Po osiągnięciu rekordowego poziomu w 2022 roku, ceny litu gwałtownie spadły. Zakres zniżki to ponad 80%! Na ten moment nic nie wskazuje na odbicie kursu surowca, ostrzegają eksperci.
- Lit jest kluczowym surowcem dla transformacji energetycznej
- Metal służy do produkcji nowoczesnych ogniw akumulatorowych
- Cena metalu sięgnęła rekordowych szczytów w 2022 roku, ale potem runęła o 82%
- Jaka jest prognoza dla kursu litu na 2024 rok?
Krach ceny litu
Od grudnia 2022 roku ceny kontraktów na lit na giełdzie COMEX runęły o 82%. Z kolei cena węglanu litu przeznaczonego do produkcji akumulatorów w Chinach spadła o ponad 75% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Kurs futures na lit na COMEX
Źródło: tradingview.com
Wśród głównych powodów krachu cen metalu wymieniona jest przede wszystkim nadwyżka podaży. Oprócz tego, otoczenie wysokich stóp procentowych wywiera presję na popyt na pojazdy elektryczne. To nie koniec, zapowiadają analitycy:
"Oczekuje się, że ceny litu będą dalej spadać ze względu na rosnące dostawy metalu akumulatorowego, stłumiony popyt w Chinach i słaby amerykański rynek pojazdów elektrycznych" - stwierdzili analitycy Mining.com.
Spadek cen surowca zwykle oznacza, że ograniczona zostanie ogólna produkcja, bo spada rentowność przedsiębiorstw wydobywczych. W tym przypadku, ten efekt może nie wystąpić:
"Niektórzy producenci o wyższych kosztach, tacy jak górnicy lepidolitu w Chinach, stali się nierentowni i ograniczyli produkcję. Jednak większość producentów litu pozostanie rentowna przy obecnych cenach i będzie kontynuować produkcję" - czytamy w raporcie australijskiego Departamentu.
Zobacz także: Cena metalu wzrosła o 40%. Co dalej - prognoza na 2024
Niższe ceny litu to tańsze akumulatory
Niższe ceny spotowe litu mogą sprawić, że pojazdy elektryczne i akumulatory będą tańsze. Z drugiej strony, spadek cen może również utrudnić inwestycje w rozwój projektów wydobycia metali akumulatorowych potrzebnych do szerszego przejścia na czystszą energię.
W rezultacie, może to udaremnić próby ograniczenia zmian klimatycznych i zwiększyć koszty transformacji w dłuższej perspektywie. Jednak pomimo spadku cen metalu, spodziewany jest wzrost jego wydobycia.
Australijski Departamentu Przemysłu, Nauki i Zasobów prognozuje, że globalne wydobycie ekwiwalentu węglanu litu może wzrastać w tempie 30% rocznie w kolejnych dwóch latach. Zatem, może ono osiągnąć 1,3 mln ton w 2024 roku i 1,65 mln ton w 2025 roku wobec 1 mln ton w ubiegłym roku.
Co więcej, przewiduje się, że Australia, największy na świecie wydobywca litu, zwiększy produkcję spodumenu do 633 tys. ton w 2025 roku z 386 tys. ton w 2022 roku.
Prognozy zakładają także, że Chiny ponad dwukrotnie zwiększą produkcję do 373 tys. ton w 2024 roku ze 166 tys. ton w 2022 roku. Chile z kolei zakłada wzrost do 227 tys. ton ze 162 tys. ton w tym samym okresie.
Według Statista, globalny popyt na lit przekroczy 2,4 mln ton węglanu litu w 2030 roku, Wzrost zapotrzebowania na baterie do pojazdów elektrycznych będzie napędzał popyt, który według prognoz osiągnie 3,8 miliona ton do 2035 roku.
Tymczasem BloombergNEF przewiduje, że globalny popyt na lit wzrośnie niemal pięciokrotnie do końca tej dekady. Globalne zobowiązanie do dążenia do zeroemisyjności do 2050 roku może zapewni stały i silny popyt na krytyczne minerały związane z transformacją energetyczną, w tym lit.
Zobacz także: Złoto zastąpi obligacje skarbowe? Zobacz powody, dla których miałoby się tak stać
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Spadek popytu na samochody elektryczne na największym rynku
Jednak długoterminowe prognozy nie dyktują trendu krótkoterminowego. Chiny borykają się ze spowolnieniem gospodarczym. Wciąż utrzymują się problemy na rynku nieruchomości, a bezrobocie wśród młodych ludzi sięga zawrotnego poziomu 21,3%! Aktywność fabryk spadła w grudniu do najniższego poziomu od sześciu miesięcy, wynika z ostatnich danych.
Problemy chińskiej gospodarki mogą to przełożyć się na prawie 200 tys. mniejszą sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2024 roku, szacują analitycy Bloomberg NEF.
