Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Cyber Monday

W ostatnim dniu roboczym zeszłego tygodnia, konsumenci przeżywali istną zakupową fetę. Black Friday w tym roku pobił rekordy, zwłaszcza za oceanem. Sprzedaż w porównaniu do zeszłego roku przebiła oczekiwania handlowców. Zakupowe szaleństwo przeniosło się jeszcze na początek tego tygodnia z okazji Cyber Monday. Święta promocji i rabatów nakręcają handel i gospodarkę, które z nich są najbardziej opłacalne i jakie rekordy sprzedaży pobito w tym roku?

 

Podsumowanie Czarnego Piątku 2017

Szał zakupowy tak właściwie w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna się nawet przed samym Świętem Dziękczynienia. Nic dziwnego, że pierwsze statystyki z tegorocznej sprzedaży trafiły właśnie zza oceanu. Black Friday to dla Amerykanów głęboko zakorzeniona tradycja konsumencka. Jednak, ze względu na gorący okres ważnego dla Jankesów święta, promocje startują znacznie wcześniej, stąd pierwsze dane dotyczą wydatków powiązanych ze Świętem Dziękczynienia. W tym roku, Amerykanie zostawili 2,9 mld dolarów w sklepach internetowych. Co daje nam wynik o 18% lepszy niż w roku ubiegłym. Dane te mogą być jeszcze wyższe, gdyż badanie zostało przeprowadzone przez Adobe Analytics, które nie monitoruje w pełni wszystkich transakcji amerykańskiego e-commerce (szacunkowo kontroluje 80% ze 100 największych sklepów).

To dopiero dane sprzed Święta Dziękczynienia, co zatem z Black Friday? Znów najwięcej danych dostarczają nam Stany Zjednoczone. W ciągu doby, Amerykanie wydali aż 5 mld dolarów w około 100 największych sklepach internetowych. To suma o 16,9% wyższa niż w 2016 roku. Są to jedynie dane z zakupów w sieci. W Black Friday konsumenci równie chętnie i dzielnie udają się do sklepów stacjonarnych, stojąc w długich kolejkach i wytrwale walcząc o pożądane produkty. W ubiegłym roku progi sklepów w dniu Black Friday przekroczyło 101,7 mln ludzi.

 

Cyber Monday

Reklama

Okres między końcem listopada a grudniem, to czas sezonu zakupowego. Tradycja głównie wywodząca się zza oceanu, przybyła również do Polski. Choć wielu Polaków według Polskiej Organizacji Handlu nie słyszało o takiej tradycji, to zakupowe szaleństwo wchodzi pewnie na polski rynek. Gdy kończy się Black Friday, to zaczyna się Cyber Monday. Święto zakupowe, w którym detaliści oferują promocje w sklepach internetowych, głównie na elektronikę. Jak mogliśmy przekonać się już wczoraj, Cyber Monday jest głównie kontynuacją promocji z Czarnego Piątku. Według danych Adobe do godziny 10:00 w poniedziałek 27.11.2017, konsumenci zdążyli wydać już 840 mln dolarów w największych sklepach internetowych. W zeszłym roku sprzedaż w Cyber Monday osiągnęła 3,45 mld dolarów.

 

Co kupują konsumenci w tych dniach?

Instytut GfK przeanalizował, ze najczęściej kupowanymi dobrami np. w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, czy Włoszech są telewizory i urządzenia przenośne. Wśród Amerykanów największą tendencję konsumenci przejawiają w zakupie… Zabawek. Amazon opublikował dane dotyczące Czarnego Piątku, z których dowiadujemy się, że na platformie 24 listopada (w ciągu pierwszych 5 godzin) sprzedano 200 tys. zabawek. Nic i tak nie jest w stanie pobić chińskiego święta zakupowego – Dnia Singla inaczej zwanego Global Shopping Festival. 11 listopada w Chinach przypada wyjątkowe święto handlowe, którego inicjatorem jest nie kto inny jak Alibaba Group należący do Jakca Ma. Obniżki w chińskich sklepach w tym dniu sięgają nawet 90%. Z racji tego, że w Chinach mieszka wielu singli, wymyślono to święto, by ci mogli znaleźć pocieszenie w zakupach. I tak pocieszający się w Dniu Singla wydali 25 mld dolarów. To jedynie dane pochodzące z platform należących do Alibaba Group.

W powietrzu wisi wciąż pytanie, czy warto korzystać z promocji w Black Friday, Cyber Monday i w innych tego typu akcjach? Wszystko zależy od tego, czy jesteśmy świadomymi konsumentami. Wszelkie święta handlowe, to raj dla detalistów, którzy w prosty sposób bez użycia kosztownych narzędzi marketingowych, przyciągają do sklepów rzesze klientów. Dane z 2017 roku wskazują, że handlowcy z roku na rok cieszą się coraz większym zyskiem. Póki w Polsce klienci jeszcze nie biją się o sokowirówkę , czy telewizor, to wszystko wydaje się w porządku.

Czytaj więcej

Artykuły związane z Cyber Monday