Nastroje amerykańskich konsumentów poprawiły się w lipcu dość wyraźnie, w stosunku do czerwca. Oczekiwania co do inflacji wciąż są wysokie, ale w stosunku do maja spadły znacznie.
- Wskaźnik nastrojów Amerykanów jest najwyżej od września 2021.
- Jest jednak wciąż w pobliżu trzeciego historycznego dołka.
- Oczekiwania inflacyjne Amerykanów nie słabną, a wręcz przeciwnie.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Wstępne nastroje konsumentów w stanie Michigan wyniosły 72,6 pkt., wobec oczekiwanych 65,5 pkt., w porównaniu z 64,4 w zeszłym miesiącu. Oczekiwania wyniosły 69,4 pkt., wobec 61,8 pkt. oczekiwanych, w porównaniu z 61,5 w zeszłym miesiącu.
Roczne oczekiwania inflacyjne są na poziomie 3,4% (oczekiwano: 3,3%). 5-letnie oczekiwania inflacyjne są na poziomie 3,1% (zniżka z 3,0% miesiąc wcześniej, oczekiwano właśnie 3,1%). Roczne oczekiwania inflacyjne w maju wyniosły 4,2%, więc spadek jest znaczący.
Zobacz również: Ten rynek jest rozgrzany do czerwoności! To co oferuje, zaskakuje i przyciąga duże rzesze inwestorów!
A sharp uptick in the Michigan consumer sentiment survey, which rose to the highest level since September 2021.
— Joshua Mahony (@JoshuaMahony) July 14, 2023
Year-ahead inflation expectations ticked up from 3.3% (June) to 3.4% (July). Well down on the April 2022 peak of 5.4%. #UOM pic.twitter.com/RjnJFFz4os
Spadająca inflacja + stabilne zatrudnienie = poprawa nastrojów
Nastroje Amerykanów są więc najlepsze od września 2021.
„Gwałtowny wzrost nastrojów można w dużej mierze przypisać dalszemu spowolnieniu inflacji, oraz stabilności na rynkach pracy” – powiedziała w oświadczeniu Joanne Hsu, dyrektor badania.
Wysokie ceny są największym wyzwaniem dla gospodarstw domowych o niższych dochodach. Hsu powiedziała, że nastroje Amerykanów poprawiły się we wszystkich grupach, z wyjątkiem konsumentów o niższych dochodach.
Tym niemniej, indeks Uniwersytetu Michigan wciąż pozostaje w pobliżu długoterminowego dołka.
To jest taki poziom, który nie świadczy dobrze o nastrojach Amerykanów:
University of Michigan consumer sentiment is levels last seen during:
— Game of Trades (@GameofTrades_) July 14, 2023
- 2008 Financial Crisis
- 2011 Debt Crisis pic.twitter.com/DA4rQpdO6S
Big rise in the University of Michigan measure of consumer confidence, although it remains relatively low and has not been much use in predicting consumer spending since the pandemic pic.twitter.com/U4rISfVzTO
— MacroMarketsDaily (@macro_daily) July 14, 2023
Niektózy analitycy zauważają, że poprawa nastrojów niekoniecznie idzie w parze z większymi wydatkami:
STRONG CONSUMER NUMBERS IN THE US
— AndreasStenoLarsen (@AndreasSteno) July 14, 2023
There is a HUUUUGE gap between the sentiment in the Michigan Survey and actual consumer behavior (see chart)
A strong rebound in sentiment is not necessarily equal to a strong rebound in actual spending here
More -> https://t.co/mMrJlh5St3 pic.twitter.com/RkN0IeY80X
Co to jest indeks Uniwersytetu Michigan?
Jest to wskaźnik publikowany co miesiąc (dwa razy), obliczany na podstawie ankiet przeprowadzanych wśród 500 gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych.
Badaniu poddawane są:
- stan ich sytuacji finansowej,
- opinie o kondycji gospodarki.
Wartość indeksu wynika z oceny sytuacji oraz oczekiwań.
Wskaźnik nastrojów konsumentów Uniwersytetu Michigan jest publikowany dwa razy w miesiącu. Około 15-go każdego miesiąca pojawiają się wstępne dane, a pod koniec miesiąca ostateczne.