Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

gigant e-handlu

Allegro jest obecnie wyceniane na giełdzie na ponad 33 mld zł i nie jest to ani drogo, ani tanio. Rynek patrzy już w przyszłość, w której gigant e-handlu znacznie zwiększy skalę działania.

 

  • Allegro jest obecnie wyceniane na ponad 33 mld zł. Nie jest to ani drogo, ani tanio.
  • W kolejnych latach gigant e-handlu znacznie zwiększy skalę działania. Pomoże w tym inflacja oraz ekspansja geograficzna.
  • Z pewnością Allegro będzie korzystać na przechodzeniu handlu do internetu.
  • Na razie Allegro radzi sobie mimo naporu konkurencji (Amazon, AliExpress, Shopee).
  • Dużym wyzwaniem dla spółki będzie poprawa rentowności w przypadku Mall Group.
  • Należy przyglądać się, jak realizowana jest strategia Siedmiu Priorytetów.

 

Allegro jest największą platformą e-commerce w Polsce. Przez lata spółka - którą kieruje obecnie prezes Roy Perticucci (na zdjęciu na okładce) - osiągała wysoką rentowność, ponieważ była „największą rybą w stawie”. Obecnie na rynku pojawiła się konkurencja, która chce rzucić wyzwanie Allegro. Mowa o Amazon oraz AliExpress (należy do chińskiego potentata Alibaba). Allegro musi myśleć o ekspansji zagranicznej oraz odparciu zasobnej w gotówkę konkurencji.

 

Reklama

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

 

Allegro wie, jak wyciągnąć prowizję od sprzedawców

Jak już wspomniałem, Allegro ma największe udziały na polskim rynku e-commerce. Mimo dużych udziałów rynkowych spółka stale zwiększa liczbę aktywnych użytkowników. Jest to ważne, ponieważ aby zwiększyć przychody Allegro musi dokonać przynajmniej jednej z rzeczy:

  • zwiększyć liczbę aktywnie kupujących,
  • poprawić GMV na kupującego,
  • zwiększyć take rate.

 

Podnoszenie take rate jest ciężkie, ponieważ może być negatywnie odebrane przez sprzedawców. Z tego powodu w długim terminie bardzo ważne jest zwiększenie liczby kupujących oraz poprawić GMV na kupującego. Poprawa GMV na kupującego może zostać dokonana na dwa sposoby: wzrost wartości koszyka, zwiększenie częstotliwości zakupów przez klientów.

Reklama

W 2022 roku liczba aktywnie kupujących klientów wzrosła o 4,2% r/r do poziomu 14,1 mln. Z kolei GMV na aktywnie kupującego wzrósł w ciągu roku o 11,3% do poziomu 3 515 zł. Biorąc pod uwagę wielkość inflacji, wskaźnik GMV na klienta nie wypada już tak dobrze.

Sprawdź też: Te spółki z GPW rosną jak na drożdżach, przychody wystrzeliły! Czy tak samo będzie z ich notowaniami na giełdowym parkiecie

 

Aktywni kupujący i GMV na kupującego

  grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: Allegro

 

Na wykresie poniżej widać jak kształtował się GMV na przestrzeni lat 2017 - 2022. Obecny poziom GMV na klienta jest dwukrotnie wyższy, niż w 2017 roku. Szczególnie mocny jest wzrost od 2020 roku. Pandemia nauczyła klientów do częstszego korzystania z zakupów online. Allegro potrafiło skorzystać ze zmiany nawyków konsumentów. Co więcej, dzięki wytężonej pracy, platforma e-commerce przekonała klientów do korzystania z zakupów przez internet, mimo powrotu normalnego handlu.

Reklama

 

GMV na aktywnie kupującego

 grafika numer 2 grafika numer 2
 

Źródło: opracowanie własne

 

GMV na rynku polskim wyniosło 49,4 mld zł. Oznaczało to wzrost o 15,9% r/r. Wzrost wynikał po części z poprawy średniej wartości koszyka oraz wzrostu częstotliwości transakcji. Warto odnotować, że spółka wspomniała o słabszy listopadzie i grudniu. Wynika to najprawdopodobniej ze spowolnienia gospodarczego w Polsce, co odbiło się na sprzedaży detalicznej.

Oprócz tego, był to kwartał z działającym już nowym cennikiem programu Smart! Zmiana cennika miała miejsce w listopadzie 2022 roku. Bardzo szybko następuje przechodzenie klientów na nowy cennik. Do końca 2022 roku wyższy cennik płaciło już 23% korzystających z abonamentu. We wzroście pomógł również eBilet, który zwiększy wzrost GMV o 50 punktów bazowych r/r. Powodem był silny popyt na bilety na duże wydarzenia.

Sprawdź też: Gigant e-handlu pokazał zaskakujące wyniki finansowe za 2022 rok. Kurs akcji wystrzelił!

Reklama

 

 

GMV w Polsce

  grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: Allegro

 

Allegro poprawiło także take rate, który wyniósł w IV Q 2022 roku 10,91%, jest to o 1,06 punktu procentowego więcej, niż przed rokiem. Warto również spojrzeć na przychody, które wzrosły o 26,5% r/r. Powodem były większe przychody z prowizji na platformie handlowej (+26% r/r), wzrost przychodów z usług reklamowych (+29,7% r/r) oraz sprzedaż własnych towarów (+32,9% r/r).

Reklama

 

Struktura przychodów i take rate

  grafika numer 4 grafika numer 4

Źródło: Allegro

 

Take rate jest stale podnoszony. Widać to na wykresie poniżej. Większy take rate to wyższe przychody Allegro. Jest także druga strona medalu. Sprzedawcy nie są zadowoleni z podwyżek prowizji. Może to przekonać ich do próby migracji z platformy. Oczywiście nie jest to tak proste, ponieważ trzeba wtedy zbudować funkcjonalną stronę oraz zacząć kampanię marketingową, aby przyciągnąć ruch na stronie. Dla mniejszych sprzedawców obowiązuje strategia: płacz i płać.

 

Take rate w latach 2017 - 2022

Reklama

  grafika numer 5 grafika numer 5

Źródło: opracowanie własne

 

Wzrost skali działania, w połączeniu z ostatnimi akwizycjami spowodował, że przychody Allegro wyniosły około 9 mld zł. Jak widać na wykresie poniżej, nadal w przychodach dominują prowizje generowane na platformie handlowej. Warte odnotowania się także wzrastające przychody z reklam, które przekroczyły już 600 mln zł. Żółta część biznesu to sprzedaż produktów 1P na platformie handlowej. Gwałtowny wzrost w 2022 roku wynika z przejęcia Mall w 2021 roku. Mall sprzedaje swoje produkty główne jako 1P. Wzrost udziału sprzedaży produktów własnych odbija się negatywnie na marży brutto na sprzedaży. Głównie z powodu wzrostu w pozycji “wartość sprzedanych towarów i materiałów”.

 

Przychody Grupy Allegro 2017 - 2022

  grafika numer 6 grafika numer 6

Reklama

Źródło: opracowanie własne

 

Mimo zwiększania skali działania Allegro ma problem z utrzymaniem rentowności na dotychczasowym poziomie. Skorygowany wynik EBITDA rośnie nominalnie, jednak w stosunku do przychodów systematycznie spada. EBITDA skorygowana jest to wynik EBITDA powiększony o koszty restrukturyzacji i koszty związane z programem motywacyjnym. Warto jednak zauważyć, że na EBITDA zaważyła strata grupy Mall, która wyniosła w 2022 roku 156,8 mln zł (po skorygowaniu).

 

Marża EBITDA (skorygowana)

  grafika numer 7 grafika numer 7

Źródło: opracowanie własne

Reklama

 

Spoglądając na “czysty” wynik EBITDA widać, że sama platforma Allegro ma problemy z utrzymaniem marży. Widać to na wykresie poniżej. Działalność Mall Group jest niedochodowa. Marża EBITDA tej części biznesu wyniosła w 2022 roku -8,4%.

 

Marża EBITDA działalności operacyjnej w Polsce

  grafika numer 8 grafika numer 8

Źródło: opracowanie własne

 

Marzenia o potędze odbijają się czkawką 

Reklama

Na pierwszy rzut oka wynik finansowy Allegro za 2022 rok jest bardzo słaby. Wynika to z dużej straty operacyjnej. Marża operacyjna w 2022 roku wyniosła -13,1%, jest to znacznie niższy wynik, niż w roku poprzednim (+27,5%). Co było powodem takiej wysokiej straty operacyjnej?

