Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

handel energią

2q22 był kolejnym bardzo korzystnym kwartałem dla branży elektroenergetycznej. Przychody zwiększyły się o 49% r/r (vs 53% r/r w 1q22), koszty o 51% r/r (vs 53% r/r w 1q22). Wynik finansowy netto osiągnął wartość 9,5 mld zł (+46% r/r). Wysokie ceny energii elektrycznej, przy krajowej cenie węgla znacząco niższej od cen na rynkach światowych, poprawiły wyniki podsektora wytwarzania (wg ARE przychody ze sprzedaży energii elektrycznej w 2q22 zwiększyły o 71% r/r, zyski ze sprzedaży wzrosły o 91% r/r) oraz podsektora obrotu (odpowiednio +40% r/r i +166% r/r).

PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 1PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 1

 

Inwazja Rosji na Ukrainę wywiera znaczący wpływ na kształtowanie się europejskiego rynku gazu, co zwiększa zapotrzebowanie na węgiel energetyczny. Obawy o dostępność surowca w sezonie grzewczym windują ceny energii elektrycznej zarówno na rynku z dostawą na dzień kolejny, jak i na rynku terminowym z dostawą na 2023. W sierpniu’22 średniomiesięczne notowania energii elektrycznej na TGE w kontraktach base na 2023 osiągnęły poziom 1790 zł/MWh. We wrześniu’22 obserwuje się stopniowy spadek cen do ok. 1600 zł/MWh, m.in. w reakcji na zapowiedź Komisji Europejskiej ws. interwencji na unijnym rynku energii. W najbliższych tygodniach i miesiącach w związku z napiętą sytuacją bilansu energii i surowców energetycznych w UE prawdopodobnie zmienność nadal będzie bardzo wysoka.

PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 2PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 2

Reklama

 

Indeks BASE Y-23 jest bardzo istotny z punktu widzenia rynku, gdyż w oparciu o ten kontrakt spółki obrotu kupują energię dla gospodarstw domowych i firm, a następnie w oparciu o niego kreują ceny dla tych podmiotów. Niemal pięciokrotny wzrost cen w stosunku do analogicznego okresu 2021 skutkuje silnym wzrostem taryf dla przedsiębiorców i zapowiedzią podwyżek dla gospodarstw domowych. By temu zapobiec rząd przyjął system wsparcia w opłacaniu kosztów energii elektrycznej w ramach Tarczy Solidarnościowej. W 2023 gospodarstwa domowe nie zapłacą wyższych rachunków za prąd do limitu 2 tys. kWh. Większy limit obejmie osoby z niepełnosprawnościami (2,6 MWh) oraz rolników i rodziny z Kartą Dużej Rodziny (3 tys. kWh). Planowane jest także wsparcie osób ogrzewających domy energią elektryczną i przedsiębiorstw MŚP. Zamrożenie cen na poziomie bieżącego roku odbije się negatywnie na marżach podsektora obrotu. Źródłem wypłaty rekompensat dla sprzedawców energii z tytułu zamrożenia cen dla gospodarstw domowych będzie Fundusz Przeciwdziałania COVID-19. Łagodzenie kosztów cen energii dla instytucji wrażliwych i samorządów będzie finansowane przez środki pozyskane z zaproponowanego przez resort aktywów państwowych podatku od nadmiarowych zysków (tzw. windfall tax) w wysokości 50%. Z przedstawionej formuły daniny wynika, że po 1h22 z czterech największych firm elektroenergetycznych zaliczkę z tego tytułu powinna zapłacić jedynie Energa.

PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 3PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 3

PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 4PKD 35.1. Wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucja i handel energią elektryczną: poprawa wyników podsektora wytwarzania - 4

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z handel energią