Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

co to biotechnologia

W środę na GPW królowała czerwień. WIG stracił 0,7%, WIG20 spadł o 0,8%, mWIG40 zakończył dzień 0,3% pod kreską, a mWIG80 osłabił się o 0,3%. Była to odpowiedź inwestorów na opublikowany przez Ministerstwo Zdrowia raport o zachorowaniach i zgonach z powodu Covid-19 w ciągu ostatniej doby, ukazujący znaczące przyspieszenie czwartej fali pandemii. Niewielkie ostatecznie spadki indeksów można tłumaczyć przeniesieniem kapitału do spółek, które potencjalnie mogą zyskać na ponownym wzroście liczby chorych. Wśród blue chipów największe spadki, w przedziale 2-3%, odnotowały takie spółki jak JSW, CCC, KGHM, Dino i CD Projekt. Z drugiej strony WIG20 ciągnął w górę Mercator, który wzrósł niemal 8%.

Na szerokim rynku nadal wybijają się spółki ukraińskie – Milkiland zyskał wczoraj 23,7%, a KSG Agro podniósł się o 15,5%. W Europie również brakowało optymizmu. DAX spadł o 0,3%, nieco mniej CAC – 0,2%, z kolei najbardziej tracił FTSE, który zamknął się 0,6% pod kreską. Podobnie na rynku amerykańskim, DJI odnotował 0,7% spadek, S&P obniżył się o 0,5% po wtorkowym historycznym szczycie, jedynie Nasdaq nie odnotował spadku, pozostając na niemal tym samym poziomie, co dzień wcześniej. Po lepszych od oczekiwań wynikach za 3Q’21, najmocniej rosły kursy Alphabet (+5%) i Microsoft (+4,2%). Zmiana polityki prywatności Apple ciągnęła w dół Twittera, który stracił 10,8%. Na rynku azjatyckim również widoczne są negatywne nastroje. Indeks Nikkei o poranku notuje 1% spadku. Inwestorzy obawiają się, że ożywienie po pandemii spowolni, gdyż podwyższona inflacja wymusza zacieśnianie polityki pieniężnej.

SKRÓT INFORMACJI ZE SPÓŁEK

  • PKN Orlen: skoryg. EBITDA LIFO w 3Q’21 4,1 mld PLN, +14% powyżej konsensusu. Telekonferencja dziś o 10:00 [tabela BDM];
  • Energa: Szacunkowe wyniki za 3Q’21: EBITDA +38% r/r wyjątkowo podbita w segmencie Sprzedaży [tabela BDM];
  • TIM: Spółka informuje o przekroczeniu 1 mld PLN sprzedaży i realizacji celów strategicznych- sugestia >100 mln PLN sprzedaży w X.21 [komentarz BDM];
  • Asseco SEE: Spółka miała 37,7 mln PLN zysku netto, 66,6 mln PLN EBITDA w 3Q’21;
  • Solvay/Ciech: dobre wyniki Solvay za 3Q’21. Spółka ogłasza cel neutralności klimatycznej do 2050 roku;
  • Decora: Spółka szacuje, że zysk netto grupy wzrósł po 1-3Q21 o 36% do 56,4 mln PLN;
  • Santander BP: Kredyty MSP na poziomach sprzed pandemii, hipoteki rosną 2-cyfr.;
  • Alior Bank: Alior liczy na utrzymanie kosztów bieżących zwrotów dot. "małego TSUE" na poziomie z 3Q’21;
  • Sonel: Podsumowanie konferencji po wynikach za 2Q’21: spółka dostrzega ryzyko braku komponentów choć jest zabezpieczona na 2H’21. Wyniki 2Q’21 obciążone negatywnymi zdarzeniami, a 3Q’21 istotnie lepszy. Do końca roku nowa strategia- lekko pozytywne [komentarz BDM];
  • Budimex: Spółka liczy na lepszą dynamikę przychodów w całym 2021 r. niż w 1-3Q’21;
  • Artifex Mundi: Podsumowanie konferencji inwestorskiej (27.10.2021);
  • Enea: Grupa ma bezpieczne zapasy węgla w elektrowniach, nie planuje importu;
  • Kruk: Spółka nabędzie od polskiego banku wierzytelności o nominale ok. 1,3 mld PLN;
  • Medinice: Zakończyła się faza ostra badań przedklinicznych w projekcie MiniMax;
  • Benefit Systems: Zakończenie postępowania UOKiK przeciw Benefit Systems przesunięte na 31 XII;
  • Shoper: Spółka zakłada kontynuację wzrostów w 4Q’21, patrzy optymistycznie na 2022 rok;
  • Novaturas: Spółka miał 24 tys. EUR straty netto w 3Q’21;
  • All in! Games: Strategia spółki zakłada koncentrację na grach z budżetem ponad 20 mln PLN;
  • Dom Development: Spółka rozpoczyna sprzedaż 231 mieszkań w Warszawie;
  • Grupa Żywiec: Rok 2021 trudny dla branży piwnej, sezon letni nie przyniósł odbicia;
  • Mangata: Spółka podwyższa prognozy na '21; zysk netto ma wynieść 67 mln PLN;
  • Amica: Spółka widzi w X kontynuację wrześniowego ożywienia na AGD; przebicie sprzedaży z 2H’20 trudne.

