Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

infrastruktura społeczna

Wiemy, że pandemia COVID-19 miała znaczący wpływ na infrastrukturę. Czy te wpływy są nadal są odczuwalne?

Pandemia nadal wywołuje efekty falowe w globalnej gospodarce. Od braku wzrostu w 2020 roku, poprzez szybki wzrost w 2021 r. do powolnego wzrostu w 2022 r., patrzymy na rok 2023 z podstawowym scenariuszem recesji w Stanach Zjednoczonych, Europie i Wielkiej Brytanii. A wzrost w Chinach powinien być poniżej trendu przez co najmniej przynajmniej przez dużą część 2023 roku. Rentowność obligacji powinna wzrosnąć w 2023 r., a następnie obniżyć się wraz z inflacją później w tym roku.

W przypadku akcji, wyższe rentowności obligacji skutkujące kurczeniem się wielu charakteryzowały pierwszą część tego rynku niedźwiedzia. Druga faza rynków niedźwiedzia to zazwyczaj recesja zysków i spodziewamy się, że będzie to siła, szczególnie na początku 2023 roku. Uważamy jednak, że wpływ na infrastrukturę powinien być wyciszony, szczególnie w przypadku aktywów regulowanych, gdzie spółki generują swoje przepływy pieniężne, zyski i dywidendy z bazowych aktywów. Oczekujemy, że te bazy aktywów będą rosły w ciągu najbliższych kilku lat. W związku z tym zyski z infrastruktury wydają nam się lepiej zabezpieczone w porównaniu z globalnymi akcjami.

 

Jak inflacja i wzrost rentowności obligacji wpływają na spółki infrastrukturalne?

Większość spółek infrastrukturalnych ma związek z inflacją w swoich przychodach lub zyskach. Aktywa regulowane, takie jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, mają ich dozwolone zwroty są korygowane o zmiany w rentowności obligacji w czasie. W miarę wzrostu realnych stóp zwrotu, przedsiębiorstwa użyteczności publicznej mogą osiągać dobre wyniki, a nasze portfele infrastrukturalne są obecnie tak skonstruowane, aby to odzwierciedlać ten fakt.

W rezultacie, zmiany inflacji i rentowności obligacji nie mają generalnie wpływu na wycenę generalnie nie wpływają na bazowe wyceny aktywów infrastrukturalnych. Obserwujemy jednak, że zmienność na rynku akcji związana z wyższymi rentownościami obligacji wpływa na ceny notowanych na giełdzie papierów wartościowych notowanych na giełdzie, czyniąc je bardziej atrakcyjnymi w porównaniu z wycenami infrastruktury nienotowanej na rynkach prywatnych. Oprócz względnej atrakcyjności w porównaniu z akcjami, uważamy, że infrastruktura powinna skorzystać z kilku trendów makro w 2023 roku i później. Po pierwsze, bezpieczeństwo energetyczne jest obecnie główną siłą napędową polityki globalnej, a w celu osiągnięcia bezpieczeństwa energetycznego trzeba będzie zbudować znaczną ilość infrastruktury.

Reklama

W celu osiągnięcia bezpieczeństwa energetycznego konieczne będzie wybudowanie znacznej ilości infrastruktury. Na stronie wojna rosyjsko-ukraińska, która spowodowała wysokie ceny gazu i ograniczenia w dostawach i ograniczeniami w dostawach, uwypukliła znaczenie bezpieczeństwa energetycznego bezpieczeństwa energetycznego i inwestycji energetycznych. Sprzyja to infrastrukturze energetycznej, szczególnie w Europie, gdzie dodatkowo większość przedsiębiorstw infrastrukturalnych ma powiązanie z inflacją w swoich przychodach lub zwrotach. Aktywa regulowane, takie jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, mają dozwolone zwroty skorygowane o zmiany w rentowności obligacji w czasie. W miarę wzrostu realnych stóp zwrotu, spółki użyteczności publicznej mają szansę na dobre wyniki, a my obecnie dostosowaliśmy nasze portfele infrastrukturalne portfele infrastrukturalne, aby to odzwierciedlić. 

