Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

akcje LiveChat analiza fundamentalna

LiveChat to jeden z ciekawszych biznesów technologicznych, notowanych na GPW. Bierzemy go pod lupę i tłumaczymy, czemu może być w niezwykle ważnym punkcie swojego rozwoju. LiveChat to jeden z nielicznych w Polsce biznesów technologicznych, który większość swoich przychodów osiąga poza rodzimym rynkiem. Gros przychodów firma osiąga na produkcie LiveChat. Spółka jest wysoce rentowna, może się pochwalić wysoką marżą – jest istną „maszynką do generowania gotówki”. Niepokojące jest, że liczba klientów LiveChat w ostatnich kwartałach nie rośnie tak szybko, jak dawniej. W najbliższym czasie warto obserwować wskaźniki związane z tempem pozyskiwania klientów, aby sprawdzić, czy poprzednie kilka miesięcy to „wypadek przy pracy”, czy już „nowa normalność”.

 

Akcje LiveChat wystrzeliły! Mocne wzrosty dzięki ułatwianiu internetowej komunikacji

LiveChat to jedna z polskich spółek technologicznych, która osiągnęła duży sukces na rynkach zagranicznych. Jest to widoczne na wykresie akcji. W ciągu 5 lat wartość jednej akcji LiveChat wzrosła o ponad 250%. Kapitalizacja spółki przekracza 3 mld zł, a przychody za ostatnie cztery kwartały wyniosły 259,2 mln zł. Jest więc to spółka średniej wielkości, która z roku na rok dynamicznie zwiększa skalę działania.

 

Notowania LiveChat na tle WIG i WIG20

Reklama

Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 1Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 1

Źródło: Stooq

 

LiveChat Software jest producentem oprogramowania typu live chat.

 

Wśród rozwiązań oferowanych przez firmę wchodzą:

  • LiveChat – platforma umożliwiająca kontakt z działem obsługi klienta za pośrednictwem wielu kanałów internetowej komunikacji. Pozwala także na analizę interakcji klientów z firmą za pośrednictwem kanałów online.
  • ChatBot – jest to platforma do tworzenia chatbotów.
  • HelpDesk – system, który pozwala zarządzać ticketami spływającymi do firmy.
  • KnowledgeBase – aplikacja, która umożliwia tworzenie i udostępnianie własnych baz wiedzy.
  • OpenWidget – możliwość instalowania widżetów na stronach internetowych firm.

 

Reklama

Przychody LiveChat w podziale na źródła

Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 2Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 2

Źródło: prezentacja inwestorska spółki

 

Najważniejszym produktem dla spółki jest LiveChat, który nadal odpowiada za prawie 92% przychodów. Należy jednak zauważyć, że postępuje powolna dywersyfikacja produktowa wśród klientów LiveChat.

LiveChat sprzedaje swoje oprogramowanie w modelu SaaS (tj. Software-as-a-Service). Wspomniany model oznacza, że firma umożliwia korzystanie ze swojej oferty po uiszczeniu opłaty (np. comiesięcznych płatności). Dzięki temu klient nie musi ponosić jednorazowej, dużej opłaty za licencję na korzystanie z oprogramowania. Dla LiveChat taki model umożliwia dłuższą monetyzację klienta, co powinno zapewnić większy LTV (Lifetime Value) pozyskanego klienta.

Reklama

Klienci korzystają z oprogramowania, ponieważ mogą w łatwy sposób zarządzać komunikacją spływającą do firmy kanałami internetowymi. Oprogramowanie może być pomocne zarówno z obsługą klienta detalicznego (B2C) czy klienta biznesowego (B2B). Oprogramowanie LiveChat może być także integrowane z innymi komunikatorami, co pozwala obsługiwać komunikację z klientami np. poprzez social media.

Zobacz także: Czym jest i z czego składa się analiza fundamentalna?

 

 

 

Jak LiveChat może skalować biznes?

