Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

amica analiza fundamentalna

Amica to producent sprzętu AGD, który jest gwiazdą polskiego eksportu. Tymczasem, kurs akcji spółki jest od lat w marazmie. Czy firma ma szansę na poprawę fundamentów i wyników finansowych, a tym samym na zwiększenie kapitalizacji na giełdzie?

 

  • Amica to przykład sukcesu polskiej transformacji.
  • W 2022 roku spółka miała 17,7% udziałów na polskim rynku AGD.
  • Spółka aż 72% przychodów ma spoza Polski.
  • Najprawdopodobniej Amica przestanie być spółką dywidendową.
  • Amica ma problemy z przerzuceniem rosnących kosztów na klientów.
  • Spółka zamierza wprowadzić programy optymalizujące działalność handlową i przemysłową.
  • Amica stara się renegocjować kontrakty na usługi frachtowe.

 

Amica jest jednym z przykładów sukcesów polskiej transformacji. Z małego producenta AGD wyrósł znaczny gracz na rynku artykułów do gospodarstwa domowego. Firma już dawno dokonała ekspansji geograficznej. Obecnie większość przychodów Amica generuje poza granicami Polski. Jednak mimo sukcesu biznesowego kurs akcji spółki jest w marazmie. Nie pomaga także otoczenie makroekonomiczne. Czy spółka ma szansę na poprawę wyników?

 

Amica — silny gracz na rynku AGD w Polsce

Reklama

Spółka jest producentem sprzętu AGD. Jej działalność dzieli się na handlową oraz produkcyjną. Działalność handlowa polega na zleceniu produkcji sprzętu poza granicami kraju (Azja) i ich transport do rynków docelowych. Działalność produkcyjna jest związana z produkcją sprzętu AGD w zakładzie produkcyjnym, który mieści się we Wronkach. W Polsce produkty znane są pod marką Amica. Natomiast na rynku Europy Południowej oraz Wschodniej jest to marka Hansa. W krajach Europy Północnej spółka sprzedaje produkty pod marką Gram. Natomiast w Europie Zachodniej pod nazwami Fagro, Sidemeo oraz CDA.

 

Amica - marki w podziale na regiony geograficzne

  grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: Amica

 

Proces produkcyjny sprzętu AGD wymaga od spółki kontraktowania od dostawców komponentów potrzebnych do produkcji sprzętu. Do najważniejszych z nich należy elektronika, stal oraz szkło. Te trzy kategorie odpowiadają za około 75% technicznego kosztu wytworzenia produktów. Amica stara się nabywać produkty jak najtaniej, aby konkurować cenowo z innymi graczami na rynku. Obecnie stara się także przeprowadzić proces optymalizujący koszty produkcji. Zgodnie z planami wdrożenie nowych metod produkcyjnych i montażowych pozwoli zaoszczędzić około 20 mln złotych.

Reklama

W przypadku działalności handlowej firma jest zawsze narażona na zmieniające się ceny frachtu. Amica przeciwdziała temu ryzyku poprzez podpisywanie kilkuletnich (najczęściej 3-letnich) kontraktów z gwarancją ceny. W okresach wzrostu cen frachtu był to czynnik pozwalający na zmniejszenie kosztów. Jednak w ostatnich miesiącach widoczny jest spadek stawek. Powoduje to, że firma musi renegocjować niekorzystne umowy. Nie jest to prosta czynność.

 

Wyniki operacyjne — problem z przerzuceniem kosztów na klientów

Amica ma działalność produkcyjną i handlową. W działalności produkcyjnej techniczny koszt wytworzenia: około 30% kosztów produkcji to koszty elektroniki a koszty stali wynoszą kolejne 30% technicznego kosztu produkcji. 15% kosztu to koszt szkła. W 2022 roku była presja w tych 3 głównych obszarach kosztowych.

Spoglądając na podział geograficzny, to dominuje sprzedaż na rynku Europy Zachodniej. Kolejnymi kluczowymi obszarami jest Polska oraz Europa Wschodnia. W Europie Wschodniej zauważalny jest spadek sprzedaży w Rosji. Jednocześnie podwoiła się sprzedaż do Kazachstanu, która obecnie odpowiada za około 4% sprzedaży spółki.

 

Podział geograficzny sprzedaży

 grafika numer 2 grafika numer 2

Reklama

Źródło: Amica

 

Wyniki spółki były słabe w 2022 roku. Powodem był wzrost kosztów produkcji oraz wysokie koszty frachtu. To w połączeniu ze spadającym popytem odbiło się na marży brutto ze sprzedaży oraz marży operacyjnej.

W 2022 roku spadek ilościowy sprzedaży wyniósł 10% r/r. Najmocniej spadły produkty własne spółki (produkowane w fabryce we Wronkach). Widać było bardzo wyraźny spadek popytu na AGD. Spółka radziła sobie dobrze na rynku niemieckim mimo trudnej sytuacji rynkowej w tym kraju. Spółka zauważyła spadek popytu na meble kuchenne, które ma duże przełożenie na popyt na nowy sprzęt AGD.

 

Wyniki spółki Amica za 2022 rok

  grafika numer 3 grafika numer 3

Reklama

Źródło: Amica

 

W 2022 roku nastąpił wzrost kosztów energii. To przełożyło się na wyższy koszty produkcji. Nastała także presja inflacyjna, która z jednej strony wymusiła podwyżki płac, z drugiej podniosła koszty zakupu surowców potrzebnych do produkcji sprzętu AGD. Odbiło się to negatywnie na zysku brutto ze sprzedaży.

Powodem spadek marży brutto na sprzedaży w produktach wytworzonych w fabryce we Wronkach. Tam marża pogorszyła się z 28% do 23%. Wzrosty materiałów i komponentów oraz mniejsze wykorzystanie mocy produkcyjnych. W towarach zanotowano wzrost marży brutto ze sprzedaży o 1 punkt procentowy.

Warto zauważyć, że wzrosły koszty sprzedaży o 57,5 mln zł. Było to spowodowane wyższymi kosztami transportu, magazynowania i większą liczbą gwarancji (serwis). Warto zauważyć, że spółka zmniejszyła w 2022 roku koszty ogólnego zarządu o 8 mln zł. Spowodowane było to wdrożonymi planami oszczędnościowymi.

Wzrost kosztów i spadek przychodów spowodował znaczny spadek marży EBITDA. Spadła ona z poziomu 6,4% do 2,6%. Spadek wyniku operacyjnego był jeszcze bardziej dotkliwy. Zysk operacyjny spadł w ciągu roku o 88% i wyniósł zaledwie 18 mln zł. Rok wcześniej zysk operacyjny wyniósł 150 mln zł.

Sprawdź także: Czym jest i z czego składa się analiza fundamentalna?

Reklama

 

Analiza segmentowa

Na samym początku należy spojrzeć na podział segmentowy działalności firmy.

Zgodnie z danymi spółki przychody podzielone są na następujące segmenty:

  • Sprzęt grzejny wolnostojący – produkcja kuchni wolnostojących,
  • Sprzęt grzejny do zabudowy – produkcja kuchni oraz piekarników do zabudowy,
  • Sprzęt grzejny pozostały – produkcja płyt grzejnych do zabudowy,
  • Towary – handel pralkami, lodówkami, mikrofalówkami, zmywarkami, okapami, małym sprzętem AGD,
  • Pozostałe – usługi (m.in. wynajem powierzchni, usługi serwisowe) oraz sprzedaż części zamiennych i materiałów.

 

Sprzęt grzejny wolnostojący - utrata udziałów w rynku i problemy z rentownością 

Jest to działalność związana produkcją kuchni wolnostojących. W 2022 roku spółka wygenerowała około 675 mln zł przychodów. Był to najniższy wynik sprzedażowy w badanym okresie. Powodem była niższy wolumen sprzedaży, którego nie zrekompensowały podwyżki cen. Przychody tego segmentu spadły o 16,7% r/r (tj. o około 136 mln zł).

 

Przychody w segmencie sprzętu grzejnego wolnostojącego

 grafika numer 4 grafika numer 4

Reklama

Źródło: opracowanie własne

 

Spoglądając na wynik brutto na sprzedaży widać, że spółka doświadczyła znacznego pogorszenia marży. Spowodowane to było większymi kosztami, których nie udało się przerzucić na klienta. Wynik brutto na sprzedaży zmniejszył się w 2022 roku o 40,5% (tj. o 88,6 mln zł). Marża tąpnęła z poziomu około 27% do 19,2%.

