Komentarz BDM: Okres 2Q’22 przyniósł dalszą popytu (potwierdzają to po części odczyty publikowane przez Ryan Air; link), co w istotny sposób przełożyło się na wzrost liczby wykonywanych lotów w tym okresie (zarówno r/r jak i vs 2019r.). Ponadto w pandemii spółka miała problem z efektywnością wykorzystywanych zasobów, co związane było m.in. z kumulacją rejsów w czasie weekendów. Aktualnie utylizacja floty jest na znacznie lepszym poziomie, loty rozłożone są w całym tygodniu, a efektywność (liczba wylatanych godzin na samolot) przewyższą nawet tą z 2019r. W omawianym kwartale spodziewamy się zbliżonej liczby wykonanych powietrznych operacji vs 2Q’19. Szacujemy, że 2Q’22 Enter Air wypracował 587,2 mln PLN przychodów (+163,7% r/r), z czego 97,6% stanowiły usługi lotnicze (572,9 mln PLN, +169,6% r/r), a za resztę odpowiadała sprzedaż pokładowa (14,3 mln PLN, +40,3% r/r). Według naszych obliczeń, wynik brutto ze sprzedaży w minionym kwartale wyniósł -14,3 mln PLN (-17,8 mln PLN – usługi lotnicze, 3,5 mln PLN – sprzedaż pokładowa). Na poziomie EBITDA MSSF 16 prognozujemy 27,8 mln PLN (-38,1% r/r). W związku z ujemnym saldem finansowym (ok. -20,2 mln PLN), szacujemy że spółka w 2Q’22 miała 35,9 mln PLN straty netto.
Perspektywa 2022 roku - w kolejnych miesiącach pomimo coraz cięższego otoczenia makro (m.in. inflacja, ceny paliwa, raty kredytów) spodziewamy się kontynuacji odbudowy popytu. Istotnym impulsem popytowym dla wyjazdów zagranicznych jest luzowanie/ zniesienie obostrzeń pandemicznych, które przez ok. 2 lata znacząco utrudniały podróżowanie i zniechęcały potencjalnych turystów. W całym 2022 roku estymujemy, że Enter Air osiągnie 2,15 mld PLN przychodów, ok. 329,2 mln PLN EBITDA MSSF 16 oraz 4,5 mln PLN zysku.
Główne ryzyka biznesowe spółki to:
1) wpływ COVID-19;
2) spowolnienie gospodarcze;
3) ceny paliw (model biznesowy grupy zakłada oparcie stawki lotu o koszt paliwa, co pozwala niwelować w dużej mierze negatywne wahania); oraz
4) braki pracowników na europejskich portach oraz strajki w liniach lotniczych.