Kapitalizacja spółek biotechnologicznych na GPW (Rynek główny I NC) [MPLN]

Na rynku przybywa spółek biotechnologicznych. Łącznie z oczekującym na debiut PolTREG będzie ich blisko 20, a wspomniany debiutant z wyceną 349 mln PLN będzie 9-tą największą spółką. Oferta PolTREG sięgnie 105 mln PLN przy cenie 75 PLN/akcję (-29% do ceny maksymalnej). Średnia stopa zwrotu spółek biotechnologicznych w 2021YTD to +12%. Najwięcej zarobić dał Mabion (+280% YTD), a ponad 50% stratę YTD zaliczyli akcjonariusze NewConnectowych Blirt i Stem Cells.

 

Surowce

    
 

Cena

1D

1W

MTD

YTD

1R

  

Ropa Brent [USD/bbl]

83,0

-3,9%

-3,3%

5,7%

60,3%

112,2%

  

Gaz TTF DA [EUR/MWh]

85,8

-3,3%

-4,2%

1,2%

348,0%

478,8%

  

Gaz TTF 1M [EUR/MWh]

86,5

-1,0%

-7,1%

-5,2%

353,5%

484,5%

  

CO2 [EUR/t]

59,9

0,2%

3,7%

-3,0%

83,8%

148,9%

  

Węgiel ARA [USD/t]

232,9

-0,5%

0,2%

6,8%

236,2%

312,1%

  

Miedź LME [USD/t]

9 667,0

-2,9%

-7,8%

8,1%

24,8%

42,6%

  

Aluminium LME [USD/t]

2 665,5

-5,4%

-12,7%

-6,2%

35,1%

47,6%

  

Cynk LME [USD/t]

3 380,5

-2,5%

-6,0%

13,6%

23,9%

33,5%

  

Ołów LME [USD/t]

2 419,8

-1,6%

-1,4%

14,1%

22,5%

37,5%

  

Stal HRC [USD/t]

1 776,0

-7,1%

-6,5%

-6,5%

76,7%

175,3%

  

Ruda żelaza [USD/t]

121,6

-0,5%

-1,2%

1,6%

-22,0%

1,2%

  

Węgiel koksujący [USD/t]

373,7

2,4%

3,8%

7,5%

246,8%

224,1%

  

Złoto [USD/oz]

1 801,9

0,5%

1,1%

2,6%

-5,1%

-4,0%

  

Srebro [USD/oz]

24,1

-0,3%

-0,9%

8,6%

-8,8%

3,0%

  

Platyna [USD/oz]

1 017,7

-1,3%

-3,4%

5,2%

-5,1%

16,9%

  

Pallad [USD/oz]

1 975,0

-1,5%

-5,2%

4,0%

-19,5%

-12,2%

  

Bitcoin USD

58 976,2

-5,0%

-10,6%

35,8%

103,4%

346,3%

  

Pszenica [USd/bu]

754,8

0,3%

0,7%

4,0%

17,8%

24,0%

  

Kukurydza [USd/bu]

554,5

2,0%

2,8%

3,3%

14,6%

38,1%

  

Cukier ICE [USD/lb]

19,7

0,2%

3,8%

-3,1%

38,1%

47,9%

  

WIG20

Covid znów niepokoi inwestorów. Komentarz poranny, 28.09.2021 - 1Covid znów niepokoi inwestorów. Komentarz poranny, 28.09.2021 - 1

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

Reklama

S&P500

Covid znów niepokoi inwestorów. Komentarz poranny, 28.09.2021 - 2Covid znów niepokoi inwestorów. Komentarz poranny, 28.09.2021 - 2

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

Informacje o spółkach

PKN Orlen

Spółka opublikowała wyniki za 3Q’21. Telekonferencja dziś o 10:00

Reklama

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

 

