Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy zarobię na akcjach agora

Agora zaraportowała słabe wyniki finansowe za 1Q22. W dużej mierze nie mogły być one inne z powodu obowiązywania do 28 lutego szeregu ograniczeń związanych z epidemią dotyczących podstawowego biznesu Agory, czyli działalności kinowej.

Przedstawiając wcześniej nasze prognozy wyników za ten okres i uwzględniając te okoliczności, spodziewaliśmy się jednak lepszych rezultatów. Przede wszystkim można było oczekiwać, że napaść Rosji na Ukrainę, która zwiększyła zainteresowanie informacjami ze świata w społeczeństwie, przełoży się na większy wzrost przychodów reklamowych w segmentach Prasa i Internet. W tłumaczeniach Zarządu taki efekt wystąpił, jednak na poziomie wyników operacyjnych segmentów jest to niewidoczne. Mimo słabych rezultatów ogólny obraz spółki się nie zmienił, gdyż nadal czynnikiem decydującym o powrocie do zyskowności będą przede wszystkim kina, a w kontekście tegorocznych wyników, to czy w sezonie jesienno/zimowym będą mogły działać bez ograniczeń. Podejmowane w skali świata eksperymenty z preferowaniem streamingu zakończyły się niepowodzeniem i kina powracają jako podstawowy generator zysków dla wytwórni filmowych. Mocnym akcentem tej tendencji jest decyzja z ostatnich dni podjęta przez Netflix, który zdecydował, że jego największe produkcje będą również miały premiery kinowe i to z 45-dniowym okresem wyłączności na wyświetlanie. Jest to pochodna statystyk pokazujących, że filmy mające premiery kinowe mają również lepsze statystyki oglądalności na platformach streamingowych i w konsekwencji dają lepiej zarobić producentom. Wspomniany okres 45 dni wyłączności dla kin został wprowadzony ostatnio przez większość największych wytwórni filmowych.

Rynek reklamy w 1Q22 wzrósł o 7,0% r/r, przy czym najważniejszy był wzrost reklamy w internecie o 9% r/r, która odpowiada już za 44,5% wartości rynku. Największy niegdyś jego segment, czyli reklama TV odnotowała wzrost zaledwie o 0,5% i udział jej w całości rynku spadł od 40,5%. Ogromny wzrost w ujęciu procentowym odnotowano w reklamie kinowej, ale w tym wypadku był to powrót z niebytu. Dla samej Agory ważne było natomiast dynamiczne odbicie w reklamie zewnętrznej, która wzrosła o 70% r/r. Po 1Q22 spółka obniżyła swoje prognozy dynamiki całości rynku reklamy w 2022r. i obecnie szacuje ją na 3-6% (po wynikach za 4Q21 było to 4,5%-6,5%). W dwóch segmentach prognoza została obniżona do spadków, a mianowicie dla reklamy TV i prasowej do -1,0%.