LiveChat działa w typowym modelu asset-light. Oznacza to, że przedsiębiorstwo nie musi ponosić dodatkowych wydatków inwestycyjnych (CAPEX) aby skalować biznes. Spółka aby zwiększać skalę działania musi dokonać kilku rzeczy:

  • Pozyskać nowych klientów
  • Monetyzować dotychczasowych
  • Minimalizować churn klientów
  • Dbać o właściwą relacje między CAC a LTV

Pozyskanie nowych klientów odbywa się poprzez oferowanie swoich usług małej i średniej wielkości przedsiębiorstwom. Wynika to z tego, że tacy klienci mają „gap technologiczny” który powoduje, że ich usługi kontaktu z klientem są na znacznie gorszym poziomie, niż firm o większym budżecie IT. Miarą, która pozwala zobaczyć, jak idzie spółce zwiększanie skali działania, jest liczba użytkowników netto pozyskanych w danym kwartale. Monetyzowanie dotychczasowych klientów jest konieczne, aby LiveChat mógł zwiększać swoje przychody bez konieczności akwizycji nowych klientów.

Reklama

Kolejną ważną kwestią jest przekonanie dotychczasowych klientów do odnowienia subskrypcji na produkt spółki. O tym, ilu klientów „wykruszyło się” w danym roku, informuje tak zwany „churn”. Im jest on niższy, tym przedsiębiorstwo mniej ma ubytku przychodów na przyszły rok. Aby churn był niższy, konieczne jest monitorowanie zadowolenia klienta z usług spółki.

Sam wzrost to za mało, aby przedsiębiorstwo mogło wygenerować wartość dla akcjonariuszy. Ważne, aby wartość klienta była znacznie wyższa od kosztu jego akwizycji. Dopiero wtedy przejęcie nowego klienta pozwala na wygenerowanie dodatniego FCF (wolnych przepływów pieniężnych) w przyszłości.

 

Uproszczona kalkulacja wygląda następująco:

wartość umowy * przewidywalny „czas życia” klienta– koszt pozyskania klienta (CAC).

 

LiveChat szybko rośnie, a jednocześnie jest wysoce rentowny

Reklama

LiveChat jest więc dynamicznie rozwijającą się spółką, która mimo szybkiego wzrostu potrafi osiągnąć bardzo wysoki poziom rentowności operacyjnej oraz netto. Warto rzucić okiem na dane operacyjne oraz finansowe aby mieć pełniejszy obraz sytuacji.

LiveChat jest spółką sprzedającą swoje usługi w modelu SaaS. Z tego powodu należy analizować miary odpowiednie dla tego typu spółek.

 

Zatem skupimy się na analizie:

  • Liczby klientów
  • MRR
  • ARPU

Spółka podaje dwa kluczowe parametry: liczbę klientów LiveChat oraz liczbę klientów ChatBot. Oba produkty odpowiadają za 98,1% przychodów spółki.

 

Reklama

Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 3Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 3

Źródło: raport okresowy spółki

 

Firma większość klientów ma spoza Polski. Rodzimi klienci odpowiadali za 1,3% przychodów w I półroczu roku obrotowego 2022/2023. Dominują klienci ze Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonego Królestwa, Australii oraz Kanady. Na koniec I półrocza usługa LiveChat posiadała 37 114 płacących klientów. Z kolei dla ChatBot ich liczba wyniosła 2 637.

W przypadku klientów LiveChat widać wyhamowanie tempa wzrostu. Podobne spowolnienie wzrostu było ostatni raz widoczne na przełomie 2019 i 2020 roku. Z kolei ChatBot stale zwiększa liczbę klientów, ale widać, że dynamika wzrostu nieco wyhamowała.