1Q'20

2Q'20

3Q'20

4Q'20

1Q'21

2Q'21

3Q'21

 

3Q'21 kons.

różnica

Przychody

22 077

17 010

23 918

23 175

24 562

29 423

36 442

 

32 585

12%

EBITDA

(969)

5 081

2 240

1 721

3 524

4 084

5 153

 

4 655

11%

EBITDA LIFO

1 103

5 547

1 973

1 824

2 382

3 121

4 263

 

3 552

20%

Rafineria

(357)

610

(368)

(233)

-

279

1 162

   

Petrochemia

766

251

501

549

872

1 021

1 013

   

Energetyka

488

4 437

1 016

1 122

1 240

1 172

1 044

   

w tym Energa

 

4 177

501

482

758

659

692

   

Detal

702

719

1 033

739

546

824

946

   

Wydobycie

(277)

(123)

54

(754)

14

60

130

   

Funkcje Korporacyjne 1

(219)

(347)

(263)

401

(290)

(235)

(32)

   

EBITDA LIFO przed odpisami

1 607

5 693

1 965

2 773

2 386

3 206

4 266

   

Rafineria

(353)

614

(370)

(128)

2

298

1 165

   

Petrochemia

766

251

502

558

872

1 021

1 013

   

Energetyka

488

4 439

1 017

1 124

1 240

1 234

1 042

   

w tym Energa

 

4 177

501

482

758

659

692

   

Detal

706

726

1 035

765

548

828

948

   

Wydobycie

219

10

44

49

14

60

130

   

Funkcje Korporacyjne 1

(219)

(347)

(263)

405

(290)

(235)

(32)

   

EBITDA LIFO skoryg, (bez NRV)

3 216

796

2 031

2 076

1 800

2 428

4 063

 

3 552

14%

Rafineria

1 198

(554)

(305)

(510)

(155)

283

1 164

   

Petrochemia

824

212

503

515

836

1 022

1 011

   

Energetyka

488

749

1 017

1 124

1 240

1 234

1 042

   

w tym Energa

 

501

516

459

716

659

692

   

Detal

706

726

1 035

765

548

828

948

   

Wydobycie

219

10

44

49

14

60

130

   

Funkcje Korporacyjne 1

(219)

(347)

(263)

405

(290)

(235)

(32)

   

Zysk netto

(2 244)

3 970

659

(2)

1 846

2 226

2 909

 

2 342

24%

           

EBITDA LIFO skoryg. r/r

81,4%

-71,3%

-38,6%

59,2%

-44,0%

205,0%

100,0%

   
           

Modelowa marża rafineryjna USD/bbl

5,8

3,3

1,1

1,1

2,0

3,5

5,4

   

Modelowa marża petrochemiczna EUR/t

845,0

846,0

828,0

840,0

1 044,0

1 473,0

1 318,0

   
           

Sprzedaż Downstream [kt]

6 999

6 303

7 778

7 586

6 320

6 836

8 056

   

Sprzedaż Detal [kt]

2 213

1 988

2 512

2 139

1 921

2 249

2 481

   

Sprzedaż Wydobycie [kt]

204

192

177

169

156

174

166

   
           

Dług netto

4 181

10 870

11 862

13 120

13 468

11 534

11 369

   
           

P/E 12m

     

8,1

5,5

   

EV/EBITDA 12m

     

5,3

4,3

   

EV/EBITDA LIFO skoryg. 12m

     

6,0

5,2

   

Źródło: BDM, spółka

Energa, PKN

Reklama

Spółka opublikowała szacunkowe dane za 3Q’21

Przyczyną wzrostu EBITDA w Sprzedaży do 263 mln PLN była wyższa marża na sprzedaży energii elektrycznej. Jest to w głównej mierze efekt ogólnej poprawy marżowości sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców końcowych w porównaniu do ubiegłego roku. Na tę poprawę marżowości wpływ miało m.in. zanotowanie korzystnego wyniku finansowego na wyprzedaży nadwyżek energii w sierpniu i wrześniu br. (wysoka produkcja energii z OZE na rynku lokalnym) po wysokich cenach rynkowych. Ponadto, występuje także efekt niskiej bazy.

