Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jak nie dać się naciągnąć oszustom

  • UOKiK walczy z oszustami w sieci. 
  • Opinie na temat kampanii są podzielone. 
  • Czy spoty rzeczywiście zniechęcają do inwestowania? 

 

Inwestowanie - uwaga na te oferty online 

W piątek 15 marca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystartował z nową kampanią. Ta ma ostrzegać przed pułapkami, jakie czekają w sieci początkujących inwestorów. Mowa przede wszystkim o nielegalnym wykorzystywaniu wizerunków znanych osób w reklamach i spotach oraz instrumentach błędnie postrzeganych w kategoriach inwestycyjnych (w tym weksli). 

W ostatnich miesiącach w mediach powstało wiele ofert zachęcających do “inwestycji bez ryzyka”, które dotyczyły m.in. walut, krypto, weksli, akcji lub obligacji. Wielokrotnie nakładano kary na firmy i osoby, które promowały “pewny zysk”. 

 

Reklama

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: UOKiK

 

“To bardzo ważne, aby jak najszerzej informować i ostrzegać konsumentów przed fałszywymi inwestycjami. Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów, tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki. Podszywają się pod znane osoby czy też duże i cenione firmy. I niezmiennie – obiecują szybki, łatwy i wysoki zysk. Uważajmy! Te oszustwa mogą prowadzić do utraty oszczędności życia” - przekonuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. 

 

Zobacz również: Stale boisz się, że jesteś biedny? Jesteś ofiarą nowego syndromu

Reklama

 

 

Spoty będzie można wkrótce zobaczyć w mediach za sprawą art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, będą pokazywane także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na bezpłatne wsparcie kampanii. UOKiK przedstawia dane z raportu IOCTA Europolu, który zauważa, że internetowe oszustwa są jednymi z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, które generują milionowe straty i dotyczą tysięcy ofiar.

“Spoty UOKiK skupiają się na promowanych w internecie inwestycjach wykorzystujących bezprawnie wizerunek osób ze świata kultury, sportu lub rozrywki, czy też znanych  przedsiębiorstw lub marek. Znani i lubiani mają podnosić wiarygodność danego przedsięwzięcia. Kreowani przy użyciu sztucznej inteligencji są realni i przekonujący. Scenariusze oszustw zmieniają się, lecz ich niezmiennym celem jest wyłudzenie pieniędzy. Atak może dotyczyć pozyskania danych, np. loginów i haseł, lub działania wprost – nakłonienia do dokonania przelewów” - przekazano. 

 

Zobacz również: Debiut giełdowy Mentzen SA - czy warto zainwestować w spółkę znanego polityka? Analiza IPO

Reklama

 

Kampania UOKiK-u zniechęca do inwestowania? 

Reakcje na nową akcję Urzędu są rozbieżne. Część internautów uważa, że każda próba powstrzymania oszustw jest dobra. Część z kolei jest zdania, że kampania jest nieco przesadzona, co prowadzi w efekcie do zniechęcania potencjalnych inwestorów. Wszystko za sprawą wielokrotnych ostrzeżeń dotyczących potencjalnej utraty środków. 

 

 

“Dla mnie dramat. Dlaczego te wszystkie kampanie muszą mieć taki negatywny przekaz?” - pyta Mikołaj Raczyński. 

Reklama

 


 

“Do 14 sek jest ok. Trzeba być jednak wyjątkowym wizardem, żeby zestawić crypto, akcje i obligacje w jednym zdaniu” - zwraca uwagę użytkownik o nicku “Unfair value”. 

 

 

Reklama

“W głowie zostaje "Inwestowanie? Możesz wszystko stracić!" - pisze Przemek Barankiewicz. 

 

 

“15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, a rok 2024 jest Rokiem Edukacji Ekonomicznej. Tym bardziej zachęcam do wspólnego ostrzegania przed oszustwami. Bardzo dziękuję tym, którzy już bezpłatnie włączyli się w naszą kampanię. Wszyscy jesteśmy konsumentami. Zadbajmy razem o nasze finansowe bezpieczeństwo – fundament ekonomicznego dobrobytu” – zaznacza prezes UOKiK.

 

Zobacz również: Jeden dolar po 3,70 złotego! Sprawdź nowe prognozy dla kursu USD/PLN - eksperci TYLKO DLA FXMAG

Czytaj więcej

Artykuły związane z jak nie dać się naciągnąć oszustom