Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ile LiveChat inwestuje w rozwój

LiveChat zachwyca dochodowością, jednak martwić może odpływ klientów. Warto zauważyć nowe umowy, szczególnie atrakcyjnie zapowiada się współpraca z OpenAI – twórcami chatbota ChatGPT.

 

  • W ciągu 9 miesięcy roku obrotowego 2022/23 przychody LiveChat wzrosły o 41,4%, do poziomu 227,2 mln zł.
  • Zysk netto za pierwsze trzy kwartały 2022/23 wyniósł 122,8 mln zł, co oznacza wzrost o 38,4% r/r.
  • Spółka zaraportowała marżę brutto na sprzedaży na poziomie 85,9%.
  • LiveChat, niestety, traci klientów.
  • Spółka podpisała umowy ze Squarespace i OpenAI.
  • Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej FXMAG

 

W ciągu 9 miesięcy roku obrotowego 2022/23 przychody LiveChat wzrosły o 41,4%, do poziomu 227,2 mln zł. To efekt nowego cennika. Jego wpływ najlepiej widać po wartości miesięcznych powtarzalnych przychodów MRR (Monthly Recurring Revenue), która na koniec III Q 2023 FY wzrosła o 43% r/r. Warto również zauważyć, że zysk netto za pierwsze trzy kwartały 2022/23 wyniósł 122,8 mln zł, co oznacza wzrost o 38,4% r/r.

Reklama

Przypominamy, że niedawno opublikowaliśmy dogłębną analizę fundamentalną LiveChat i zachęcamy do zapoznania się z nią.

Zobacz również: AI - chwilowa moda czy początek rewolucji?

 

Marże LiveChat zachwycają

LiveChat jest bardzo rentowną spółką. W ciągu pierwszych 9 miesięcy roku obrotowego 2022/23 spółka zaraportowała marżę brutto na sprzedaży na poziomie 85,9%. Bardzo wysokie były też marża operacyjna: 58,2% oraz marża netto: 54%. Spółka jest bardzo dochodowa mimo dynamicznego zwiększania skali działania. LiveChat oczywiście odczuwa presję na wzrost płac pracowników w branży IT. Aby zapobiec drenażowi mózgów spółka musi podnosić pensje.

Warto również dodać, że po raz kolejny LiveChat potwierdził, że jego księgowe zyski przekładają się na wpływ realnej gotówki. Przepływy z działalności operacyjnej w okresie kwiecień 22’ - grudzień 22’ wyniosły 144,6 mln zł, co oznacza wzrost o 43,5 mln zł r/r. Spółka jest maszyną do generowania gotówki. Znaczną część zysków spółka przeznaczy na dywidendę. Z jednej strony należy pochwalić zarząd, że dba o interes akcjonariuszy z drugiej zastanawia czemu generowana gotówka nie jest reinwestowana w dalszy wzrost biznesu. Możliwe, że zarząd nie widzi ekonomicznej opłacalności (relacja CAC do LTV) w szybszej akwizycji nowych klientów.

Zobacz również: Jak inwestować małe kwoty? Radzi sztuczna inteligencja ChatGPT

 

Reklama

  grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: spółka

 

Martwi wzrost churn, co przekłada się na spadek liczby klientów

Teraz weźmy pod lupę MRR, liczbę klientów i churn - właśnie te trzy parametry mają wpływ na przyszłe wyniki spółki LiveChat.

 grafika numer 2 grafika numer 2

Reklama

Źródło: spółka

 

Na koniec grudnia 2022 roku liczba płacących klientów dla LiveChat wyniosła 36 850. Oznacza to spadek o 264 klientów w odniesieniu do września 2022 roku (tj. spadek liczby klientów wyniósł 0,7% k/k). Liczba klientów ChatBot wyniosła 2 625, co oznacza ubytek 12 klientów netto (-0,5% k/k). Spółka tłumaczy to wyższym “Customer Churn”, który w listopadzie osiągnął poziom około 4% (w ujęciu miesięcznym) i w kolejnych miesiącach utrzymał się powyżej długoterminowej średniej na poziomie 3%. Spółka nie podała dokładnych parametrów na kolejne miesiące. Nie wiadomo zatem, czy churn w każdym kolejnym miesiącu jest mniejszy i dąży do długoterminowej średniej, czy nie. Spółka tłumaczy, że najważniejszy jest “net MRR churn” - czyli ujęcie również nowego cennika.

Jednak wzrost churnu będzie wymagał przynajmniej jednej rzeczy z następujących:

  • lepszej akwizycji klientów,
  • podnoszenie cennika,
  • “przenoszenie” klientów z tańszych umów abonenckich na droższe,
  • sprzedaż klientom LiveChat dodatkowych rozwiązań (ChatBot, HelpDesk).

Obecnie klienci kluczowego produktu - LiveChat mają możliwość skorzystania z 4 planów abonenckich. Oprócz tego udział nowych produktów w przychodach sięga zaledwie 7,7%. Spółka ma “rezerwy” do zwiększania skali biznesu bez wzrostu liczby klientów netto. Warto dodać, że w listopadzie 2022 zadebiutowała darmowa wersja OpenWidget, która umożliwia udostępnienie użytkownikowi strony formularza kontaktowego, czy odpowiedzi na często zadawane pytania. W przyszłości rozwiązanie będzie płatne, co również pozwoli podnieść MRR.

Spółka stara się znaleźć kolejne źródło pozyskiwania klientów. Podpisano umowy na pojawienie się rozwiązania LiveChat na marketplace Square Online oraz na platformie Squarespace. Można zatem spodziewać się, że w kolejnych miesiącach spółce uda się pozyskać więcej klientów, niż do tej pory, co z nawiązką pozwoli pokryć wyższy churn.

Reklama

Bardzo ciekawą informacją jest podpisanie umowy z OpenAI na komercyjne wykorzystanie AI w produktach oferowanych przez LiveChat (HelpDesk, KnowledgeBase, OpenWidget oraz ChatBot). Jak wspomniała spółka: “Funkcjonalności te udostępniono klientom lub znajdują się one na ostatnim etapie testów wewnętrznych (co oznacza, że są wykorzystywane w tych produktach przez Spółkę w komunikacji z jej klientami).”

Zobacz również: Dwie legendy motoryzacyjne - która jest lepszą inwestycją? Zobacz kto wygrywa wyścig do portfeli inwestorów

 

 

  grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: spółka

Reklama

 

O wiele lepiej od liczby klientów wygląda wskaźnik MRR, który pod koniec roku bardzo mocno wzrósł. Wynika to z wprowadzenia nowego cennika nie tylko dla nowych klientów, ale również obecnych. LiveChat spodziewa się, że w kolejnych kwartałach przychody spółki będą rosły zarówno w skali roku, jak i kwartał do kwartału.

MRR spółki - czyli miesięczne powtarzalne przychody - wzrosły 29,3% k/k oraz 43% r/r. Na koniec kalendarzowego roku, ARPU (średni, miesięczny przychód na abonenta) LiveChat wzrosło k/k z poziomu 121,2 USD do 160,7 USD. Z kolei ARPU ChatBot wzrosło w ciągu kwartału do 115,1 USD z 110,4 USD (wrzesień 2022).

Podsumowując, LiveChat wygląda atrakcyjnie pod względem generowanych przychodów, zysków i przepływów pieniężnych. Martwi jednak wzrost churn, który przekłada się na spadek liczby klientów netto. Kolejne miesiące pokażą, czy obecność na nowych kanałach dotarcia do klienta oraz wdrożenie rozwiązań AI w produktach spółki pozwoli na jednoczesny wzrost MRR i liczby klientów.

Zobacz również: Akcje Livechat Software na historycznych szczytach

Czytaj więcej