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

 

IQ'19

IIQ'19

IIIQ'19

IVQ'19

IQ'20

IIQ'20

IIIQ'20

IVQ'20

IQ'21

IIQ'21

IIIQ'21P

 

zmiana r/r

Przychody

2 971

2 549

2 952

3 007

3 286

2 856

3 030

3 324

3 460

3 228

3 317

 

9%

EBITDA

554

704

484

297

568

487

501

482

758

659

692

 

38%

Dystrybucja

548

428

327

345

493

447

412

438

520

559

424

 

3%

Sprzedaż

-95

235

118

-76

34

18

62

42

144

67

263

 

324%

Wytwarzanie

118

54

54

36

69

29

37

30

104

45

14

 

-62%

OZE

89

60

45

38

78

39

48

54

89

81

   

El. Ostrołęka

24

2

17

-4

-12

-7

-14

-5

18

-37

   

CHP

2

-9

-9

1

3

-4

-7

-4

-5

-1

   

Pozostałe/wyłączenia

-17

-13

-15

-8

-28

-7

-10

-28

-10

-12

-9

  

EBITDA adj.

707

526

475

414

615

501

516

459

716

659

   

EBIT

291

163

221

-216

307

-244

236

365

484

323

430

 

82%

Zysk netto

186

89

104

-1 331

113

-827

86

235

382

294

295

 

243%

              

KDO

             

Produkcja energii brutto [GWh]

1 025

925

827

801

801

624

783

977

1 027

895

1 042

 

33%

w tym z OZE

455

337

218

355

455

295

279

405

406

377

   

Dystrybucja energii [GWh]

5 811

5 351

5 396

5 597

5 694

4 974

5 443

5 652

5 806

5 761

5 627

 

3%

Sprzedaż energii detaliczna [GWh]

4 967

4 837

4 863

5 014

4 922

4 354

4 611

4 896

4 917

4 398

4 407

 

-4%

              

CAPEX

-490

-360

-398

-427

-379

-509

-376

-336

-655

-607

-420

 

12%

              

P/E 12m

         

3,4

2,8

  

EV/EBITDA adj. 12m

        

4,6

4,1

   

Źródło: BDM, spółka

Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o powierzeniu Pani Iwonie Waksmundzkiej-Olejniczak z dniem 27 października 2021 roku funkcji Prezesa Zarządu, w miejsce dotychczas sprawowanej funkcji Wiceprezesa Zarządu.

TIM

Reklama

Spółka informuje, że jednostkowe przychody Spółki liczone narastająco od 1 stycznia 2021 r. przekroczyły 1 mld PLN, tym samym zrealizowane zostały w 100% główne cele finansowe przyjętej przez Zarząd TIM S.A. "Strategii średnioterminowej TIM S.A. na lata 2019 -2021" tj. osiągnięcie do 2021 roku rocznych przychodów Spółki na poziomie co najmniej 1 mld PLN oraz rentowności EBITDA nie niższej niż 3,6% (ESPI 11.04.19).

Komentarz BDM: osiągnięcie 1 mld PLN sprzedaży jednostkowej po niecałych 10 miesiącach nie jest zaskoczeniem, ale sugeruje również utrzymanie sprzedaży miesięcznej w październiku >100 mln PLN (>93 mln PLN do 27.10, 4,89 mln PLN/dzień roboczy czyli >100 mln PLN w całym miesiącu: +20% r/r, +33% YTD). Po 1H’21 spółka miała jednostkowo 580 mln PLN przychodów, a wg komunikatów miesięcznych po 3Q’21 już 907 mln PLN. Po 1H’21 marża EBITDA sięgała 8,4% (jednostkowo) czyli znacząco powyżej celów strategii.

Asseco SEE

Spółka w 3Q’21 miała 264,3 mln PLN przychodów, 47,1 mln PLN EBIT oraz 37,7 mln PLN zysku netto n.j.d.

Mennica Polska

Reklama

Spółka w 1-3Q’21 miała 941,7 mln PLN przychodów, 75,4 mln PLN EBIT oraz 81,9 mln PLN zysku netto n.j.d.

Mangata

Spółka w 3Q’21 miała 210,2 mln PLN przychodów, 28,3 mln PLN EBIT oraz 23,3 mln PLN zysku netto.

Mangata Holding podwyższyła kolejny raz prognozę wyników grupy na 2021 r. Przychody ze sprzedaży mają wynieść 765 mln PLN, EBITDA 125 mln PLN, a zysk netto 67 mln PLN. Prognoza z sierpnia zakładała tegoroczne przychody na poziomie 730 mln PLN, EBITDA 110 mln PLN, a zysk netto w wysokości 56 mln PLN.

Decora

Reklama

Decora szacuje, że zysk netto grupy po 1-3Q’21 zwiększył się o 36% do 56,4 mln PLN, EBITDA wzrosła o 32% do 79 mln PLN, a przychody ze sprzedaży - o 32% do 273,6 mln PLN. Decora sygnalizuje, że wyniki osiągnięte po 9 miesiącach br. mogą nie utrzymać się w przyszłości.

