W międzyczasie Rosja ogłosiła obniżenie eksportu produktów naftowych na kwiecień i maj. Ocena fundamentalna nie uzasadnia prawdopodobnie niskiego – lub jeszcze niższego – kraku, a oczekujemy stabilizacji na nieco wyższym poziomie niż obecnie przez resztę 2024 roku i w 2025 roku.
Zobacz także: Wysokie prognozy dla ceny palladu - to kluczowy metal w motoryzacji
Ryzyka związane z wysokim krakiem oleju napędowego:
• Na płaszczyźnie geopolitycznej brak jest oznak deeskalacji, patrz również ropa naftowa. Ruch statków przez Kanał Sueski spadł do nowego minimum, chociaż ceny frachtu są teraz „tylko” o 150% wyższe. Pełne uporządkowanie nie jest prawdopodobne przed zawarciem i utrzymaniem zawieszenia broni na Bliskim Wschodzie. W związku z tym utrzymujemy potrzebę wysokiego kraku jako rekompensaty za wysokie koszty frachtu.
• Ukraina pokazuje za pomocą ataków dronów, że może zatrzymać rosyjską rafinację ropy. To wywiera presję na globalne dostawy rafinowanych produktów, a Rosja wprowadziła zakaz eksportu benzyny do września. Wysoki krak może być konieczny dla opłacalnego prowadzenia działalności przy wyższym wykorzystaniu mocy produkcyjnych rafinerii spoza Rosji.
• Ograniczenia w produkcji OPEC+ (Forward Guidance) i sankcje przeciwko Rosji, Wenezueli i Iranowi zmniejszają dostępność „kwaśnej” ropy naftowej (dobrej do produkcji oleju napędowego). Mniej optymalna rafinacja dla oleju napędowego z „lżejszej” ropy (np. ropy łupkowej) wymaga wyższego kraku oleju napędowego, aby dostarczyć potrzebną ilość oleju napędowego na świat.
• Zapasy produktów są niskie w porównaniu z normą od 2010 roku, a z pozytywnymi niespodziankami makroekonomicznymi od stycznia i podwyższeniem prognoz wzrostu na 2024 rok oczekujemy trendowego wzrostu popytu na produkty naftowe.
Zobacz także: Cena złota największa w historii! Może być o 40% wyższa już za rok - prognoza wielkiego banku
>> Zobacz także: 0,000000002 euro za litr! Tyle zapłaciłbyś w Wenezueli. Cena benzyny a wysokość wynagrodzeń
Ryzyka związane z niższym krakiem oleju napędowego
• Konfrontacje geopolityczne na Bliskim Wschodzie i z Rosją, Wenezuelą i Iranem mogą zostać rozwiązane i zmniejszyć brak „kwaśnej” ropy, a mniej konfrontacji może również zwrócić ceny frachtu do bardziej normalnego poziomu.
• Głębszy spadek gospodarczy może zmniejszyć popyt przemysłu i sektora transportowego na olej napędowy.
Ogólna ocena jest taka, że krak oleju napędowego ustabilizuje się między 27 a 30 USD, a spodziewamy się, że cena oleju napędowego w Danii wyniesie 5,26 DKK za litr w I kwartale 2025 roku.
Jednak cena terminowa na rok wynosi obecnie 4,20 DKK ze względu na backwardation rynków terminowych. Zalecamy wykorzystanie korzystnej sytuacji i zabezpieczenie ryzyka związanego z zużyciem oleju napędowego do 2025 roku.
>> Czytaj również: Zniżki cen paliw na stacjach będą przyspieszać - e-petrol
Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>