Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

automotive

 

  • Jakie są nastroje w niemieckiej gospodarce?
  • W którym sektorze ulegają one widocznej poprawie?
  • W jakiej formie jest niemiecki przemysł motoryzacyjny?

 

Niemiecki indeks klimatu biznesowego Ifo legł nieznacznej poprawie w lutym 2024. Odczyt wyniósł 85,5 pkt., przy prognozie na tym samym poziomie, przy wartości na poziomie 85,2 pkt. w styczniu. Bieżąca ocena sytuacji w niemieckim przemyśle i handlu pozostaje szczególnie ponura, podczas gdy nastroje w usługach uległy poprawie.

 

Jest ponuro, ale będzie lepiej

Dzisiejsze dane o PKB Niemiec pokazały, że spadek o 0,3% kw/kw w IV kwartale ubiegłego roku wynikał ze znacznego spadku inwestycji, podczas gdy konsumpcja prywatna i rządowa wzrosła nieznacznie. Import i eksport spadły, podkreślając słaby popyt i trwające załamanie w przemyśle.

Reklama

„Biorąc pod uwagę słabe wskaźniki o wysokiej częstotliwości, spodziewamy się kontynuacji złego nastroju w Niemczech w I kwartale tego roku, a następnie stopniowej poprawy w ciągu roku. Dzisiejszy odczyt Ifo, tak jak najnowszy odczyt ZEW, potwierdza, że nastroje ulegają poprawie, podczas gdy bieżąca sytuacja pozostaje ponura” – wskazują analitycy Oxford Economics.

„Na poziomie sektorowym klimat biznesowy w przemyśle i handlu pogorszył się wraz z pogorszeniem bieżącej sytuacji, podczas gdy usługi i budownictwo stały się nieco bardziej optymistyczne. Pomimo wzrostu bieżącej oceny sytuacji w budownictwie, oczekiwania są na najniższym poziomie od 1991 roku” – komentuje Alexander Valentin, starszy ekonomista Oxford Economics.

Przypomnijmy, że tempo wzrostu niemieckiego PKB w IV kwartale 2023 wyniosło -0,3% k/k, przy czym widać było niewielki wzrost konsumpcji prywatnej (0,2% k/k) i rządowej (0,3% k/k), podczas gdy inwestycje były głównym czynnikiem hamującym (-1,9% k/k). Import i eksport skurczyły się odpowiednio o -1,7% i -1,6% k/k.

„Dzisiejsza publikacja Ifo podkreśla słabą dynamikę niemieckiej gospodarki, a biorąc pod uwagę niepomyślne wskaźniki PMI, potwierdza naszą opinię o niemieckiej gospodarce, która prawdopodobnie pozostanie w zapaści gospodarczej w tym kwartale. Chociaż spodziewamy się, że cykl przemysłowy w strefie euro osiąga dno, oczekujemy, że Niemcy pozostaną w tyle wśród krajów porównywalnych ze strefy euro w tym roku” – napisał Valentin w raporcie.

 

Notowania indeksu Ifo dla Niemiec

Reklama

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: Oxford Economics

 

Czy niemiecki przemysł motoryzacyjny przetrwa

Szczególną uwagę analityków przykuwa niemiecki przemysł samochodowy. Wzięli go pod lupę analitycy Goldman Sachs. Jaka jest ich diagnoza?

Przede wszystkim, przypominają, że niemiecki przemysł samochodowy ucierpiał mocno w trakcie pandemii, przez zakłócenia w łańcuchu dostaw i kryzys energetyczny. Zapewnia on około 2% całkowitego zatrudnienia, wytwarzając jednocześnie 5% niemieckiego PKB. Podczas gdy produkcja samochodów spadała w latach 2016-2022, to w ciągu ostatnich 2 lat urosła i obecnie jest 10% poniżej poziomu sprzed pandemii. Odbicie napędzane było zarówno poprawiającą się kondycją gospodarki globalnej, jak i słabnącymi szokami krajowymi.

„Podczas gdy obraz cykliczny znacznie się poprawił, strukturalne przeszkody pozostają niewzruszone. W miarę jak przepisy dotyczące ochrony środowiska przestawiają się na produkcję pojazdów elektrycznych, wywierają presję na tradycyjny niemiecki model silników spalinowych. Widać trzy wyzwania. Po pierwsze, chińscy producenci zwiększyli eksport dzięki hojnym dotacjom na pojazdy elektryczne. Po drugie, Chiny są głównym dostawcą głównych materiałów wykorzystywanych w produkcji baterii, co sprawia, że dla Europy jest to trudny kompromis między utrzymaniem dostępu do kluczowych łańcuchów dostaw, przy jednoczesnej ochronie przed subsydiowanym importem. Po trzecie, około 600 000 miejsc pracy w Niemczech zależy od silników spalinowych” – podkreślają analitycy Goldman Sachs.

Reklama

 

Indeks produkcji aut osobowych

Obraz zawierający tekst, diagram, Wykres, linia

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, diagram, Wykres, linia

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Goldman Sachs

 

Niemcy – handel autami (proc. PKB) oraz eksport aut (destynacje)

Reklama

Obraz zawierający tekst, Wykres, diagram, linia

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, Wykres, diagram, linia

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Goldman Sachs

 

Chiny – eksport EV (mln)

Obraz zawierający tekst, linia, zrzut ekranu, Wykres

Opis wygenerowany automatycznieObraz zawierający tekst, linia, zrzut ekranu, Wykres

Opis wygenerowany automatycznie

Źródło: Goldman Sachs

Reklama

 

Chociaż perspektywy dla niemieckiego przemysłu automotive na najbliższy czas rysują się w ciemnych barwach, to analitycy Goldman Sachs są ostrożnymi optymistami co do długiego terminu.

„Uważamy, że niemiecki przemysł motoryzacyjny będzie w stanie przetrwać strukturalne przeciwności, z którymi się boryka. Chiny nie chcą nadmiernej produkcji pojazdów elektrycznych, co złagodzi presję na niemieckich producentów i pomoże im utrzymać marże zysku na odpowiednim poziomie. Wpływ przejścia na mniej pracochłonną produkcję pojazdów elektrycznych wydaje się ograniczony, zarówno jeśli chodzi o zatrudnienie, jak i konsumpcję” – napisali w raporcie analitycy Goldman Sachs.

 

Zobacz również: Gospodarka Niemiec na dnie. Recesja i załamanie w przemyśle – mamy nowe dane!

Czytaj więcej

Artykuły związane z automotive