Alior Bank

Alior Bank liczy, że w kolejnych okresach koszty bieżących zwrotów prowizji od wcześniejszych spłat kredytów konsumenckich (tzw. małe TSUE) utrzymają się na poziomie z 3Q’21.

Bank nie na razie planuje wypłaty dywidendy, ale ocenia, że w najbliższych latach powinien uzyskać zdolność do dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami.

Alior Bank modyfikuje ofertę kredytów mieszkaniowych, by utrzymać bieżący udział rynkowy i sprzedawać tych kredytów miesięcznie za co najmniej 300 mln PLN.

Reklama

Chce utrzymać 4-procentowy rynkowy udział w sprzedaży nowych kredytów hipotecznych. Bank liczy, że w segmencie klientów biznesowych w 4Q’21 powróci do sprzedaży kredytów na poziomie 1,3-1,5 mld PLN.

Santander BP

- Santander Bank Polska liczy, że w kolejnych kwartałach wolumeny kredytowe nabiorą większej dynamiki. Bank oczekuje, że wzrost sprzedaży kredytów hipotecznych utrzyma się na dwucyfrowym poziomie, obserwuje także, że kredyty dla małych i średnich firm wracają do poziomów sprzed pandemii.

- Bank nie podjął jeszcze decyzji w sprawie zawierania ugód z klientami posiadającymi kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich. Bank przygotowuje się technologicznie i operacyjnie do przeprowadzania takiego przedsięwzięcia, ale uzależnia je od uzyskania pewności prawnej rozwiązania, którą gwarantuje propozycja przewodniczącego KNF.

- Santander podtrzymuje, że nie planuje przejęć i stawia na wzrost organiczny.

Kruk

Reklama

Prokura NS FIZ - spółka zależna Kruka - otrzymał informację o pozytywnej decyzji zarządu jednego z największych banków w Polsce w zakresie zawarcia umowy cesji wierzytelności dotyczącej zakupu portfela wierzytelności detalicznych niezabezpieczonych o wartości nominalnej ok. 543 mln PLN oraz portfela niezabezpieczonych wierzytelności małych i średnich przedsiębiorstw o wartości ok. 730 mln PLN.

Pekao

Ożywienia w kredytach dla dużych korporacji jeszcze nie widać, w przeciwieństwie do segmentu małych i średnich firm - wiceprezes Banku Pekao Jerzy Kwieciński. Jego zdaniem, rośnie liczba projektów z obszaru ESG, na który bank chce przeznaczyć do 2024 roku co najmniej 30 mld PLN.

Banki

Nowe wymogi dla banków. Wchodzi Bazylea III. Europejskie banki będą musiały zwiększyć kapitały. Bruksela proponuje jednak, aby ten proces odbywał się łagodnie. – Rzeczpospolita

mBank

Reklama

W najbliższych dniach mBank przedstawi nową strategię, choć obecna kończy się dopiero za dwa lata. Znamienne, że robi to właśnie teraz. – Puls Biznesu

Budimex

Budimex widzi szansę zakończenia tego roku lepszą dynamiką przychodów ze sprzedaży w stosunku do wyniku po trzech kwartałach. Sprzedaż grupy w 1-3Q’21 spadła o 1,5% r/r do 5,53 mld PLN.

Novaturas

Spółka w 3Q’21 miała 45,6 mln EUR przychodów, 0,15 mln EUR EBIT oraz 24 tys. straty netto.

Reklama

Enea

Grupa Enea ma bezpieczne zapasy węgla energetycznego na bieżące potrzeby produkcji energii elektrycznej.

Tauron

W punktach obsługi klienta grupy energetycznej Tauron we Wrocławiu i Oleśnicy pojawiły się stanowiska, umożliwiające wideopołączenia z konsultantami. Jeżeli pomysł sprawdzi się, Grupa rozważy upowszechnienie tego rozwiązania także w innych miejscowościach.

PGNiG

Reklama

PGNiG jest gotowy do udziału w kolejnych przetargach na dostawy gazu ziemnego do Mołdawii.

PKN Orlen

AB Orlen Lietuva podpisał umowę na budowę instalacji pogłębionego przerobu ropy (ang. Bottom of a Barrel, BOB) w formule EPC (Engineering, Procurement and Construction) w zakładzie produkcyjnym Orlen Lietuva w Możejkach ze spółką Petrofac Limited z siedzibą w Londynie.

KGHM

Zarząd KGHM wyraził zgodę na wydłużenie o 1 rok, tj. do 20 grudnia 2026 roku, okresu obowiązywania umowy odnawialnego kredytu konsorcjalnego w kwocie 1,5 mld USD, w drodze wystąpienia z wnioskiem do banków finansujących.

Grupa Żywiec

Grupa Żywiec ocenia rok 2021 jako trudny dla branży piwnej. W okresie letnim, ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, rynek nie doczekał się spodziewanego odbicia. Zysk netto Grupy Żywiec spadł w 3Q’21 do 104,7 mln PLN ze 121 mln PLN przed rokiem.

Reklama

Amica

Amica widzi w październiku kontynuację wrześniowego ożywienia popytu na AGD, ale grupie trudno będzie przebić sprzedaż z 2H’20. Po 3Q’21 spółka spodziewa się wyhamowania spadku marży EBITDA i kompensacji presji kosztowej dzięki wyższym cenom sprzedaży.

Solvay, Ciech

Solvay, światowy lider w produkcji sody kalcynowanej opublikował wyniki za 3Q’21- powyżej oczekiwań. Spółka podtrzymała całoroczny guidance EBITDA 2,2-2,3 mld EUR mimo rosnących cen energii. Podwyższyła prognozę FCF (do 0,8 mld EUR).

Odnośnie rynku sody: Sprzedaż sody kalcynowanej wzrosła o 8% (+3% po 1-3Q’21) r/r, a q/q spadła. Popyt pozostawał silny zwłaszcza na rynku eksportowym/zamorskim. EBITDA segmentu chemicznego wzrosła o 16% r/r.

Reklama

Solvay ogłosił swoje plany osiągnięcia neutralności klimatycznej przed 2050. Stanowi to kolejny etap w budowie firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju i opiera się na celach na 2030 r. określonych w planie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju „Solvay One Planet” uruchomionym w styczniu 2020 r. Spółka zainwestuje 2 mld EUR do 2040 roku w celu osiągnięcia celu. Produkcja sody odpowiada za ok. 64% emisji CO2 Solvaya.

All in! Games

Strategia All in! Games zakłada m.in. koncentrację na tworzeniu wysokobudżetowych projektów, o budżetach przekraczających kwotę 20 mln PLN - do końca 2022 roku planowane jest otworzenie co najmniej trzech tego typu projektów. Do końca 2023 r. planowana jest rozbudowa Grupy All in! Games, w ramach której funkcjonować będzie dziesięć wysoko wyspecjalizowanych spółek zależnych.

All in! Games planuje wydawać bezpłatne dodatki (DLC) do gry "Chernobylite" co kwartał i czeka obecnie na ustalenie terminu debiutu gry na konsole nowej generacji.

Sfinks Polska

Reklama

Sfinks Polska otworzył we franczyzie dwa nowe lokale w Krakowie i Lublinie. Łącznie od maja, czyli od czasu zniesienia lockdownu dla gastronomii, Sfinks otworzył 12 dodatkowych restauracji, z czego większość to właśnie lokale franczyzowe.

Dom Development

Dom Development rozpoczyna sprzedaż 231 mieszkań na Osiedlu Bokserka 71 w Warszawie.

Global Cosmed

Global Cosmed kupił od niemieckiego podmiotu siedem maszyn automatyzujących procesy produkcyjne, których łączna szacunkowa wartość rynkowa wynosi ok. 2 mln EUR.

Reklama

Shoper

Shoper spodziewa się dalszych wzrostów sprzedaży w 4Q’21 i jest optymistycznie nastawiony do kontynuowania tego trendu także w roku 2022.

Sonel

Podsumowanie konferencji po wynikach 2Q’21 27.10.2021 - 14 uczestników

- spółka wprowadziła kilka nowych produktów, także z obszaru mierników do OZE;

Reklama

- trwa praca nad nową strategią, która niedługo będzie ogłaszana;

- perspektywy dla Foxytech obiecujące w 2H’21 (dostawa rozpoczęta dopiero w końcówce 2Q’21);

- efekt COVID-19 to gł. wyższe zapasy spółki;

- sytuacja w dostępności komponentów nie poprawia się. Przyszły rok też się zapowiada słabo z punktu widzenia dostaw elektroniki (średnio w samochodzie jest 1,4 tys. procesorów, elektronika obecna wszędzie). Ryzyko zatrzymania produkcji w pewnym momencie jest „bardzo duże”. Popyt jest mocny;

- spółka kupuje dużo na zapas;

Reklama

- niektóre komponenty nie są dostępne, trzeba stosować zamienniki (niektóre komponenty lead time 60-100 tyg.);

Q&A:

- zdarzenia jednorazowe ? w 2Q’21 dokonanie odpisu na wartość prac rozwojowych -1,3 mln PLN;

- podwyżki cen produktów ? Dwa etapy: na koniec 2Q’21 i koniec 3Q’21. Na 1Q’22 planowana kolejna podwyżka Spółka zaczyna je dopiero widzieć (nie było ich w 2Q’21).

- dostępność komponentów ma się poprawić w 3Q’22. W 3Q’21 nie zmieniła się?. Spółka patrzy optymistycznie na 2H’21, ale problem istnieje;

Reklama

- spadek sprzedaży do Lincolna ? Klient zmienia politykę, kładzie akcent na producentów amerykańskich;

- dostawy liczników Foxytech ? zamówienia realizowane zgodnie z harmonogramem. 4Q’21 powinien być najlepszy;

- strategia ? pod koniec 2021 roku. To będą gł. wskaźniki finansowe;

- jak liczone ROE do strategii ? na poziomie danych jednostkowych w ujęciu rocznym (zysk netto narastająco/kapitał własny na początek okresu). Poziom na koniec 2020 roku nieco poniżej 17%; Spółka chce osiągnąć ten cel w 2021 roku ?

- poziom zapasów na koniec 2021 ? będzie niższy;

Reklama

- spółka rozwija przyrządy do elektromobilności (ma być nowa gama produktów do ładowarek DC/AC) i badania energii z OZE.

- nie ma przyrządów do farm wielkoskalowych (1,5 kV), ma taki miernik w przygotowaniu. Spółka chce wprowadzić produkty zarówno do małych jak i dużych farm(1,5 kV);

- wodór produkowany z elektrolizy, co wymaga bezpieczeństwa/mierników;

- współpraca z Chińczykami ? aktualnie zarząd koncentruje się na dostawach liczników;

- zatrzymanie zysków po tym roku ? Spółka wciąż jest nadpłynna, ale za wcześnie na deklaracje

Reklama

- presja surowcowa/płacowa ? dostawy są coraz droższe, odzwierciedlone w cenach produktów;

- chiński partner również ma problemy z komponentami. Problem jest globalny;

- spółka dostrzega ryzyko kar umownych w związku z potencjalnymi opóźnieniami w dostawie liczników;

- Czy wszyscy zrobili zapasy ? problem z komponentami to problem kompletności. To już 3 fala braku elektroniki. Część firm stara się to wykorzystać

- czy podwyżki cen produktów kompensują wzrost kosztów ? Marże są stabilne, udaje się te koszty kompensować;

Reklama

- czy 3Q’21 powinien być dotychczas najlepszy w roku ? Będzie dobry;

- od stycznia III podwyżka cen produktów;

- spółka obserwuje relatywnie stały wzrost komponentów (cena średnioważona ale z miejsc składowania czyli FIFO);

- w produkcie materiały stanowią tylko ok. 30% kosztów (pozostałe to gł. prace rozwojowe, dużo technologii rozliczane przez amortyzację, trwa to nawet do 5-ciu lat. Koszty płac niewiele stanowią). Spółkę bardziej dotyczy ryzyko braku sprzedaży produktów, bo jak się go mniej sprzedaje to będą one obciążone wyższą amortyzacją;

- koszty logistyki liczników ponosi dostawca czyli chiński partner (samolot z 20x droższy niż statek);

Reklama

Komentarz BDM: zarząd na konferencji koncentrował się na ryzykach (braki komponentów do elektroniki), choć spółka ma zapasy i jest dobrze przygotowana na 2H’21. Podtrzymujemy, że wyniki spółki za 2Q’21 były obciążone negatywnymi zdarzeniami jednorazowymi, a 3Q’21 powinien być istotnie lepszy, zbliżony do 1Q’21 z widocznym efektem podwyżek cen produktów i wyższej sprzedaży liczników przez Foxytech (najlepszy pod tym względem ma być 4Q’21). Spółka wdraża nowe produkty i chce wykorzystać trend rozwoju elektromobilności czy OZE. Do końca roku zarząd opublikuje nową strategię. Podkreślamy, że przy obecnej wycenie (10,8 PLN/akcję) spółka handlowana po P/E 12x i EV/EBITDA <7x, bez zadłużenia i z wysoką stopą dywidendy (1 PLN DPS za ’20).

Artifex Mundi

Podsumowanie konferencji inwestorskiej 27.10.2021

- Segment HOPA:

- spadki przychodów z PC są zgodne z oczekiwaniami;

Reklama

- negatywną niespodzianką jest spadek platform mobilnych, co jest pochodną nowej polityki prywatności iOS oraz ASO -> relokacja użytkowników na korzyść większych graczy;

- planują jeszcze 3 premiery konsolowe w tym roku, w tym eksperyment - jedną z tym produkcji chcą wydać w systemie F2P i sprawdzić jak się przyjmie w tym modelu;

- przychody z konsol przewyższają już te z PC;

- Segment F2P:

- „Unsolved”:

Reklama

- w maju wprowadzono do aplikacji Gift Pass, jednak czują niedosyt, liczyli, że bardziej podniesie KPI;

- w czerwcu uruchomiono reklamy, które odpowiadają za 25% przychodów przy ograniczonej kanibalizacji;

- okresowo ograniczono, począwszy od lipca’21, inwestycje w akwizycje graczy w związku ze zmianami w środowisku iOS -> udało się jednak wypracować odpowiednie rozwiązania i wrócili do UA w połowie września i liczą się z podwyższaniem wydatków w kolejnych miesiącach;

- dołączono nowe kanały reklamowe (Google Ads, Unity, IS, ASA);

- w 4Q’21 będą się koncentrować na 1) rozbudowie Unsolved o kolejne funkcjonalności typowe dla gier F2P Hidden Object, w tym waluta premiumoraz oferty specjalne, 2) testach A/B nowych gier startowych, 3)pracach koncepcyjnych nad nowym podejściem do metagry;

Reklama

- gorzej jest z performancem kampanii UA na Androidzie -> od września ograniczają nakłady na UA, wszystko to przez wzrost kosztu reklam -> prawdopodobnie e-commerce w tym roku zaczął wcześniej z reklamami promocji świątecznych. Skala kampanii będzie malała do końca roku, możliwe nawet jego całkowite zawieszenie.

- „Bladebound”:

- większość updatów do gry planowanych na ten rok jest już zrealizowanych;

- Nowa gra RPG:

- zamknięto etap koncepcji pod koniec czerwca;

Reklama

- są zadowoleni z przygotowanej wizji gry i weszliśmy w kluczowy etap preprodukcji, którego celem jest przygotowanie tzw. vertical slice na koniec 1Q’22;

- przygotowywany projekt będzie wykorzystywał technologię i know-how wypracowane w ramach projektu "Bladebound", ale będzie w innym koszyku podgatunkowym;

- spółka szacuje, że do momentu soft launchu budżet będzie sięgał ok. 10 mln PLN. Jeśli soft launch pokaże obiecujące KPI, to projekt będzie miał potencjał budżetu zmierzającego do wysokich kilkunastu mln PLN w perspektywie kolejnych 4-5 lat;

- SL gry nastąpi prawdopodobnie na przełomie 2022/23

- Inne:

Reklama

- zarząd spodziewa się od 4Q’21 w segmencie gier premium historycznie występującej poprawy sezonowości, a w segmencie gier free-to-play większej konkurencji na rynku User Acquisition która będzie trochę tłumiła wzrosty przychodów.

- w 4Q’21 urośnie udział iOS w przychodach, od 1Q’22 spodziewają się, że będzie się to normalizowało do poziomu 50/50;

- ryzyko odpisów na koniec 2021 roku jest bliskie zera.

Medinice

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu zakończył fazę ostrą badania przedklinicznego na zwierzętach zastosowania elektroda MiniMax prowadzoną na zlecenie Medinice. Rozpoczęcie fazy przewlekłej badań przedklinicznych na zwierzętach w projekcie MiniMax planowane jest jeszcze w tym roku.

Reklama

Benefit Systems

Benefit Systems otrzymał postanowienie UOKiK, na mocy którego nowy przewidywany termin zakończenia postępowania antymonopolowego przeciw spółce przewidziano na 31 grudnia 2021 r. Poprzednio, w maju br., termin został przesunięty na 29 października br.

Prairie Mining

Prairie Mining nie zaoferuje akcji w ramach emisji z prawem poboru akcjonariuszom zarejestrowanym w Polsce, gdyż audytor spółki, EY Australia, nie został zatwierdzony przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego.

Groclin

E-handel wchodzi na giełdę tylnymi drzwiami. Less, który na giełdzie ma zastąpić Groclin, zebrał właśnie kolejną rundę finansowania. Tymczasem do połączenia z notowaną już na NewConnect spółką przymierza się właściciel Intymna. pl. – Puls Biznesu

Czytaj więcej