Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

co dalej z Shein

Według doniesień medialnych Shein przymierza się do debiutu w Stanach Zjednoczonych. Jedna z najbardziej kontrowersyjnych firm fast-fashion dla wielu jest symbolem konsumpcjonizmu i wybielania poważnych oskarżeń. 

 

  • Media wskazują, że Shein chce zadebiutować na giełdzie.
  • Firma fast-fashion codziennie udostępnia do 10 tys. nowych produktów. 
  • W tle pojawiają się zarzuty o pracę przymusową czy powiązania z chińską władzą. 

 

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Reklama

 

Shein przed wielkim debiutem. Uda się? 

W ciągu ostatnich lat spółka osiągnęła ogromny sukces na całym świecie. Wyniki finansowe biły rekordy, natomiast wizerunek został pogrążony wskutek oskarżeń o wykorzystywanie pracy przymusowej w ogniwach łańcucha dostaw oraz łamanie praw pracowniczych. Nie bez znaczenia były również zarzuty o kradzież projektów niezależnych artystów i odtwarzanie ich dużo mniejszym kosztem. 

 

Zobacz również: Jeff Bezos czuje oddech na plecach. Czy nowy gigant będzie w stanie zagrozić pozycji Amazon?

 

Pojawiły się informacje, że Shein planuje przeprowadzić debiut giełdowy w USA. Analitycy uważają, że spółkę czeka ogromna praca, aby przekonać do siebie Wall Street. Pierwszym z podjętych kroków jest przechowywanie danych osobowych wyłącznie w USA. Aktualnie wycena firmy sięga 66 mld USD. 

Główną kontrowersją jest miejsce powstania. Według źródeł internetowych firma została założona w 2008 r. w Chinach. Oficjalna historia powstania udostępniona przez Shein wskazuje na 2012 r. Na stronie nie ma jednak żadnych wzmianek, istnieje wyłącznie zapis o rejestracji siedziby w 2019 r. w Singapurze. Raporty pokazują, że wyrejestrowano ją z Chin dopiero w 2021 r. To ważne dane z perspektywy napięć geopolitycznych pomiędzy ChRL a USA. 

 

Udział Shein w światowym rynku fast-fashion 

Reklama

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: GlobalData, FactSet

 

Shein słynie z “nieskończonego” asortymentu w cenach, które biją w rentowność każdej innej firmy odzieżowej. Azjatycki gigant chce się przekształcić w platformę handlu detalicznego, która będzie zdolna konkurować z największymi w branży, w tym Amazon

“Mimo całej złej prasy, rozgłosu i wiadomości, wykazali się niesamowitą innowacyjnością w sposobie wytwarzania produktów… co moim zdaniem ma coś naprawdę dobrego, od czego inni sprzedawcy detaliczni mogą się uczyć. Muszą wdrożyć swoje innowacje w sposób, który rozwiąże te problemy, a jeśli uda im się to zrobić w taki sposób, aby nadal mieć ten sam rodzaj przekonującego biznesu na szczycie, to wow, wygrywają” - powiedział dla CNBC proszący o anonimowość doradca z Wall Street. 

 

Zobacz również: Zyski wielkiego banku spadły o 33%. Globalny lider ma problemy

Reklama

 

 

Wolumen nieporównywalny na tle konkurencji 

Jak widać na poniższym wykresie, wolumen wprowadzanych towarów jest nieporównywalny do innych liderów rynkowych. W czym tkwi sekret Shein? Firma zamawia kilkaset sztuk, a gdy produkt stanie się “viralowy”, dopiero wtedy skaluje produkcję w ekspresowym tempie. Projekt może zostać przekształcony w odzież w ciągu zaledwie 10 dni. 

 

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Edited 

Reklama

 

Na podstawie przeprowadzonego badania UBS Evidence Lab w 2020 r. 0,6% kobiet kupowało w Shein. Do 2022 r. liczba ta wzrosła czterokrotnie do 2,5%. W tym roku wzrosła do 4%.

 

Zobacz również: Prowadzą masowe zwolnienia od prawie roku! Ciemne chmury nad głównym sektorem gospodarki

 

Aby przekonać do siebie amerykańskich inwestorów, kluczowe jest zerwanie powiązań z Chinami. Komisja Izby Reprezentantów od kilku miesięcy prowadzi dochodzenie w sprawie oskarżeń o pozyskiwanie bawełny z regionu Xinjiang. Ta jest zakazana w USA od 2021 r. w konsekwencji oskarżeń o nieetyczną produkcję. W 2022 r. 11% audytów wykazało „naruszenia zasady zerowej tolerancji”, w tym pracę dzieci czy przymusową. To jedynie ułamek skontrolowanych powiązań handlowych Shein w Azji. 

Podobnie, jak w przypadku Adidasa, Nike czy Temu, trwa postępowanie dotyczące wykorzystywania pracy przymusowej. 

 

Reklama

 

Pomimo że sama firma zaprzeczyła o trwaniu przygotowań do IPO, według informacji do których dotarli dziennikarze CNBC, raporty wskazują na debiut prawdopodobnie już w 2024 r. 

 

Zobacz również: Rewelacyjny debiut spółki! Euforia rynku po IPO, a na GPW wciąż marazm

 


Drogi Czytelniku!
Zapraszamy do wzięcia udziału w 21 edycji Ogólnopolskiego Badania Inwestorów (OBI) przeprowadzanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII). Wypełniając ankietę prosimy - nie zapomnij o FXMAG.pl!

WEŹ UDZIAŁ W BADANIU


 

Czytaj więcej

Artykuły związane z co dalej z Shein