Z kolei w skali globalnej oczekuje się, że producenci samochodów sprzedadzą w tym roku 16,7 mln pojazdów elektrycznych i PHEV, podał Bloomberg NEF. To spadek o około 4% w porównaniu z prognozą z czerwca 2023 roku.
Mniejszy popyt na pojazdy elektryczne to mniejszy popyt na lit - surowiec kluczowy do produkcji akumulatorów samochodów EV.
Czytaj również: Cena kawy wzrosła o 40% w 2 miesiące! Zapasy najniższe od 24 lat
Prognoza dla ceny litu w 2024 roku
Australia, która jest globalnym potentatem litu (w 2022 roku wydobyła około połowy światowego litu), prognozuje, że cena metalu może wciąż spadać. Według prognozy australijskiego Departamentu Przemysłu, Nauki i Zasobów, cena spodumenu (kluczowe źródło otrzymywania litu) obniży się do 2200 USD za tonę w 2025 roku wobec średniej ceny 3840 USD za tonę w 2022 roku.
Z kolei cena wodorotlenku litu, czyli rafinowanej wersji metalu używanego w bateriach, może spaść do około 30 tys. USD za tonę w 2024 roku wobec szacowanej średniej 52 tys. 450 USD w 2023 roku, ocenił australijski Departament. To prognoza zniżki o ponad 40%!
"Oczekuje się, że ceny nie powrócą do poprzednich wysokich poziomów, takich jak w 2022 roku i na początku 2023 roku przed 2025 roku, ze względu na prognozowaną nadwyżkę podaży" - czytamy w analizie Departamentu Przemysłu, Nauki i Zasobów Australii.
Spadku kursu kontraktów na lit spodziewają się również eksperci z banku inwestycyjnego Goldman Sachs. Oczekują oni dalszej dalszej presji na cenie metalu w 2024 roku z powodu nadpodaży.
Jeszcze w 2022 roku analitycy Goldman Sachs ostrzegali, że inwestorzy, którzy chcą mieć ekspozycję na transformację zielonej energii, zbyt szybko weszli na rynek. Szacowali oni, że rynek litu powróci do deficytu w 2024 roku, ale teraz analitycy twierdzą, że może to potrwać dłużej. Analitycy Goldman Sachs prognozują, że rynek litu osiągnie dno w 2025 roku.
“Podtrzymujemy nasz niedźwiedzi pogląd na rynek litu i obniżamy nasz 12-miesięczny cel dla chińskiego węglanu litu do 11 tys. USD za tonę, a także azjatyckiego wodorowęglanu litu CIF na CME do 12 tys. USD za tonę (z odpowiednio 15 tys. USD za tonę i 16,5 tys. USD za tonę poprzednio)" - czytamy w prognozie Goldman Sachs.
Zobacz również: Cena metalu spadnie o 20%! Zaskakująca prognoza wielkiego banku
**************
Kursy walut NBP 09.01.2024 r.: zmiany na FOREX
Tabela nr 212/A/NBP/2023 z dnia 2024-01-09
Nazwa waluty |
Kod waluty |
Kurs średni |
bat (Tajlandia) |
1 THB |
0,1133 |
dolar amerykański |
1 USD |
3,9612 |
dolar australijski |
1 AUD |
2,6556 |
dolar Hongkongu |
1 HKD |
0,5069 |
dolar kanadyjski |
1 CAD |
2,9665 |
dolar nowozelandzki |
1 NZD |
2,4751 |
dolar singapurski |
1 SGD |
2,9803 |
euro |
1 EUR |
4,3351 |
forint (Węgry) |
100 HUF |
1,1452 |
frank szwajcarski |
1 CHF |
4,6616 |
1 GBP |
5,0446 | |
hrywna (Ukraina) |
1 UAH |
0,1034 |
jen (Japonia) |
100 JPY |
2,7517 |
korona czeska |
1 CZK |
0,1763 |
korona duńska |
1 DKK |
0,5813 |
korona islandzka |
100 ISK |
2,8766 |
korona norweska |
1 NOK |
0,3821 |
korona szwedzka |
1 SEK |
0,3869 |
lej rumuński |
1 RON |
0,8720 |
lew (Bułgaria) |
1 BGN |
2,2165 |
lira turecka |
1 TRY |
0,1325 |
nowy izraelski szekel |
1 ILS |
1,0694 |
peso chilijskie |
100 CLP |
0,4388 |
1 PHP |
0,0707 | |
peso meksykańskie |
1 MXN |
0,2354 |
rand (Republika Południowej Afryki) |
1 ZAR |
0,2124 |
real (Brazylia) |
1 BRL |
0,8133 |
ringgit (Malezja) |
1 MYR |
0,8531 |
rupia indonezyjska |
10000 IDR |
2,5523 |
rupia indyjska |
100 INR |
4,7662 |
won południowokoreański |
100 KRW |
0,3004 |
yuan renminbi (Chiny) |
1 CNY |
0,5533 |
SDR (MFW) |
1 XDR |
5,2914 |
**************
Kursy walut NBP 10.01.2024 r.: ale zatrzęsło walutami