Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jak działa branża e-commerce

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości ponad 100 tys zł na sklep internetowy dopuszczający się nieuczciwych praktyk sprzedażowych. Platformę oskarżono o stosowanie tzw. dark patterns. 

 

  • UOKiK nałożył kolejną karę finansową na podmioty e-commerce. 
  • Sklepy online wykorzystywały tzw. uciekające promocje, aby wywrzeć presję na konsumencie. 
  • Do Urzędu napływały skargi konsumentów, którzy kupili artykuły w polskim sklepie, a zwrot musieli nadać na adres chiński. 

 

Reklama

 

UOKiK z kolejną karą dla e-commerce 

Badania pokazują, że Polacy najchętniej w sieci kupują odzież oraz kosmetyki. W 2022 r. dwie trzecie rodaków zrobiło zakupy w internecie. Według badania PMR w latach 2022-2027 polski rynek e-commerce będzie miał wartość 141 mld zł, przy czym za 87,4 mld zł będą odpowiadać sklepy internetowe, a za 53,9 mld zł platformy. Jak widać, to branża o ogromnym potencjale rozwoju w najbliższych latach. Na rynku wciąż powstają nowe sklepy, które wykorzystują różne techniki, aby zachęcić konsumenta do zakupów. Te nie zawsze są jednak uczciwe. 

UOKiK zweryfikował praktyki sprzedażowe spółki Bak Drop (poprzednio Bigotka). Na stronach bigotka.pl i arkadie.pl oferowano ubrania i akcesoria mody damskiej. Witryny sugerowały, że klienci nabywają produkty bezpośrednio od polskiego dostawcy. Problemy pojawiały się w momencie nadania zwrotu produktu. Wówczas operator instruował, aby zaadresować paczkę na chiński adres. Platforma nie informowała, że jest jedynie pośrednikiem w ramach dropshippingu

Zobacz równieżPolicja aresztuje pracowników znanego dewelopera! Notowania są na dnie, a analitycy prognozują przyszłość

 

Reklama

 

“Konsumenci korzystający z e-commerce muszą mieć pełny i łatwy dostęp do informacji. Umyślne ukrywanie, że przedsiębiorca nie prowadzi sklepu internetowego i świadczy jedynie usługi pośrednictwa, jest nieuczciwą praktyką rynkową. Rzetelna informacja o rzeczywistym charakterze oferty czy rodzaju zawieranej umowy pozwoliłaby konsumentom na samodzielne podjęcie decyzji w oparciu o stan faktyczny a nie ten sugerowany przez przedsiębiorcę” - komentuje prezes UOKiKu. 

Zobacz również: Potężne spadki na debiucie! Akcje tej spółki tracą ponad 25% podczas pierwszej sesji na GPW

 

Dark patterns - czym są i jak nie dać się oszukać? 

Kolejnym zarzutem było stosowanie tzw. dark patterns. W przypadku konkretnych produktów z oferty wykorzystywano “uciekające promocje”. Ustawiano zegar, który w teorii miał odliczać czas do końca akcji rabatowej. Licznik był jednak resetowany każdego dnia, rozpoczynając ponowne odliczanie do końca trwania promocji. W praktyce wywierało to presję na konsumenta, aby jak najszybciej dokonał zakupu dostępnych produktów. To także stwarza efekt unikalności oferty i ma na celu nakłanianie do nieprzemyślanych zakupów. UOKiK nazywa to manipulowaniem procesu decyzyjnego. 

W efekcie na Bak Drop nałożono karę ponad 100 tys. zł. (100 710 zł). Nakazano także natychmiastowe zaprzestanie stosowania nieuczciwych praktyk. Jak wskazano, decyzja nie jest prawomocna, a więc istnieje możliwość odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz również: Hossa na amerykańskim parkiecie. Giełda w USA dominuje na tle reszty świata

Reklama

 

 


Inwestuj w globalne akcje, fundusze ETF i amerykańskie opcje, zarabiając do 5,8% na darmowej gotówce!

Otwórz konto w Freedom24


 

Czytaj więcej

Artykuły związane z jak działa branża e-commerce