Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

gdzie na wakacje

Popyt na usługi wakacyjne klientów jest bardziej zróżnicowany według ich dochodów niż według wieku. Konsumenci osiągający ponad 9 tys. PLN dochodu netto miesięcznie wydają na wakacje średnio 4 razy więcej niż z dochodem poniżej płacy minimalnej i 3 razy więcej niż z dochodem na poziomie 1-2-krotności płacy minimalnej4 . Wraz z dochodem silnie rośnie odsetek konsumentów e-commerce, którzy w ogóle decydują się na wydatki wakacyjne (opłacone przez internet): 51% w przypadku najbardziej dochodowych vs 37% w przypadku osób z dochodem w przedziale 2300-6000. Ufamy, że osoby z niskimi dochodami pojechały na wakacje w ub.r. bardziej licznie, niż to wynika z transakcji e-commerce, a zapłaciły za nie stacjonarnie lub bonem turystycznym (na początku wakacji 2022 blisko 900 tys. bonów, czyli 21% ogólnej przyznanej liczby, pozostawało do wykorzystania). W efekcie powyższych tendencji aż 41% sumy wydatków wakacyjnych była związana z podróżami osób z najwyższymi dochodami.

 

Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 1Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 1

Im wyższy dochód konsumentów, tym większy udział w budżecie wakacyjnym wydatków na podróże organizowane przez biura podróży, samodzielną rezerwację hotelu lub apartamentu, a także na bilety lotnicze i wypożyczalnie, a tym mniejszy – na koleje dalekobieżne i autobusy. Osoby z najwyższego przedziału dochodowego na 3 pierwsze kategorie (biura, hotele i loty) przeznaczyły 85% swojego internetowego budżetu wakacyjnego, a z przedziału tuż powyżej płacy minimalnej – tylko 68%, bo dużą część (23%) pochłonęły pociągi. Dysproporcje są jeszcze silniejsze, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę osób realizujących wydatki wakacyjne przez internet: wśród konsumentów z najwyższymi dochodami 36% dokonywało płatności na rzecz biur podróży, hoteli i linii lotniczych, podczas gdy w grupie z dochodami 2300-4000 -tylko 21%, bo pozostali kupowali głównie bilety kolejowe lub autobusowe, najprawdopodobniej podróżując na wakacje do rodziny lub rozliczając się za usługi zakwaterowania w gotówce / stacjonarnie.

 

Zobacz także: Gdzie jechać na wakacje? Konsumenci w sile wieku więcej wydają, ale to młodzi dominują w e-commerce

Reklama

 

 

Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 2Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 2

 

Dla wszystkich niemal kategorii wydatków wakacyjnych obserwujemy podobną tendencję: im wyższy dochód, tym wyższy średni wydatek (co nie dziwi), ale również tym większy udział osób z danego przedziału dochodowego wśród nabywców danej kategorii usług (poza koleją i autobusami). Najmniej osób z niskimi dochodami jest wśród płatników za wyjazdy z biurem podróży, rezerwację hotelu czy przeloty (po 8-10% dla dochodu <=2300 i 11-13% dla przedziału 2300-4000 PLN). Odwrotnie w przypadku przejazdów koleją czy autobusami: to osoby z najniższymi dochodami stanowiły liczne grono. Mała liczebność osób z niskimi dochodami wśród decydujących się na bardziej kosztowne wakacje to wyraźny efekt bariery dochodowej – konsumenci z niskimi dochodami (2300-4000 PLN) dokonujący płatności za biuro podróży, hotel czy bilety lotnicze to zaledwie 3-7% wszystkich konsumentów e-commerce w tej grupie dochodowej, podczas gdy w przypadku osiągających najwyższe dochody – odsetek ten jest 2-3-krotnie większy. W ramach wszystkich analizowanych kategorii wydatków wakacyjnych nie tylko niska jest liczebność osób z najniższych przedziałów dochodowych, ale także ś rednia kwota (2-3 razy niższa niż w przypadku najbardziej dochodowej grupy; jedynie w przypadku biletów autobusowych i kolejowych różnica ta jest spłaszczona do kilku-kilkunastu procent).

Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 3Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 3

Reklama

Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 4Popyt na usługi wakacyjne, czyli więcej wakacji dla osiągających wyższe dochody - 4

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Puls Konsumenta. Analizy Konsumenckie. Czas na wakacje ... kto i ile płaci za nie przez internet?", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z gdzie na wakacje