Segment Film i książka. Frekwencja w kinach w 1Q22 wyniosła ok. 60% poziomu z 1Q19, czyli z okresu sprzed epidemii. Bardziej szczegółowo: w styczniu i lutym było to ok. 55%, przy czym do 28 maja obowiązywało administracyjne ograniczenie frekwencji do 30%. W marcu obostrzeń już nie było, ale od 24 lutego kinom nie sprzyjała atmosfera wynikająca z wojny za naszą wschodnią granicą. W efekcie w marcu frekwencja wyniosła 75% analogicznego poziomu z 2019r. W kwietniu było to już 85% i w maju poprawa postępuje. W kolejnych miesiącach powinna być kontynuowana, gdyż jej siłą napędową są premiery dużych produkcji filmowych, a tych nie brakuje. W najbliższym czasie na ekrany wejść mają Top Gun: Maveric, w czerwcu Jurassic World: Dominion i Elvis, dla dzieci Buz Astral, Minionki: Wejście Gru, Kot w butach: Ostatnie życzenie i wiele innych. Jeżeli ograniczenia epidemiczne nie powrócą, to równie dobrze zapowiada się kluczowy dla wyników segmentu, ale też i całej Grupy Agora sezon jesienno/zimowy. Już zapowiedziano na ten okres duże premiery, na czele z Avatar 2, ale też wiele innych w tym polski List do M i kilka innych rodzimych komedii romantycznych, które regularnie zajmują czołowe listy frekwencji w okresie świątecznym. Ponadto w zapasie jest wiele innych produkcji gotowych do wprowadzenia na ekrany, co do których dystrybutorzy wstrzymują się z deklaracjami terminów, w oczekiwaniu na większą jasność w zakresie epidemii. Natomiast w kontekście powrotu do rozwoju sieci kin zarząd wyraża się ostrożnie, zaznaczając że w tej chwili są przygotowywane dwa nowe kina, jednak z decyzjami o kolejnych na razie się wstrzymuje. Zwraca uwagę, że przez lata nowe kina pojawiały się wraz z nowymi galeriami handlowymi, a tych również w tej chwili się nie planuje.

Reklama

Już od ponad dwóch lat drugim co do znaczenia segmentem Grupy Agora jest Internet. Niestety wyniki za 1Q22 są piątymi z rzędu, w których wynik operacyjny jest słabszy w ujęciu r/r. Zarząd tłumaczy to z jednej strony presją kosztową, zwłaszcza w zakresie płac, ale z drugiej koniecznością przemodelowania tego biznesu, zwłaszcza w jego najbardziej rozwojowej części, czyli reklamie programatycznej (spółka Yieldbird). Polega to na odchodzeniu od sprzedaży usługi w kierunku sprzedaży produktu, w postaci narzędzia do zarządzania. Jednocześnie w wynikach widoczny jest efekt bazy sprzed zakończenia w połowie ubiegłego roku współpracy z jednym z większych klientów, z którym współpraca w coraz mniejszym stopniu wpisywała się w charakter działalności spółki. W części portalowo-medialnej segmentu według zarządu widoczny jest znaczący wzrost ruchy związanego z zainteresowaniem informacjami po wybuchu wojny, jednak według danych dla całego segmentu przychody z reklam spadły w 1Q22 o 8,8% r/r, co jest według spółki wynikiem ubytku przychodów reklamowych w Yieldbird.

Przychody segmentu Outdoor ze sprzedaży reklam wzrosły o 88,7% r/r, ale jednocześnie były niższe od odnotowanych w 1Q19 o 18,8%. Nie był to zatem nadal poziom pozwalający na wypracowanie dodatniego wyniku operacyjnego, tym bardziej że sezonowo 1Q jest najsłabszym okresem dla reklamy zewnętrznej.

Jednym z większych rozczarowań po 1Q22 są wyniki segmentu Prasa. Z jednej strony widoczna jest presja kosztowa, czego można się było spodziewać, ale z drugiej rozczarowuje znikomy pozytywny wpływ wzmożonego zapotrzebowanie na informacje o wojnie. Przychody reklamowe Gazety Wyborczej spadły w 1Q22 o 5,9% r/r. Liczba płatnych subskrypcji Wyborczej.pl na koniec kwartału wyniosła 290 tys., co oznacza wzrost o 12,6% r/r, ale w ujęciu q/q już tylko +1,4%, a biorąc pod uwagę okoliczności można było liczyć na więcej. Zarząd uprzedza, że nie widzi dużych szans na powrót w najbliższych kwartałach do wyników segmentu Prasa jakie odnotowywane były w 2020r. i 2021r.

Trwają prace nad strategią Grupy Agora i jej prezentacja zaplanowana jest na koniec roku.

Agora – notka z konferencji i omówienie wyników za 1Q22 - 1Agora – notka z konferencji i omówienie wyników za 1Q22 - 1

Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z czy zarobię na akcjach agora