 

Marża brutto na sprzedaży w segmencie sprzętu grzejnego wolnostojącego

  grafika numer 5 grafika numer 5

Źródło: opracowanie własne

Reklama

 

Sprzęt grzejny do zabudowy - pod presją kosztów i spadającego popytu

Przychody segmentu spadły w 2022 roku o 14,7% r/r (tj. o 75 mln zł) i wyniosły 434,3 mln zł. Jak widać na wykresie poniżej, lata rozwoju segmentu zostały przerwane. Szczególnie dotkliwa była druga połowa 2022 roku. Spadek popytu na mieszkania i domy spowodował mniejsze zapotrzebowanie na budowę nowych kuchni (albo modernizację starych).

 

Przychody w segmencie sprzętu grzejnego do zabudowy

  grafika numer 6 grafika numer 6

Źródło: opracowanie własne

 

Reklama

Podobnie jak w segmencie wolnostojącym, również w zabudowach nastąpił spadek marży brutto na sprzedaży. Był jednak nieco mniejsza niż w wolnostojącym. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 97,3 mln zł. Oznacza to spadek wyniku o 32,9% tj. o 47,7 mln zł r/r.

 

Marża brutto na sprzedaży w segmencie sprzętu grzejnego do zabudowy

  grafika numer 7 grafika numer 7

Źródło: opracowanie własne

 

Sprzęt grzejny pozostały - wciąż świetne marże

W tym segmencie głównym produktem są płyty grzejne do zabudowy. Jest to najmniejszy z istotnych segmentów działalności spółki. Wspomniany segment spisywał się znacznie lepiej niż dwa poprzednie. Co ciekawe, mimo trudnej sytuacji rynkowej udało się mu utrzymać bardzo wysoką marżę brutto na sprzedaży.

Reklama

Przychody firmy spadły o 13,4% r/r, czyli o 37 mln zł. Oznaczało to, że ten segment wygenerował w 2022 roku przychody na poziomie 240 mln zł. Również i w tym segmencie widoczny był spadek wolumenów.

 

Przychody w segmencie pozostałego sprzętu grzejnego

  grafika numer 8 grafika numer 8

Źródło: opracowanie własne

 

Znacznie lepiej wyglądał ten segment pod względem wygenerowanego zysku brutto na sprzedaży. Spadł on wolniej niż przychody (-9,6% r/r) i wyniósł w 2022 roku 78,6 mln zł. Pod względem nominalnym spadek wyniósł 8,3 mln zł. Jak widać na wykresie poniżej, marża brutto na sprzedaży w tym segmencie została utrzymania mimo spadku sprzedaży.

Reklama

 

Zysk brutto ze sprzedaży w segmencie pozostałego sprzętu grzejnego

 grafika numer 9 grafika numer 9 

Źródło: opracowanie własne

 

Towary - najważniejszy segment nadal rośnie

Jedyny segment, który zanotował wzrost przychodów to towary. Najogólniej są to zamówiony z Azji sprzęt AGD, który następnie jest sprzedawany na różnych rynkach, w których działa spółka. Przychody tego segmentu odpowiadały za około 56% sprzedaży ogółem Amici. W tym segmencie bardzo ważny jest koszt frachtu, który wpływa na rentowność działalności. Im niższe ceny frachtu tym produkcja w Azji staje się konkurencyjna cenowo.

W 2022 roku segment towary wygenerował 1 926 mln zł przychodów. Oznaczało to wzrost o około 13,1% r/r tj. o 223,5 mln zł. Powodem wzrostu sprzedaży był dobry popyt w zachodniej Europie oraz Azji Centralnej. Na wyróżnienie zasługuje rynek kazachski, który stanowi już 4% sprzedaży spółki. Pomogło także osłabienie złotego, które spowodowało wzrost nominalny sprzedaży.

Reklama

 

Przychody w segmencie towary

  grafika numer 10 grafika numer 10

Źródło: opracowanie własne

 

Korzystniejsze niż rok wcześniej stawki frachtu, podwyżki cen za produkty oraz działania optymalizacyjne w spółce na poprawę wyniku brutto na sprzedaży. Wyniósł on 400 mln zł, co oznacza wzrost r/r o 18,6% (tj. + 62,8 mln zł r/r). Szybsza poprawa wyniku brutto na sprzedaży niż przychodów odbiła się pozytywnie na marży brutto na sprzedaży. Wzrosła ona z poziomu 19,8% do 20,8%. Warto jednak zauważyć, że była niższa niż w latach 2019-2020.

 

Zysk brutto ze sprzedaży w segmencie towary

Reklama

 grafika numer 11 grafika numer 11

Źródło: opracowanie własne

 

Przepływy pieniężne — wyjątkowo dobry rok

W 2022 roku nastąpił wzrost wartości przepływów z działalności operacyjnej. Wyniosły one 378 mln zł i pozwoliły na sfinansowanie CAPEX-u oraz zmniejszenie zadłużenia. Co więcej, zwiększył się stan gotówki, co pozwoliło zwiększyć poduszkę finansową. Powodem tak dobrych przepływów było zmniejszenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy.

 

mln PLN

2019

2020

2021

2022

OCF

120,0

353,4

-167,0

378,9

CAPEX

57,7

29,0

86,9

84,4

FCF

62,3

324,4

-253,9

294,5

Źródło: opracowanie własne

Reklama

 

Spółka używa faktoringu bez regresu, co ma zbliżone koszty do zwykłego kredytu obrotowego. Faktoring pozwala szybciej ściągać gotówkę ze sprzedaży, która normalnie byłaby mrożona w należnościach. Brak istotnym przeterminowań należności. Jedyna większa wartość przeterminowanych należności była związana z ukraińskim kontrahentem. Przedterminowe należności wynosiły 1 mln €.

 

Przepływy pieniężne w 2022 roku

  grafika numer 12 grafika numer 12

Źródło: Amica

 

Kierunki i strategia rozwoju

Reklama

Warto zauważyć, że spółka najprawdopodobniej nie wypłaci dywidendy w 2023 roku. W efekcie przełamany zostanie długi cykl wypłaty dywidendy. Spółka dzieliła się zyskami akcjonariuszami regularnie od 2013 roku. Jednak z powodu trudnej sytuacji na rynku, zarząd raczej będzie wolał zostawić sobie bufor płynnościowy. Prezes Rutkowski wspomniał, że Amica chce wykorzystać kryzys, aby zdobyć przewagi nad częścią konkurentów. Do tego potrzebuje kapitału.

W wyniku zmiany otoczenia rynkowego w 2022 roku nastąpiła konieczność zmiany strategii S30. Okazała się ona nieaktualna i nie była dostosowana do wpływu wojny na Ukrainie na działalność spółki. Amica planuje stworzenie nowej strategii jeszcze w tym roku, która dostosuje się do otoczenia.

Sprawdź także: Cena nie jest najważniejsza - idea inwestowania w wartość

 

Podsumowanie wyników za I Q 2023

Przychody w I Q 2023 spadły z 843 mln do 717 mln zł. Mimo spadku przychodów nastąpiła znaczna poprawa marży brutto ze sprzedaży z 22,1% (I Q 2022) do 26,6% (I Q 2023). Pod względem nominalnym marża brutto poprawiła się o 2,6% r/r do poziomie 191 mln zł.

 

Wyniki za I Q 2023

  grafika numer 13 grafika numer 13

Reklama

Źródło: Amica

 

Zysk operacyjny wyniósł 18,3 mln zł. Oznacza to wzrost wyniku o 74,3% r/r. Marża operacyjna wyniosła 2,6%. W poprzednim roku marża operacyjna wyniosła 1,2%. W I Q 2023 nastąpił wzrost kosztów odsetkowych. Warto zauważyć, że spółka osiągnęła stratę netto na poziomie 0,9 mln zł. Rok wcześniej Amica miała zysk netto na poziomie 2,9 mln zł.

Widoczny jest wzrost presji płacowej. Od 1 czerwca 2023 roku spółka ogłosiła podwyżki dla swoich pracowników. Podwyżka pensji będzie wynosiła od 5% do 10%.

 

Rynki i marża

Ograniczają sprzedaż na rynku rosyjskim (udział w sprzedaży 7%). Obecnie rynek kazachski odpowiada za około 4% przychodów. Rynek francuski i brytyjski odnotowały znaczne skurczenie przychodów. Spółka na konferencji wynikowej podała, że spadki przychodów wyniosły 25% r/r. W rynku polskim Amica zmniejszyła udziały rynkowe. Amica stara się przeanalizować swoją ofertę produktową.

Reklama

Kazachstan, podwojenie sprzedaży r/r. Już 4% sprzedaży spółki. W I Q 2023 roku Pan Michał Rakowski, który jest Członkiem Zarządu Grupy Amica wspomniał, że część popytu na rynku kazachskim może mieć związek z jego późniejszym reeksportem do Rosji. Ale spółka podała, że nie widzi sygnałów o działaniach reeksportowych w Kazachstanie.

W każdym segmencie spółka poprawia rentowność. Sprzęt wolnostojący rentowność brutto do 24%. Sprzęt grzejny zanotował wzrost poziomu rentowności do poziomu 39%. Segment towarowy zanotował wzrost marży brutto ze sprzedaży z 19% do 26%. Główny powód to spadek cen kontenerów. Znacznie zmniejszyło to koszty transportu. 

Sprawdź także: Czym jest analiza finansowa? Z jakich narzędzi skorzystać? Czy każdy może analizować spółki?

 

 

Zarządzanie aktywami i strukturą finansową

W I Q 2023 nastąpił spadek aktywów obrotowych. Widoczny jest spadek stanu zapasów r/r o 99 mln. Należności handlowe spadły o 16,7% r/r, co oznacza spadek nominalny o 113 mln zl. Warto nadmienić, że zobowiązania handlowe zmniejszyły się o 14 mln zł r/r. Oznaczało to, że spółka wydłużyła cykl obrotu zobowiązaniami handlowymi. Oznacza to, że bardziej finansowała się u swoich dostawców.

Spółka zaczęła przygotowywać się od sezonu wakacyjnego. Oznaczało to, że nastąpił wzrost zapasów k/k. Nie ma co się dziwić, że nastąpił odpływ środków z działalności operacyjnej. Wyniósł on -101 mln zł. Spółka finansowała to środkami zewnętrznymi.

Reklama

Na koniec I Q 2023 roku zadłużenie netto wyniosło 218 mln zł. Sama wartość kredytów i pożyczek spadły r/r o 47 mln zł (tj. -15,1% r/r) i wyniosły 266 mln zł. Amica ogranicza faktoring w celu optymalizacji kosztów finansowych.

Sprawdź także: Podstawy warsztatu analityka, czyli jak połapać się w tych całych raportach

 

Podsumowanie: Amica musi odwrócić trend utraty udziałów w kluczowych rynkach

Amica doświadcza istotnego spadku zapotrzebowania na produkty spółki. Obecnie zarząd zakłada, że wykorzystanie mocy produkcyjnych wynosiły od 70% do 75%. Warto nadmienić, że Amica nie widzi problemów z dostępnością do elektroniki (jeden z głównych kosztów przy produkcji sprzętu AGD).

Okresy recesji i inflacji są czasem dużych szans dla spółki. Mówił o tym prezes spółki na konferencji wynikowej za 2022 rok. Spółka widzi ogromny potencjał na rynku Azji Centralnej oraz niektórych krajach Europy Zachodniej i Północnej. Amica musi rozwiązać problem ze spadającymi udziałami w kluczowych rynkach. Konieczne wydaje się zmienienie strategii produktowej i cenowej, aby przyciągnąć klientów.

Obecnie spółka jest wyceniana na 600 mln zł. Biorąc pod uwagę, że historycznie spółka generowała 100 mln zł zysku netto, jest to dość niska wycena. W sytuacji kiedy rynek AGD się odbuduje, to można spodziewać się, że zysk netto powróci do historycznych poziomów. Na razie spółka zawiesiła wypłatę dywidendy, aby oszczędzać środki.

Zobacz również: Ta spółka odbiła dzisiaj od dna! Skąd taki entuzjazm wśród inwestorów?

Czytaj więcej