Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy bośnia i hercegowina są w ue

21 marca Rada Europejska zdecydowała o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Bośnią i Hercegowiną (BiH). To ostatnie (nie licząc Kosowa) państwo Bałkanów Zachodnich, które je otworzyło. Sarajewo zabiegało o to od lat, lecz jego wniosek o członkostwo został przyjęty dopiero w roku 2016. W 2019 r. Komisja Europejska (KE) wskazała 14 kluczowych obszarów, które muszą zostać zreformowane, aby BiH mogła rozpocząć negocjacje – dotyczyły one m.in. funkcjonowania demokratycznych instytucji, praworządności, praw podstawowych, praw człowieka i reformy administracji.

W grudniu 2022 r. BiH otrzymała status państwa kandydackiego, lecz kontynuowanie procesu uzależniono od postępów we wspomnianych dziedzinach i spełnienia dziewięciu określonych warunków. 12 marca br. KE pozytywnie oceniła reformy i tempo ich wdrażania, w związku z czym zarekomendowała otwarcie negocjacji akcesyjnych.

 

Komentarz

  • Decyzja o nadaniu BiH statusu kandydata stanowiła strategiczną odpowiedź na trwającą wojnę rosyjsko-ukraińską i związane z nią obawy UE o stabilność tego państwa i całych Bałkanów Zachodnich. Sygnalizowała też powrót Unii do aktywnej polityki rozszerzenia po wieloletniej stagnacji – nie tylko wobec krajów wschodniego sąsiedztwa, lecz także Bałkanów Zachodnich. O przyznanie BiH statusu kandydata zabiegali szczególnie ci członkowie wspólnoty, dla których aktywna polityka na Bałkanach stanowiła priorytet – Słowenia, Chorwacja, Austria i Włochy. Do lutego 2022 r. zarówno strona unijna, jak i bośniacka pozostawały relatywnie bierne w kwestii ewentualnej akcesji. Władze w Sarajewie nie widziały szans na pogłębienie relacji z UE, więc przywiązywały niewielką wagę do reform, zaś UE nie reagowała na sukcesywnie pogarszające się standardy praworządności.
     
  • Władze BiH wykorzystały okazję związaną z nowym otwarciem w polityce rozszerzenia i przeprowadziły najpilniejsze zmiany, w tym przyjęły ustawy o konflikcie interesów i o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Elastycznością wykazała się również KE, która ograniczyła swoje wymagania do czterech konkretnych postulatów. Chodziło o zawarcie umowy z unijną agencją Frontex oraz uchwalenie ustaw o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, zwalczaniu finansowania terroryzmu, zapobieganiu konfliktom interesów oraz o sądach. Unijni politycy (w tym szefowa KE Ursula von der Leyen) naciskali też na elity rządzące w BiH podczas licznych wizyt poprzedzających marcowy raport KE. Równocześnie na mobilizację władz w Sarajewie wpływała ogólna zmiana dynamiki relacji UE ze wschodnim sąsiedztwem. W związku z przyznaniem statusu kandydata Ukrainie, Mołdawii i Gruzji w regionie Bałkanów Zachodnich wzrosły obawy o to, że Unia skupi się na tych trzech państwach i w konsekwencji zmniejszy swoje zaangażowanie na Bałkanach.
     
  • Samo otwarcie negocjacji nie zwiastuje szybkiego przystąpienia BiH do UE, tym bardziej że spośród wszystkich kandydatów jest ona najsłabiej do tego przygotowana. Niemniej jednak, zwłaszcza od czasu ostatnich wyborów parlamentarnych w listopadzie 2022 r., osiągnęła znaczący postęp, za który europejscy przywódcy chcieli nagrodzić władze w Sarajewie. Dla bośniackich elit pozytywnym impulsem do wdrażania niezbędnych reform może być proces akcesyjny Ukrainy. Ze względu na skomplikowaną sytuację wewnętrzną w kraju (zob. Bośnia i Hercegowina – gry separatyzmem Republiki Serbskiej) istnieje jednak ryzyko, że rządzącym nie uda się utrzymać dotychczasowej korzystnej dynamiki. Ponadto postęp BiH na europejskiej ścieżce będzie też zależał od zaangażowania samej Unii.
Czytaj więcej

Artykuły związane z czy bośnia i hercegowina są w ue