30 września 2022 roku nastąpił odpis z tytułu utraty wartości w wysokości 2 293 mln zł. Odpis dotyczył Grupy Mall i WE|DO. Z powodu inflacji oraz pogorszenia się koniunktury gospodarczej wyniki finansowe Mall i WE|DO okazały się znacznie gorsze od oczekiwań. Co więcej, wzrost inflacji oraz oprocentowania kredytów podniósł WACC. To z kolei obniżyła wartość długoterminowych przepływów pieniężnych.

Zdaniem zarządu powodem odpisu była też wysoka cena zapłacona w listopadzie 2021 roku. Były to okolice szczytu koniunkturalnego. Obecnie wyceny wielu firm e-commerce (np. Wayfair, Chewy) spadły znacząco w 2022 roku. Zatem spadek wartości zakupionych przez Allegro firm nie jest niczym niezwykłym. Warto jednak mieć świadomość, że wraz z poprawą koniunktury i aktualizacją modeli wyceny, odpisy mogą zostać w przyszłości odwrócone.

Czemu Allegro wydało ponad 4 mld zł na Mall i WE|DO? Odpowiedzią jest chęć ekspansji zagranicznej. Allegro przejęło aktywa e-commerce Grupy Mall oraz aktywa logistyczne WE|DO. Transakcje dotyczyły działalności operacyjnej firm w takich krajach jak Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Chorwacja i Polska.

Transakcja została sfinansowana za pomocą środków pieniężnych, emisji długu oraz emisji akcji własnych. 53,7% kwoty zostało zapłacone w gotówce, pozostałe 46,3% za pomocą akcji Allegro. Emisja akcji była po cenie 55,98 zł, a więc znacznie powyżej obecnej ceny akcji. W roku obrotowym 2021 roku (koniec w marcu) Grupa Mall osiągnęła GMV na poziomie 4,3 mld zł. Marża brutto wynosi na poziomie 14% oraz dodatni poziom EBITDA. Allegro zapłaciło 7,2-krotność zysku brutto.

Allegro  jest wciąż maszynką do generowania gotówki. Nawet mimo gorszej marży EBITDA oraz straty netto spowodowanej odpisem. W ostatnim roku FCF wyniosły 1,1 mld zł mimo wydania ponad 700 mln zł na CAPEX.

Sprawdź też: Allegro na czerwono - wyniki finansowe zgodnie z oczekiwaniami, ale kurs i tak zbliża się do historycznych minimów

Reklama

 

 

Wolne przepływy pieniężne w latach 2017 - 2022

  grafika numer 9 grafika numer 9

Źródło: opracowanie własne

 

Strategia: Allegro nie chce złożyć rentowności na ołtarzu wzrostu 

Grupa Allegro opracowała strategię, która skupia się na poprawie wzrostu oraz ograniczeniu kosztów.

Reklama

 

Siedem Priorytetów Allegro

  grafika numer 10 grafika numer 10

Źródło: Allegro

 

Wzrost skali jako jeden z filarów strategii 

Pierwszym Priorytetem jest dbanie o silną pozycję w Polsce. Allegro zamierza skupiać się na tym, aby klienci byli zadowoleni z zakupów na platformie. Wymagać to będzie od spółki:

  • Poszerzenie asortymentu — 290 mln aktywnych ofert (+32% r/r ofert nieduplikowanych). Na Allegro pojawiło się 160 nowych “istotnych marek i sklepów”.
  • Konkurencja cenowa — wzrost liczby produktów objętych monitoringiem cen. Oprócz tego kontynuowanie kampanii: Smart! Week, Black Week oraz zachęcanie klientów do zakupów w okolicy Święta Bożego Narodzenia.
  • Poprawa wygody — dłuższy o 2 dni czas na zakupy świąteczne.
  • Usługi reklamowe — wzrost przychodów z tytułu reklam o 29,7% r/r.

Drugim Priorytetem jest rozwój segmentu 3P w Czechach i na Słowacji. Model 3P oznacza, że platforma pobiera tylko prowizję za pośredniczenie w transakcji między kupującym a sprzedającym. Pozwoli to poprawić marżę osiąganą na rynkach zagranicznych. Spółka uruchomiła program Smart! w Mall. Ma to na celu oswojenie klientów abonamentu na darmowe dostawy. Ma to za zadanie zwiększenie szans powodzenia debiutu platformy allegro.cz. Rozpoczęto także przygotowywanie Mall.cz jako sprzedawcy na allegro.cz.

