Mimo to, rynek zareagował całkiem pozytywnie na raport za rok 2022. Dlaczego? Bo Roblox bardzo dużo inwestuje, a poza tym perspektywy spółki wyglądają bardzo dobrze z uwagi na dynamicznie rosnącą liczbę użytkowników.

Reklama

Analityk Mike Hickey z firmy Benchmark podniósł po wynikach rekomendację dla Roblox z „sprzedaj” do „trzymaj”. „Spółka Roblox wydaje się odporna na spowolnienie gospodarcze. Firma bardzo dobrze postępuje wciąż inwestując. Jesteśmy jednak sceptycznie nastawieni wobec inicjatyw nowych schematów reklamowych kierowanych do najmłodszych graczy, gdyż to może ściągnąć na spółkę nowe regulacje. Poza tym pojawia się pytanie, jak spółka będzie przyciągać nowych klientów, bowiem duże rzesze obecnych klientów powoli wychodzą poza target wiekowy” – napisał Hickey w komentarzu.

Zobacz również: Problemy Roblox: rozlew krwi na wykresie. Dlaczego akcje spółki tak mocno potaniały oraz czego możemy spodziewać się w przyszłości?

 

Wyniki finansowe Roblox w ujęciu kwartalnym

  grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Barron’s

Czytaj więcej