Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

budownictwo i nieruchomości

Jak poinformował w piątkowym popołudniowym biuletynie samorząd Gliwic, węzeł przesiadkowy ma powstać „na wjeździe do centrum miasta, w sąsiedztwie Politechniki Śląskiej oraz hali widowiskowo-sportowej PreZero Arena Gliwice”.

„Inwestycja, która jest już przygotowywana, w założeniu zintegruje różne środki transportu publicznego i prywatnego i przyczyni się do zmniejszania ruchu samochodowego w centrum miasta” - napisano.

Projekt zakłada budowę w rejonie skrzyżowania ul. Pszczyńskiej z ul. Kopalnianą parkingu park&ride, umożliwiającego pozostawienie samochodu i kontynuowanie podróży komunikacją miejską. Planowany jest też parking park&bike dla rowerzystów.

Reklama

Przy inwestycji stanie kolejna stacja Metrorowerów i zadaszony parking rowerowy, powstać mają połączenia z istniejącymi drogami rowerowymi. Węzeł przesiadkowy ma też docelowo zostać połączony z przystankami autobusowymi przy ulicach Pszczyńskiej i Kujawskiej.

„Realizacja projektu ma nie tylko usprawnić transport, ale również przyczynić się do ochrony środowiska poprzez ograniczenie liczby samochodów w centrum. Liczę na to, że nowa infrastruktura zachęci mieszkańców do korzystania z transportu publicznego oraz rowerów, co wpłynie na poprawę jakości powietrza i zmniejszenie hałasu” - powiedziała prezydent Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka.

Według władz Gliwic nowe miejsca postojowe przydadzą się nie tylko na co dzień dojeżdżającym do miasta, ale też gościom wydarzeń organizowanych w PreZero Arenie Gliwice. Planowany parking dzieli od hali kilkaset metrów - obecnie nie ma tam bezpośredniego przejścia.

Reklama

Gliwicki samorząd zapewnia natomiast o aspekcie ekologicznym – parking ma mieć przepuszczalną nawierzchnię, a na jego terenie w możliwym stopniu zachowane mają zostać drzewa. Aby zapewnić dostęp dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, projekt został skonsultowany z Miejską Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych.

Obecnie trwa procedura związana z wydawaniem pozwolenia na budowę. Inwestycja w założeniu ma być dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Miasto złożyło już wniosek, który jest w trakcie oceny.

W grudniu 2022 r. w Gliwicach otwarto Centrum Przesiadkowe, określane mianem "zachodniej bramy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii". Powstało ono na dawnych terenach kolejowych po północnej stronie gliwickiego dworca PKP i było jedną z największych tego typu inwestycji na południu Polski. Kompleks Centrum połączył transport koleją z liniami autobusowymi. Koszt inwestycji wyniósł około 200 mln zł, z czego 130 mln zł pochodziło ze środków unijnych.

Reklama

W ostatnich dniach miasto zamówiło także przebudowę układu dróg w rejonie stacji kolejowej Gliwice - Łabędy, której modernizację, wartą ponad 500 mln zł, prowadzi spółka PKP PLK. (PAP)

Czytaj więcej

Artykuły związane z budownictwo i nieruchomości