Reklama

Trzecim Priorytetem jest dalszy rozwój Allegro Pay. W 2022 roku udzielono pożyczek o wartości 5,5 mld zł. Oznaczało to wzrost o 174% r/r. Poziom pożyczek w 2022 roku wzrósł o 8% r/r do poziomu 388,8 mln zł. Wynika to z tego, że Allegro stara się sprzedawać pożyczki do instytucji finansowych. Przykładowo 1,5 mld zł pożyczek zostało sprzedanych do Aion. Współpraca z Aion została rozszerzona o sprzedaż pożyczek BNPL (Buy Now Pay Later). Ma to na celu uwolnienie kapitału obrotowego Allegro.

 

Mimo wzrostu trzeba optymalizować koszty 

Czwarty Priorytet polega na optymalizacji kosztowej programu Smart! Po zmianie cennika minimalna wartość zamówienia pozwalającego na skorzystanie z programu wzrośnie do 45 zł z 40 zł. Oczywiście taka wartość jest możliwa tylko w przypadku odbioru przesyłki z automatów paczkowych oraz punktów odbioru przesyłek. Jeśli klient chce skorzystać z firmy kurierskiej, to musi zrobić zamówienie na 65 zł (wcześniej 40 zł). Co więcej, podniesiono cenę abonamentu z 49 zł do 59,90 zł. Na razie Allegro chwali się tym, że churn klientów nie zmienił się w sposób istotny od zmiany cennika Smart! Optymalizacja kosztów to również poszerzenie oferty własnych paczkomatów (+2500 paczkomatów w ciągu roku). Pozwala to zmniejszyć koszty dostawy.

Piąty Priorytet to optymalizacja kosztowa platformy Mall. Sprzedaż towarów za pośrednictwem strategii 1P (sprzedaż własnych produktów) wymusza posiadanie dużych zapasów. Allegro stara się, aby Mall skupił się na KVI (Key Value Item), czyli najbardziej dochodowym asortymencie. Oprócz tego Mall ma poprawić jakość obsługi klientów. Ma to spowodować zwiększenie częstotliwości transakcji i wzrost średniej wartości koszyka.

Szósty Priorytet dotyczy zdolność do wzrostu „Fit-to-grow”. Strategia ma polegać na poprawie wydajności i skupienie się na najważniejszych projektach rozwojowych. Spółka upatruje oszczędności w kosztach osobowych, doradztwie oraz usługach obcych. Allegro znacznie zmniejszyło liczbę rekrutacji już od II kwartału 2022 roku. W przypadku Mall nastąpiła redukcja personelu w obszarze rekrutacji oraz dostaw.

Sprawdź też: Najnowsze dane o e-handlu: 70% kupujących przez internet płaci za zakupy szybkim przelewem

  

Podsumowanie: Allegro nie jest ani tanie, ani drogie

Reklama

Allegro jest obecnie wyceniane na ponad 33 mld zł. Daje to wskaźnik P/FCF na poziomie 30. Nie jest to ani drogo, ani tanio. Warto jednak pamiętać o tym, że spółka w kolejnych latach znacznie zwiększy skalę działania. Pomoże wciąż wysoka inflacja oraz ekspansja geograficzna.

Z pewnością Allegro będzie korzystać na przechodzeniu handlu do internetu. Na razie Allegro potrafi sobie poradzić mimo silnej konkurencji (Amazon, AliExpress). Przecież Shopee, gigant z Azji, bardzo szybko odpuścił sobie polski rynek.

Dużym wyzwaniem dla spółki będzie poprawa rentowności w przypadku Mall Group. Przejęta firma zacznie także migrować do allegro.cz. Konieczne są także redukcje kosztów oraz zwiększenie sprzedaży produktów 3P. Sprzedaż obcych produktów generuje mniejsze przychody (tylko prowizja), ale jest znacznie bardziej marżowa. Przed Allegro sporo wyzwań, ale też szans na zwiększenie przychodów i zysków. Na razie podniesienie cennika Smart! nie wywołało znacznego wzrostu churn. Warto obserwować jak to będzie wyglądało w kolejnych kwartałach. Należy także przyglądać się, jak realizowana jest strategia Siedmiu Priorytetów.

Czytaj więcej

Artykuły związane z gigant e-handlu