Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy warto trzymać akcje rainbow tours

Wyniki za 4 kwartał 2021 roku

W czwartym kwartale 2021 roku sprzedaż spółki osiągnęła poziom 272.3 mln PLN (17x sprzedaż z 4Q20), co oznacza 2% wzrost w stosunku do wyniku z 2019 roku. Przypominamy, że wyniki w 4Q20 były obarczone negatywnym wpływem pandemii COVID-19 oraz obowiązującymi wtedy restrykcjami. Marża brutto na sprzedaży w 4Q21 wyniosła 5.7% (w porównaniu z marżą na poziomie 11.2% osiągniętą w 4 kwartale 2019 roku). W 4 kwartale 2020 roku zysk brutto na sprzedaży był negatywny i wyniósł -16.6 mln PLN Uważamy, że spółka nadal skupiała się na odbudowywaniu bazy klientów, co mogło mieć wpływ na wypracowaną marżę brutto. Koszty SG&A pozostawały pod kontrolą na poziomie 15.5% w stosunku do sprzedaży (vs. 16.6% w czwartym kwartale 2019 roku). EBITDA w 4Q21 była ujemna wynosząc -16.7 mln PLN (w porównaniu do -26.7 mln w 4Q20 i PLN -19.4 mln w 4Q19). EBIT w ostatnim kwartale 2021 roku był na poziomie -22.2 mln PLN, w porównaniu do straty EBIT na poziomie -31.3 mln PLN w 4Q20. Strata netto w 4Q21 wyniosła -17.4 mln PLN, wobec -27.9 mln PLN w 4Q20. Przypominamy, że ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (w normalnych warunkach, nieobarczonych czynnikami zewnętrznymi – wpływem pandemii COVID-19) Rainbow Tours notuje najwyższe przychody w okresie letnim, w 3 kwartale roku, a najniższe – w 4 kwartale roku kalendarzowego.

Wyniki za 2021 rok

W całym 2021 roku Rainbow Tours wypracował sprzedaż na poziomie 1,279 mln PLN (wobec 435 mln PLN w roku 2020). Szacujemy, że sprzedaż w 2021 roku osiągnęła 73% sprzedaży z roku 2019 – ostatniego roku, w którym na wyniki spółki nie miała wpływu pandemia COVID-19. Wskazujemy, że w 2021 z oferty spółki skorzystało 335,258 osób (wobec 98,731 w roku 2020), natomiast poziom ten nadal był poniżej roku 2019, kiedy liczba uczestników imprez turystycznych organizowanych przez Rainbow Tours wyniosła 491,008 osób. Marża brutto na sprzedaży w 2021 roku wyniosła 11.4% (wobec 10.7% w 2020 roku). Rainbow Tours w 2021 wygenerowało wynik EBITDA wynoszący 39.3 mln PLN (wobec -28.9 mln PLN w 2020 roku). EBIT w 2021 roku wyniósł 19.9 mln PLN. W całym roku 2021 spółka wypracowała 17.3 mln PLN zysku netto (wobec straty netto wynoszącej -42.2 mln PLN w roku 2020.

Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 1Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 1

Sprzedaż w marcu oraz poziom przedsprzedaży imprez turystycznych

Spółka poinformowała w komunikacie bieżącym, że przychody ze sprzedaży w marcu 2022 wyniosły 86.2 mln PLN (wobec 35.4 mln wypracowanych w marcu 2021), co oznacza 26% wzrost w porównaniu do wyniku z marca 2019 roku. Narastająco, od początku roku (tj. od 1 stycznia do 31 marca 2022) sprzedaż Rainbow Tours wyniosła 317.1 mln PLN (w porównaniu do 75.5 mln PLN w porównywalnym okresie 2021 roku), implikując 28.7% wzrost w stosunku do porównywalnego okresu z roku 2019. Uważamy, że dane sprzedażowe za marzec sugerują odbudowę popytu na wyjazdy zagraniczne. Wskazujemy, że skonsolidowane przychody ze sprzedaży Rainbow Tours w styczniu, lutym i marcu były odpowiednie wyższe o 31%, 28% i 26% w porównaniu z pierwszymi miesiącami 2019 roku.

Reklama

Dane przedsprzedaży oferty „Lato 2022” (wycieczki realizowane w miesiącach: kwiecień-październik 2022), na dzień 31 marca 2022, sugerują stopniowe odbudowywanie wolumenu sprzedaży przez Rainbow Tours. Przedsprzedaż wyniosła 139,098 rezerwacji, co oznacza, wzrost o 60% w porównaniu do tego samego okresu 2021 roku. Jednocześnie oznacza to spadek względem porównywalnego okresu 2019 roku o 11%.

Dane dotyczące przedsprzedaży imprez turystycznych z oferty „Zima 2022/2023” (wycieczki realizowane w miesiącach: listopad 2022 – marzec 2023) od momentu rozpoczęcia przedsprzedaży do dnia 30 kwietnia 2022 roku, również wskazują na poprawę popytu na wycieczki oferowane przez Rainbow Tours. Zgodnie z komunikatem bieżącym, przedsprzedaż imprez z oferty sezonu „Zima 2022/2023” wyniosła 10,907 osób, co oznacza wzrost o 8.8% w stosunku do porównywalnego okresu z roku 2019 oraz poprawę w stosunku do przedsprzedaży sezony „Zima 2019/2020”, która w porównywalnym okresie wyniosła 3,770 osób.

Wzrost cen paliw

Wskazujemy, że w ostatnich miesiącach zaobserwować można wyraźny wzrost cen paliwa lotniczego, co stwarza niekorzystne warunki dla organizatorów wycieczek. Obecny konflikt na Ukrainie ma negatywny wpływ na ceny paliw, a jego potencjalne przedłużanie się może prowadzić do utrzymywania się wysokich cen paliwa lotniczego, co z kolei może powodować dalsze wzrosty cen wyjazdów zagranicznych.

Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 2Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 2

Zmiany kursów walutowych

W kwestii kursów walutowych sytuacja również pozostaje niekorzystna biorąc pod uwagę osłabienie się PLN wobec USD oraz względem EUR.

Reklama

Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 3Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 3

Rosnące ceny wyjazdów

Dane TravelData dotyczące wyjazdów w sezonie letnim wskazują na znaczący wzrost cen. Analiza cen wyjazdów w okresie 1-7 sierpnia, sugeruje, że średnia cena wyjazdu w porównaniu do średniej ceny z poprzedniego sezonu była wyższa o 533 złote.

Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 4Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 4

Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 5Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 5

Uważamy, że wyższa cena wyjazdów zagranicznych może wpływać na tempo odbudowy wolumenów sprzedaży po pandemii COVID-19. Wysokie ceny wyjazdów, mogą negatywnie wpływać na popyt, dlatego sądzimy, że spółka chcąc zachęcić klientów do wyjazdów zagranicznych po okresie pandemii może decydować się na sprzedaż wyjazdów przy niższej marży.

Rynek turystyczny może stopniowo się odbudowywać

Reklama

Prognoza dotycząca wolumeny przylotów na świecie przedstawiona przez TUI sugeruje, że powrotu wolumenów do poziomu sprzed pandemii COVID-19 można oczekiwać dopiero w 2024 roku. Wskazujemy, że powyższa prognoza może być zaburzona wpływem chińskiej polityki „zero COVID” i ograniczeniami wprowadzonymi przez chiński rząd w przemieszczaniu się ludności. Jednocześnie sądzimy, że odbudowywanie wolumenów wyjazdów zagranicznych może następować stopniowo, dlatego zakładamy, że liczba uczestników wyjazdów organizowanych przez Rainbow Tours powróci do poziomów z 2019 roku (sprzed pandemii) dopiero na przełomie lat 2023-2024.

Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 6Odbudowa rynku turystycznego, wzrost cen paliw, wyniki finansowe, czyli co w spółce Rainbow Tours SA piszczy - 6

 

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej