Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

handel paliwami

Analityk zaleca wykorzystanie backwardation na rynku terminowym jako okazji do zabezpieczenia ryzyka na przyszłość. Spójrzmy bliżej na analizę Jyske Banku dotyczącą perspektyw dla cen oleju napędowego i czynników wpływających na kształtowanie się cracka w najbliższym czasie. Nacisk na europejskie zapasy oleju napędowego spadł od początku 2024 roku - zarówno absolutnie, jak i korygowane sezonowo. Ten trend przyczynił się do zmniejszenia crack-spændu (cen rafinacji) od początku lutego... w sprzeczności z typowym sezonem konserwacji w rafineriach między marcem a czerwcem.

Jednocześnie podstawowy kontekst nie uzasadnia obecnie niskiego - lub jeszcze niższego - cracka, i spodziewamy się stabilizacji na nieco wyższym poziomie niż obecnie przez resztę 2024 roku i w 2025 roku.

 

>> Czytaj także: Dlaczego eksperci zalecają zwiększyć zapasy oleju napędowego?

 

Ryzyka związane z wysokim crackiem oleju napędowego:

Reklama

• Na płaszczyźnie geopolitycznej nie ma oznak deeskalacji, a wręcz przeciwnie (patrz również ropa naftowa). Normalizacja jest mało prawdopodobna, dopóki zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie nie zostanie osiągnięte i utrzymane. Dlatego utrzymujemy potrzebę wysokiego cracka jako rekompensatę za wysokie koszty frachtu.

• Zapasy produktów na świecie są niskie w stosunku do normy od 2010 roku, a z pozytywnymi niespodziankami makroekonomicznymi od stycznia i podwyższeniem prognoz wzrostu na 2024 rok, oczekujemy trendowego wzrostu popytu na produkty.

• Prawdopodobnie zapotrzebowanie na ropę naftową na świecie wzrośnie po roku 2030. Wymaga to odpowiedniego rozszerzenia zdolności rafineryjnych, co generuje strukturalne naciski na wzrost crack-spændu. W latach 2024-25 roczne zwiększenie zdolności (o 1,2 mln baryłek) prawdopodobnie nie będzie nadążać za rocznym wzrostem zapotrzebowania (o 1,4 mln).

• Wzrost zapotrzebowania na ropę naftową na świecie będzie nadal głównie w Azji, podczas gdy wzrost produkcji będzie głównie miała miejsce w Ameryce Północnej i Południowej. Oznacza to dłuższy transport i więcej tankowców, co z kolei sygnalizuje wyższe koszty frachtu i tym samym wyższy crack.

 

Zobacz także: Cena złota największa w historii! Może być o 40% wyższa już za rok - prognoza wielkiego banku

Reklama

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

Ryzyka związane z niższym crackiem oleju napędowego:

• Geopolityczne konflikty na Bliskim Wschodzie oraz z Rosją, Wenezuelą i Iranem mogą zostać rozwiązane, co zmniejszy braki w "kwaśnej" ropie, a mniejsze konfrontacje mogą także przywrócić ceny frachtu do bardziej normalnego poziomu.

• Głębszy spowolnienie gospodarcze może zmniejszyć popyt przemysłu i sektora transportowego na olej napędowy. Nasza ogólna ocena sugeruje, że crack oleju napędowego ustabilizuje się w przedziale od 27 do 30 dolarów, a cena danego litra diesel w Danii wyniesie 5,26 DKK na litr w pierwszym kwartale 2025 roku. Z kolei cena terminowa za rok wynosi obecnie 4,43 DKK z powodu backwardation na rynku terminowym. Rekomendujemy wykorzystanie tej atrakcyjnej sytuacji i zabezpieczenie ryzyka związanego z zużyciem oleju napędowego do 2025 roku

 

Zobacz także: Wysokie prognozy dla ceny palladu - to kluczowy metal w motoryzacji

 

Reklama

 grafika numer 2 grafika numer 2


Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>


 

Czytaj więcej

Artykuły związane z handel paliwami