Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

crm salesforce

Spółka Saleforce pochodzi z Kalifornii z USA, gdzie została założona w 1999 r. Jest jednym z przodujących producentów oprogramowania służącego do obsługi i wsparcia klientów oraz sprzedaży (CRM — Customer Relationship Management). Akcje firmy notowane są na nowojorskiej giełdzie NYSE pod tickerem CRM.

Cena akcji spółki jeszcze w 2008 r., po globalnym kryzysie finansowych, kosztowała około 7 USD. W szczycie hossy, która pojawiała się po uderzeniu epidemii w rynki finansowe, cena akcji CRM wzrosła w listopadzie 2021 r. do ponad 300 USD. Od tamtego czasu, podobnie jak i na całym szerokim indeksie w USA, mogła pojawić się bessa, która sprowadziła cenę akcji do 147,63 USD na zamknięciu sesji 21.09.2022 r. Tylko od początku roku cena akcji Saleforce spadła o 42 proc.

salesforce stock wykressalesforce stock wykres
Źródło: Conotoxia MT5, Salesforce CFD, W1

 

Wyniki finansowe Salesforce

Spółka świetnie radziła sobie w czasie pandemii, gdzie pojawił się duży popyt na rozwiązania w chmurze ze względu na zamknięcie gospodarek oraz przejście konsumentów i sklepów do internetu. W 2018 r. dochód netto wynosił 360 mln USD, zaś w 2021 r. były to już 4 mld USD. Jednak ostatnie dane kwartalne zdają się wskazywać na to, że rok 2022 może być o wiele gorszy od poprzedniego, co również może być odzwierciedlone w cenie akcji. Zysk na akcję (EPS) za kwartał zakończony 31 lipca 2022 r. wyniósł 0,07 USD, co oznacza spadek o 87,5 proc. w skali roku. EPS Salesforce za dwanaście miesięcy zakończonych 31 lipca 2022 r. wyniósł 0,52 USD, co oznacza spadek o 79,03 proc. w ujęciu rocznym. Obecnie jednak spółka ma w planach poprawę wyników finansowych.

Reklama

 

Salesforce z nadzieją na podwojenie przychodu

Salesforce potwierdził ostatnio swój cel na rok obrotowy 2026 (rok obrotowy FY w USA zaczyna się 1 października i kończy 30 września) w postaci przychodów w wysokości 50 mld USD. W FY22 przychody CRM wyniosły 26,492 mld USD co oznaczało wzrost o 24,66 proc. wobec wyniku z 2021 r. Z kolei w FY20 przychody wyniosły 17,09 mld USD. Spółka tym samym będzie chciała na przestrzeni 4 lat podwoić swoje dotychczasowe przychody, co może spotkać się z większym entuzjazmem inwestorów. Poniżej znajdują się opinie z Wall Street cytowane przez agencję Bloomberg również odnośnie planów podniesienia marży.

Piper Sandler z rekomendacją przeważaj i poziomem ceny docelowej 200 USD:

Zarząd przedstawia bardziej przejrzysty plan finansowy, który ma doprowadzić do rentownego wzrostu na dużą skalę, jasność co do ścieżki dojścia do 25% marży operacyjnej w FY26 wzmacnia byczy scenariusz. Ryzyko i zysk wydają się coraz korzystniejsze dla akcji po spadku o 42% w tym roku.

Oppenheimer z poziomem ceny docelowego 240 USD:

Prognoza marży i komentarz zarządu powinny zmniejszyć obawy o trajektorię wzrostu, wykorzystanie gotówki i trwałość ekspansji marży. Ton zarządu był "wyraźnie optymistyczny", obecna dynamika biznesu jest zdrowa, pomimo trudności walutowych i ryzyk makroekonomicznych.

Morgan Stanley z ceną docelową 273 USD:

Cel marży operacyjnej na rok FY26 jest wyższy od szacunków Wall Street na poziomie 24,6 proc. Zarząd wyszczególnia kluczowe źródła dźwigni finansowej, w szczególności cel dotyczący spadku kosztów sprzedaży i marketingu poniżej 35 proc. przychodów, przyspieszenie tempa innowacji po stronie produktowej, wraz z wprowadzeniem Salesforce Genie, nowej platformy danych w czasie rzeczywistym, oraz aktualizacji Slacka.

Truist Securities z ceną docelową na poziomie 240 USD:
Jesteśmy pozytywnie nastawieni do spółki po przedstawieniu dodatkowych informacji na temat czynników wzrostu, które pozwolą na osiągnięcie celu przychodowego na rok FY26, zaangażowania w osiągnięcie rentowności i zwrotu dla akcjonariuszy.

Nota prawna Conotoxia Ltd.

Reklama

 

 

Czytaj więcej