Z pewnością problemem jest churn, który w skali miesięcznej wynosi 3%. Oznacza to, że firma musi stale pozyskiwać klientów w takim samym tempie co churn, aby utrzymać liczbę klientów na niezmienionym poziomie. Spółka informuje, że dla niej istotny jest „net MRR churn”, który wylicza jak zmienia się MRR danej kohorty klientów po obliczeniu churn i upsellingu (np. przekonanie klienta do kupienia dodatkowej usługi). LiveChat nie chwali się ile wynosi. Na pewno MRR nie rośnie na ubiegłorocznej kohorcie, ponieważ churn jest większy, niż upselling.

Reklama

Oferta spółki jest potencjalnie dostosowane do klientów ze wszystkich branż, którzy komunikują się z klientami za pośrednictwem internetu lub komunikatorów.

Zobacz także: Cena nie jest najważniejsza - idea inwestowania w wartość

 

Oprócz tego firma ma istotnych klientów z następujących branż:

  • sprzedaż detaliczna,
  • edukacja,
  • marketing,
  • gry i hazard,
  • motoryzacja,
  • usługi finansowe,
  • ochrona zdrowia,
  • turystyka.

Warto zaznaczyć, że spółka stara się pozyskać klientów także wśród największych przedsiębiorstw. Na razie zaledwie 25 klientów pochodzi z listy Fortune 500. Wśród dużych klientów, którzy korzystają z jakiegoś produktu spółki można wymienić m.in. McDonald’s, PayPal, Ikea, Unilever czy Mercedes Benz.

 

Sytuacja operacyjna LiveChat pod lupą

MRR to inaczej Monthly Recurring Revenues, czyli miesięczne przychody powtarzalne. Wyliczane są jako przychody całkowite od płatnych subskrypcji. MRR wylicza wszystkie powtarzające się przychody od każdego klienta. Z tego powodu wskaźnik nie wylicza jednorazowych opłat ponoszonych przez klientów. Spółka informuje, że MRR jest głównym miernikiem wzrostu biznesu abonamentowego. Wyliczony MRR stanowi niezłe przybliżenie przychodów spółki, ponieważ przychody transakcyjne np. szkolenia stanowią zdecydowanie mniejszą część przychodów.

Na koniec września 2022 roku spółka miała MRR na poziomie 4,91 mln USD. Oznaczało to wzrost kwartał do kwartału o 1,8% oraz wzrost rok do roku o 11,8%. MRR zależy od liczby klientów, ich monetyzacji oraz churnu. LiveChat wierzy, że zmiana cennika pozwoli na wzrost MRR nawet jeśli liczba klientów pozostanie na niezmienionym poziomie.

Reklama

 

Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 4Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 4

Źródło: raport okresowy spółki

 

Dla inwestora bardzo ważne jest analizowanie tempa wzrostu MRR. Jednak pojedyncze wskazania indykatora mogą być mylące. Jako przykład można podać okres od marca 2019 do grudnia 2019. Wtedy ARPU wzrosło o 10,4%. Jednak okres COVID-19 wpłyną na skokowy wzrost wskaźnika. Miedzy grudniem 2019 a grudniem 2020 MRR wzrósł o 39,1%.

ARPU jest to skrót od Average Reveue Per User), czyli średni przychód na klienta. Należy zauważyć, że wskaźnik jest liczony poprzez podzielenie MRR (a nie przychodów) przez liczbę klientów. Daje to obraz tego jak dużo „dolarów” generuje jeden klient. Im wyższe jest ARPU tym lepiej monetyzowani są klienci. Oczywiście każda kohorta ma inne ARPU, ponieważ różny jest mix produktów albo planów taryfowych. ARPU w przypadku ChatBot pokazuje wskazania niższe, ponieważ według planów taryfowych po wykorzystaniu liczby interakcji klient płaci dodatkowe opłaty. Jednak dodatkowa płatność nie jest powtarzalna dlatego nie jest widoczna w MRR.

