Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

elektryki

Dopiero co notowania spółki Nikola wyrywały się w kosmos z uwagi na rosnącą popularność ciężarówek Tre, a już sytuacja uległa zmianie o 180 stopni. Producent EV musiał wycofać swoją ciężarówkę Tre z rynku, bo istnieje zagrożenie pożarami akumulatora. Dziś akcje spółki tanieją o 11%.

 

  • Spółka Nikola wezwała do wycofania z użytkowania ponad 200 samochodów ciężarowych Tre.
  • Do końca czerwca 2023 r. sprzedała około 240 ciężarówek zasilanych bateryjnie.
  • Nikola była hitem ostatnich 3 miesięcy dzięki zamówieniom na ciężarówki napędzane ogniwami wodorowymi.
  • Spółka nie ukrywa, że potrzebuje około 600 mln USD na dalszy rozwój.

 

Producent elektrycznych samochodów ciężarowych Nikola napotkał poważną przeszkodę w komercjalizacji swojej ciężarówki elektrycznej Tre. Musiał wycofać sporo wehikułów z rynku w związku z obawami co do bezpieczeństwa baterii. Akcje spółki tanieją dziś o -11%. Jej wycena oscyluje wokół 1,52 mld USD.

Reklama

 

 

Uwaga, akumulatory mogą zapłonąć!

W piątek wieczorem spółka Nikola wezwała do wycofania z użytkowania ponad 200 samochodów ciężarowych z napędem akumulatorowo-elektrycznym, ze względu na możliwość pożaru akumulatora. Decyzja ta została podjęta po przeprowadzeniu dochodzenia, które wykazało, że pożar akumulatora z 23 czerwca w siedzibie Nikoli był prawdopodobnie spowodowany wyciekiem płynu chłodzącego.

Do końca czerwca 2023 r. sprzedano około 240 ciężarówek zasilanych bateryjnie. Zdecydowana większość pojazdów trafiła do flot transportowych. Firma Nikola nie odpowiedziała na prośbę portalu Barron’s o informację jaki procent dostarczonych przez nią ciężarówek został wycofany z rynku.

Reklama

"W firmie Nikola bardzo poważnie traktujemy kwestię bezpieczeństwa. Od samego początku zapewnialiśmy, że jak tylko nasze dochodzenie zakończy się, to zachowamy przejrzystość i ujawnimy wszelkie informacje” - stwierdził dyrektor generalny Nikola Steve Girsky.

Firma Nikola twierdzi, że operatorzy flot mogą eksploatować ciężarówki do czasu naprawy w serwisie, ale powinny one jednak być zaparkowane na zewnątrz (poza budynkami) i mieć główny wyłącznik akumulatora w pozycji "ON" (aby umożliwić "monitorowanie pojazdu w czasie rzeczywistym i działanie systemów bezpieczeństwa").

Zobacz także: Duży deweloper ogłosił częściową upadłość! Wcześniej zebrano środki od 30 tys. osób

 

Bezemisyjne ciężarówki mają coraz większe wzięcie

Notowania spółki Nikola zniżkują dziś w trakcie sesji o -9%. Jednak warto przypomnieć, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy zdrożały one o około 120%, dzięki zamówieniom na ciężarówki Nikola napędzane wodorowymi ogniwami. Akcja serwisowa o której mowa nie ma wpływu na ciężarówki z ogniwami wodorowymi - Nikola planuje rozpocząć ich wysyłkę do klientów w III kwartale 2023 roku.

"Ważne jest dla nas, aby być wśród pionierów nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań, które mogą zmienić sposób, w jaki przewozimy towary” – tłumaczył kilka dni temu Nick Hobbs, dyrektor operacyjny J.B. Hunt Transport Services w komunikacie prasowym. "Bezemisyjne ciężarówki Nikola przyspieszają nasz krok w kierunku osiągnięcia ambitnego celu, jakim jest zmniejszenie intensywności emisji dwutlenku węgla" - podkreślał.

Reklama

Nikola jest obserwowana przez 8 analityków. Tylko jeden rekomenduje „kupuj”. Średnia rekomendacja to „trzymaj”, a średnia cena docelowa dla tego waloru wynosi 2,70 USD za akcję, podczas gdy dziś kurs jest w okolicy 1,73 USD.

Czytaj także: Akcje tego detalisty rosną! To może być zapowiedź jeszcze większych wzrostów w kolejnych dniach

 

 

Notowania spółki Nikola na tle Nasdaq Composite – 3 miesiące 

Źródło: TradingView

 

Notowania spółki Nikola na tle Nasdaq Composite 

Reklama

Źródło: TradingView

 

Nikola potrzebuje pieniędzy

Nikola pokazała stratę na akcję w wysokości 20 centów, przy sprzedaży w II kwartale 2023 wysokości 15.4 mln USD. Wall Street oczekiwała 22 centów straty, przy sprzedaży 15 mln USD. Firma wyprodukowała 33 ciężarówki i dostarczyła 45. Dla porównania, w I kwartale strata wyniosła 26 centów, przy sprzedaży 11,1 mln USD, a firma wyprodukowała 63 ciężarówki i dostarczyła 31. Nikola spodziewa się dostarczyć od 60 do 90 ciężarówek w III kwartale i od 300 do 400 ciężarówek w całym 2023 roku.

Spółka nie ukrywa, że będzie potrzebować więcej kapitału, aby rozwinąć swoją działalność. Zarząd szacuje, że do osiągnięcia rentowności potrzebne będzie kolejne 600 mln USD. Pod koniec czerwca Nikola miała około 310 mln USD w gotówce. Wall Street spodziewa się, że firma będzie wykorzystywać około 150 mln USD kwartalnie i nie przewiduje dodatnich wolnych przepływów pieniężnych do 2027 roku.

Sprawdź także: Gigant z rynku wierzytelności ujawnia wyniki finansowe, a byki harcują

 

Wyniki finansowe spółki Nikola

Reklama

 

Źródło: TradingView

Czytaj więcej