Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Ile może być wart rynek eVTOL w przyszłości?

 

  • Czym są pojazdy eVTOL?
  • Kto dominuje na raczkującym rynku latających samochodów?
  • Ile może być wart rynek eVTOL w przyszłości?
  • Jakie firmy są pionierami na rynku latających aut?

 

Chiny wykorzystują swoje umiejętności w zakresie technologii samochodów elektrycznych, aby już teraz zająć znaczną część raczkującego globalnego rynku samochodów latających. Pojazdy pionowego startu i lądowania (eVTOL) – czyli skrzyżowanie helikoptera z samochodem – to atrakcyjne nowe rozwiązanie w zakresie transportu.

Według analityków Morgan Stanley, rynek eVTOL może osiągnąć oszałamiającą wartość 1,5 bln USD rocznie do 2040 roku. Również eksperci Fortune Business Insights przewidują, że wartość globalnego rynku latających samochodów wzrośnie z 255,37 mln USD w 2022 r. do 1,5 bln USD w 2040 r. przy CAGR na poziomie 58,1%.

Reklama

Tego rodzaju pojazdy mają być wykorzystywane zarówno w transporcie prywatnym, jak i publicznym, zarówno w transporcie osób, jak i towarów. Obsłużą linie lotnicze, logistykę, służby ratunkowe, rolnictwo, turystykę i transport prywatny.

 

Zobacz także: Gigantyczna fuzja stoi pod znakiem zapytania. 39 mld USD to za mało?

 

Chiny są pionierem rynku eVTOL

Chiny dominują na raczkującym rynku eVTOL. Wedle raportu China Merchants Securities, Państwo Środka stworzyło połowę wszystkich istniejących modeli eVTOL. Konkurencja została w tyle (USA: 18%, Niemcy: 8%). Chińczycy wykorzystują doświadczenie z zakresu EV, bowiem sukces pojazdów eVTOL zależy od akumulatorów. Wiodący chiński producent akumulatorów Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) to światowy lider w dziedzinie akumulatorów samochodowych i jednocześnie pionier na rynku rozwiązań akumulatorowych dostosowanych do pojazdów eVTOL.

Pojawiają się sygnały, że wiele chińskich koncernów samochodowych - takich jak XPeng i EHang - zamierza w tym roku skomercjalizować latające samochody. Koncern XPeng ma już spółkę XPeng AeroHT, która pracuje nad pojazdem pionowego startu i lądowania eVTOL, który ma być wyjątkowy. „Zwykłe pojazdy eVTOL nie mogą poruszać się po ziemi, ale nasz model ma podwójne zastosowanie” - powiedział Qiu Mingquan, wiceprezes XPeng AeroHT.

Reklama

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

 

Firma EHang ma już opracowany model EH216-S. Na początek nastawia się na rynek B2B. Zmierza nawiązać współpracę z hotelami i firmami turystycznymi w regionach takich jak Bliski Wschód i Azja Południowo-Wschodnia. Sprzedaż modelu ruszyła 1 kwietnia, kosztuje 410 tys. USD.

Firma AutoFlight od ponad dwóch lat rozwija swój pięciomiejscowy samolot Prosperity eVTOL. W lutym tego roku ogłosiła, że jej powietrzna taksówka ukończyła „pierwszy na świecie międzymiastowy lot elektryczną taksówką powietrzną” między miastami Shenzhen i Zhuhai w południowych Chinach.  Prototyp pokonał 50-kilometrową trasę przez deltę Rzeki Perłowej w zaledwie 20 minut.

Reklama

Państwowy producent samochodów Guangzhou Automobile Group opracowuje pojazd GOVE eVTOL, w którym sekcja samolotu oddziela się od pojazdu. Loty testowe mają rozpocząć się w przyszłym roku. Z kolei Aerofugia – spółka córka koncernu Geely - produkuje samolot eVTOL, który może pomieścić sześć osób i latać na długich dystansach.

 

Czytaj również: Ile zarabiają prezesi? „Tak wysokie tempo wzrostu wynagrodzeń jest nie do utrzymania”

 

Ratunek przed zakorkowaniem się miast

Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego kształtuje obecnie proces certyfikacji tego typu samolotów. Zamówienia na eVTOL mają zostać otwarte w Chinach około października. Start masowej produkcji planowany jest na przyszły rok. Cena najtańszych modeli ma wynieść około 1 mln CNY (około 138 000 USD).

Oczywiście to nie jest tak, że w innych częściach globu nic się w tym segmencie rynku transportowego nie dzieje. W USA nad swoimi modelami pojazdów eVTOL pracują m.in. firmy Boeing oraz Joby Aviation. W Europie rozwijany jest projekt AMU-LED. A pierwszym w historii samochodem latającym jest przecież pojazd słowackiej firmy AeroMobil.

Reklama

Czemu to jednak właśnie Chinom tak bardzo zależy na rozwoju rynku eVTOL? Wiele chińskich miast zmaga się z poważnymi korkami. Pojazdy eVTOL są mile widziane jako alternatywne środki transportu i logistyki.

Branża eVTOL, dronów i helikopterów w Chinach jest określana jako „gospodarka niskiego pułapu”. Chińska Partia Komunistyczna powiedziała na konferencji w grudniu 2023, że będzie pracować nad wspieraniem „gospodarki niskiego pułapu” w tym roku, na równi z przemysłem biotechnologicznym i kosmicznym.

Wsparcia branży eVTOL udzielają również chińskie samorządy lokalne. Shenzhen rozpoczęło w grudniu działania mające na celu wsparcie firm z branży w celu zwiększenia produkcji. Guangzhou ogłosiło plany utworzenia obszaru do testów pojazdów. Problemem jest to, że istnieje niewiele punktów startu i lądowania, a przepisy ruchu drogowego dla pojazdów eVTOL nie zostały jeszcze opracowane.

 

Zobacz również: Notowania kryptowaluty wystrzeliły – zamieszanie z BlackRock w tle

Czytaj więcej

Artykuły związane z Ile może być wart rynek eVTOL w przyszłości?