Aktywa regulowane, takie jak przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, mają swoje dozwolone zwroty skorygowane o zmiany w rentowności obligacji w czasie. W miarę wzrostu realnych stóp zwrotu, spółki użyteczności publicznej mają szansę na dobre wyniki, a my obecnie dostosowaliśmy nasze portfele infrastrukturalne portfele infrastrukturalne, aby to odzwierciedlić. Konieczne jest zwiększenie zdolności produkcyjnych, aby zastąpić rosyjskie dostawy ropy i gazu oraz w Stanach Zjednoczonych, gdzie rozpoczynają się nowe baseny, częściowo po to, by zaspokoić nowy popyt z Europy.

W transporcie, zmiana szlaków handlowych i dostosowanie łańcuchów dostaw w celu zbliżenia produkcji do miejsca zamieszkania poprzez reshoring lub near-shoring, napędzają popyt na nową infrastrukturę transinfrastruktury portowej. Porty lotnicze wciąż walczą o powrót do poziomu pasażerów sprzed pandemii, a globalna recesja w 2023 r. prawdopodobnie przerwie ten powrót. Ponadto branża musi zmierzyć się ze zmianami w długoterminowych trendach, takich jak podróże biznesowe. Infrastruktura komunikacyjna kontynuuje wprowadzanie 5G i rozwija technologię 6G. Pracuje również nad zmniejszeniem opóźnień w sieci, co prowadzi do znacznych inwestycji w wieżach bezprzewodowych, na ogół poprzez długoterminowe kontrakty powiązane z inflacją. Jednak w krótkim okresie wyższe koszty odsetek uderzają w wyniki finansowe.

 

 

Jak amerykańska ustawa o redukcji inflacji (IRA) wpływa na potencjalne możliwości inwestycyjne, które Pan dostrzega?

Reklama

Pod względem polityki fiskalnej, amerykańska ustawa IRA, podpisana w sierpniu 2022 r., jest jednym z najważniejszych aktów prawnych dotyczących klimatu w historii USA.. Uważamy, że będzie ona miała charakter (rys. 4 na następnej stronie) dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej i odnawialnych źródeł energii, w szczególności. Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną - w tym więcej ładowarek do samochodów elektrycznych - będzie miało wpływ na rozwój branży elektrycznej - w tym więcej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych oraz więcej energii słonecznej na dachach budynków mieszkalnych i mniejszych obiektów komercyjnych - będzie wymagać nowych podstacji, nowych transformatorów i zmodernizowanych przewodów w sieciach dystrybucyjnych. Już teraz widzimy ten wpływ w planach nakładów inwestycyjnych na rok 2023 zakładów energetycznych oraz w portfelach zamówień firm oraz w portfelu zamówień terminowych firm zaangażowanych w transformację energetyczną, takich jak dostawcy energii odnawialnej, magazynów dostawców komponentów - zwiększając ich profile wzrostu.

Jeden z najważniejszych wniosków makro z konferencji IRA: Nie ma powodu, aby od teraz budować coś innego niż źródła odnawialne. Nie ma powodu, aby od teraz budować coś innego niż źródła odnawialne. Główny powód? Ulgi podatkowe. Ulgi podatkowe na produkcję energii słonecznej/wiatrowej są dostępne do 2032 roku lub do momentu osiągnięcia 75% redukcji gazów (w oparciu o dane z 2022 roku). Tak czy inaczej, oczekuje się, że będzie to impuls dla inwestycji przez ponad dekadę.

 

Rysunek 3: Realna rentowność 10-letnia w USA w stosunku do wskaźnika ceny do zysku (P/E) spółek komunalnych

Na dzień 31 października 2022 r.

Jakie są perspektywy dla infrastruktury na 2023 rok? – czyli jak przepisy klimatyczne i czynniki makroekonomiczne stwarzają warunki do rozwoju - 1Jakie są perspektywy dla infrastruktury na 2023 rok? – czyli jak przepisy klimatyczne i czynniki makroekonomiczne stwarzają warunki do rozwoju - 1

Reklama

Źródła: ClearBridge Investments, Bloomberg Finance. Wyniki z przeszłości nie są wskaźnikiem ani gwarancją przyszłych wyników.

 

W zakresie polityki fiskalnej, amerykańska agencja ratingowa (IRA), podpisana w ustawie w sierpniu 2022 r, jest jednym z najbardziej znaczących elementów ustawodawstwa klimatycznego w historii USA. Uważamy, że będzie ona miała charakter branżowy transformacyjny dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej.

Czytaj więcej