Reklama

Na koniec września 2022 roku, średni przychód na klienta dla produktu LiveChat wyniósł 121,2 USD vs 121 USD rok wcześniej. Jest to lekko negatywna informacja, ponieważ spółka ma problem z przekonywaniem klientów do wybrania droższych planów. W przypadku usługi ChatBot wzrost ARPU był o wiele wyższy. We wrześniu 2022 roku ARPU wyniosło 110,4 USD. Rok wcześniej wskaźnik wyniósł 97,1 USD.

 

Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 5Akcje Livechat Software S.A – analiza fundamentalna 2023, notowania giełdowe LVC. Czy warto już teraz kupić akcje tej spółki z GPW? To wciąż maszynka do generowania gotówki - - 5

Źródło: raport okresowy spółki

 

Livechat Software: marża operacyjna

Co jest naprawdę fascynującego w LiveChat? Firma rośnie w dwucyfrowym tempie. Co warte odnotowania: spółka nie przeznacza dużych środków na akwizycję klienta. Dzięki temu może utrzymać bardzo wysoką marżę operacyjną, która wynosi 56%. Jest to ciekawe, bo z reguły taka marża osiągana jest przez dojrzałe spółki SaaS-owe, które mają wysoki switching cost.

Reklama

Patrząc na churn (3% w skali miesięcznej) i wzrastającą liczbę klientów, widać, że środki marketingowe są efektywnie wykorzystywane. Zastanawia dlaczego spółka woli pokazywać zyski, zamiast wydawać większość zarobku w akwizycję klientów.

Mln PLN

2018(03.19)

2019 (03.20)

2020 (03.21)

2021 (03.22)

TTM 2022

Przychody

109,3

130,9

179,0

222,5

259,2

Zysk operacyjny

61,3

81,9

107,1

128,1

145,5

Marża operacyjna

56,1%

62,6%

59,8%

57,6%

56,1%

Zysk netto

57,2

76,1

100,2

119,0

135,3

 

Mln PLN

2018(03.19)

2019 (03.20)

2020 (03.21)

2021 (03.22)

TTM 2022

OCF

61,2

75,8

106,5

115,5

118,7

CAPEX

10,7

17,5

13,8

16,8

19,2

FCF

50,5

58,3

92,7

98,7

99,5

Dywidenda

48,2

51,8

71,3

101,5

113,3

LiveChat jest maszynką do generowania gotówki. Wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej - w połączeniu z niskimi wydatkami inwestycyjnymi (CAPEX) - powodują, że każdego roku dziesiątki milionów złotych jest generowane „na czysto” z działalności operacyjnej.

Co ciekawe, firma zamiast przeznaczać środki na akwizycję klientów (czy skup akcji) woli przeznaczać środki na wypłatę dywidendy, która jest przecież podatkowo niekorzystna (jest dwa razy opodatkowania – na poziomie CIT i podatku od dywidendy).

LiveChat

2018(03.19)

2019 (03.20)

2020 (03.21)

2021 (03.22)

TTM 2022

ROE

105,1%

96,7%

93,3%

95,6%

116,4%

ROA

93,0%

86,9%

81,9%

86,4%

101,0%

 

Spółka ma bardzo dobre wskaźniki rentowności kapitałów własnych oraz aktywów. LiveChat nie potrzebuje dodatkowego kapitału aby rosnąć. Z tego powodu wygenerowaną gotówkę zwraca akcjonariuszom. Oczywiście otwartą kwestią pozostaje to czy gotówka ma być zwracana w formie dywidendy, czy skupu akcji.

Reklama

 

Komentarz do szacunkowych wyników LiveChat za III kwartał roku 2022/23

Spółka podała wstępne szacunkowe wyniki za III Q 2022/2023 roku obrotowego. Na pełny raport musimy poczekać do końcówki lutego 2023 roku.

