Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy zainwestowąć w akcje protektor

Mimo najsłabszego ostatniego kwartału pod względem przychodowym na przestrzeni ostatnich lat, przychody w całym 2021 roku wyniosły 93,8 mln zł (wzrost o 3,3% r/r). Biorąc pod uwagę łączną sprzedaż na poziomie 640 tys. par obuwia o wartości 91,7 mln zł (wzrost o 49 tys. par w stosunku do 2020 roku, 8,3% r/r), widać że Grupa może mieć problemy z przerzuceniem rosnących kosztów produkcji na cenę produktów.

Marża brutto ze sprzedaży spadła z 37% w 2020 do 34% w 2021 roku. Na pozostałych poziomach na wyniki Protektora w 2021 roku istotny wpływ miała sprzedaż jednej z fabryk zlokalizowanej w Mołdawii. Zbycie udziałów w spółce zależnej Terri-Pa wpłynęło na obniżenie wyniku na poziomie EBITDA o 2 mln zł, a transakcja sprzedaży została ujęta w przychodach finansowych generując zysk ze zbycia jednostki zależnej w kwocie 2,9 mln zł. Według prezesa Malickiego, łączny wpływ zdarzeń o charakterze jednorazowym obciążył wynik na poziomie EBITDA na kwotę 2,5 mln zł. Finalnie zysk netto Grupy w 2021 wyniósł 0,9 mln zł i był o 381 tys. zł niższy w stosunku do roku 2020 (spadek o 30,4%). Marża netto spadła z 1,4% do 0,9%.

Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 1Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 1

Pozytywny trend wzrostu marży brutto na sprzedaży w połowie ubiegłego roku został zatrzymany. Zarząd Spółki tłumaczy ten fakt procesem pozbywania się zapasów i zastępowania starych kolekcji nowymi. Patrząc na bilans - saldo zapasów spadło z 40,5 mln zł. na koniec 2020 do 40 mln zł na koniec 2021 roku. Wzrosło saldo należności z tytułu dostaw i usług z 6,2 do 7,6 mln zł. Negatywnie postrzegamy również znaczne pogorszenie się sytuacji płynnościowej – stan środków pieniężnych zmniejszył się z 6,0 do 2,1 mln zł na koniec 2021 roku.

Przedstawiona poniżej struktura przychodów utrzymuje się na stabilnym poziomie. W dalszym ciągu głównym rynkiem dla Grupy są kraje DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria), których udział w przychodach wyniósł 56% (-1,5 pp. r/r). Drugim pod względem wielkości rynkiem zbytu są kraje CEE z udziałem 24,8% (-0,3 pp. r/r), w tym Polska z udziałem 16,8% (-1 pp. r/r). Na trzecim miejscu znajduje się Francja i kraje Benelux z udziałem stanowiącym 14,6% przychodów ze sprzedaży (+2,7 pp. r/r).

Reklama

Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 2Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 2

Sprzedaż produktów na rynku DACH jest prowadzona pod marką własną Abeba, stąd jej udział w przychodach grupy pozostaje dominujący (77%). Na uwagę zasługuje istotny wzrost marki GROM, której sprzedaż w 2021 osiągnęła poziom 6,6 mln zł. i jej udział w łącznych przychodach Grupy wyniósł 7,1%.

Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 3Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 3

Branżę obuwia roboczego i ochronnego, w której funkcjonuje Grupa, charakteryzuje stosunkowo ograniczona cykliczność sprzedaży. Na powyższym wykresie widać, że w IV kw. 201 roku, przychody ukształtowały się poniżej średniej na poziomie ok. 25 mln zł.

Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 4Podsumowanie wyników finansowych osiągniętych w 2021 r. przez spółkę Protektor SA - rachunek wyników - 4

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej