Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

elektryfikacja transportu

Jak wynika z ogłoszenia opublikowanego w piątek na platformie przetargowej TŚ, dostawę 10 wozów 13-metrowych zaoferowała poznańska firma Modertrans, oczekując ceny 101,7 mln zł. Tramwaje tego producenta znajdują się już w taborze TŚ; w wersji dwukierunkowej obsługują m.in. historyczną linię nr 38 w Bytomiu - w weekendy na przemian z wozami zabytkowymi.

Tamte wagony spółka współfinansowała funduszami europejskimi poprzedniej perspektywy, gdy kupiła łącznie 55 nowych pojazdów (45 z Pesy, 10 z Modertransu). Pod kątem obecnej perspektywy Tramwaje Śląskie ogłosiły 18 czerwca br. dwa przetargi. W mniejszym oferty otwarto w piątek; w większym mają zostać otwarte w poniedziałek.

Przedmiotem większego zamówienia jest dostawa 40 nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych i dwukierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych o długości minimalnej 22 metry i nie większej niż 25 metrów, z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji.

Reklama

Kryterium oceny ofert w 100 proc. będzie cena. Termin wykonania całego zamówienia ustalono na 42 miesięcy od daty podpisania umowy. Tramwaje Śląskie w tym przetargu zastrzegły możliwość skorzystania z prawa opcji zamówienia do 25 kolejnych nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 25 metrów, o takich samych parametrach i wyposażeniu - z dostawą do 24 miesięcy od zamówienia.

W większym zamówieniu TŚ chcą zamówić 30 wagonów jednokierunkowych oraz 10 wagonów dwukierunkowych. Pojemność ma wynosić co najmniej 155 pasażerów, w tym minimum 38 miejsc siedzących. Udział niskiej podłogi ma wynosić nie mniej niż 60 proc. długości podłogi przedziału pasażerskiego. Każdy z członów wagonu musi być podparty na co najmniej jednym wózku.

W mniejszym przetargu spółka zamawia 10 fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych, o długości nie mniejszej niż 13,5 metra - również z pakietem naprawczym i sprzętem do eksploatacji wagonów. Termin tego zamówienia to 18 miesięcy od daty podpisania umowy, nie później niż do 15 czerwca 2026 r.

Reklama

Mniejsze wozy mają mieć pojemność co najmniej 90 pasażerów, w tym minimum 18 miejsc siedzących. Udział niskiej podłogi ma wynosić co najmniej 30 proc. długości podłogi przedziału pasażerskiego - w centralnej części wagonu.

W obu rodzajach zamawianych tramwajów wymagane są m.in. urządzenia klimatyzacyjne, defibrylatory, monitoring, ładowarki USB i internet dla pasażerów.

Większe zamówienie jest przewidziane do współfinansowania przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FENIKS) oraz w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) obecnej perspektywy finansowej 2021-27, a mniejsze - jedynie środkami KPO.

Reklama

W poprzedniej perspektywie Tramwaje Śląskie kupiły w bydgoskiej Pesie 40 nowych tramwajów wieloczłonowych o długości 25 m i 32 m, a w poznańskim Modertransie 15 mniejszych wagonów jednoczłonowych. Cały projekt zakładał też remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii oraz zakup sprzętu specjalistycznego.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice. (PAP)

Reklama

Czytaj więcej

Artykuły związane z elektryfikacja transportu