We wstępnych wynikach spółka podała, że przychody wzrosły o 18,91 mln USD tj. o 35,8% r/r. Największy wpływ na wzrosty przychodów miał wzrost MRR (+29,3% k/k i +43% r/r). Miesięczne powtarzalne przychody wyniosły w kwartale kończącym się w grudniu 2022 roku 6,35 mln USD. Z pozytywnych aspektów można wymienić także wzrost ARPU produktu LiveChat ze 121,2 USD (koniec września 2022) na 160,7$ (+32,6% k/k i +34,8% r/r). Na plus jest także znacznie mniejszy niż w przypadku LiveChat wzrost ARPU dla produktu ChatBot o (+4,3% k/k i +16,4% r/r).

Spółka nie podaje natomiast procentowego wzrostu liczby klientów kwartał do kwartału. Podamy więc to za spółkę. Liczba klientów LiveChat na koniec III kwartału roku obrotowego 2022/2023 wynosiła 36 850. Było to więc o 264 klientów mniej, niż na koniec września 2022 roku (tj. spadek liczby klientów wyniósł 0,7% k/k). We wstępnych szacunkowych wynikach brak wyjaśnienia jakiej wielkości klienci nie zaakceptowali nowego cennika. Spadła także liczba użytkowników ChatBot, gdzie ARPU wzrosło znacznie wolniej r/r niż w przypadku produktu LiveChat. Kwartał do kwartału liczba klientów ChatBot spadła o 0,5% tj. o 12 klientów.

Znacznie chętniej spółka wyjaśnia dlaczego wzrosło ARPU oraz MRR. Z tego powodu wyjaśnimy, że nastąpiła zmiana cennika usług LiveChat oraz ChatBot. Jednocześnie nadal postępuje przenoszenie klientów z wycofanych planów abonenckich (opartych na modelu PPS czyli pay-per-seat) na model PPA (pay-per-agent).

Podsumowując, po raz kolejny spółka ma problem ze zwiększaniem liczby klientów kwartał do kwartału. Na razie spółce udaje się zwiększać przychody dzięki wzrostowi ARPU. Nadal jednak pojawia się pytanie: czy spółka jest w stanie zwiększać ARPU w dwucyfrowym tempie w każdym roku (czego spółce życzymy!). Jeśli się to nie uda i nadal LiveChat będzie miał problem ze zwiększaniem co kwartał liczby klientów, to dynamika przychodów nie będzie tak dobra, jak obecnie. 

Zobacz także: Analiza fundamentalna. Co to jest i jak wykorzystać analizę fundamentalną

 

Akcje LiveChat (prognoza): Czy spółkę technologiczną czeka stagnacja?

Podsumowując, LiveChat jest jednym z nielicznych w Polsce przedstawicieli spółek technologicznych, które większość swoich przychodów osiąga poza rodzimym rynkiem. Firma większość swojej sprzedaży generuje z produktu o nazwie LiveChat.

Niepokojący jest stosunkowo wysoki churn (3% w skali miesięcznej) oraz wolno rosnące ARPU. Co więcej, liczba klientów najważniejszego produktu – LiveChat – nie rośnie tak szybko, jak w poprzednich kwartałach. W najbliższym czasie warto obserwować wspomniane wskaźniki, aby sprawdzić, czy poprzednie kilka miesięcy to „wypadek przy pracy”, czy już „nowa normalność”.

Obecny FCF yield jest na optymalnym poziomie. Jednak aby zainwestować swoje środki, inwestor musi być przekonany o tym, że obecnie spowolnienie akwizycji nowych klientów jest przejściowe. Jeśli tak nie będzie, LiveChat będzie musiał w jakiś sposób zwiększyć ARPU na kliencie. W przeciwnym razie spółkę czeka stagnacja, a obecna wycena nie będzie zbyt atrakcyjna. Z pewnością dużą szansą jest próba wejścia do segmentu większych firm, co da szansę na większe ARPU w przyszłości.

Livechat

30.01.2023

Kapitalizacja (mln zł)

3 146

P/E (TTM)

23,3

FCF yield (TTM)

3,2%

Czytaj więcej

Artykuły związane z akcje LiveChat analiza fundamentalna