Branża w 3q22 wypracowała zysk na poziomie 1,36 mld zł, wyraźnie niższy niż przed rokiem (-39% q/q, -9% r/r). Przedsiębiorstwa zaczynają odczuwać słabszy popyt na swoje produkty – spadły przychody (-6% q/q, +16% r/r, koszty: -3% q/q, +49% r/r) oraz rentowność produkcji (ROS=5,3, -3,0q/q, - 1,6pp r/r). Wydaje się, że okres ponadprzeciętnych marż (sięgających 10%) segment ten ma za sobą, a słabnąca koniunktura gospodarcza przywróci wyniki do poziomów notowanych przed wybuchem pandemii, a więc przed pojawieniem się silnego impulsu popytowego.
Do czerwca 2022 silnie rosły ceny ropy naftowej, głównego surowca do produkcji tworzyw w formach pierwotnych, później jednak nastąpiła korekta, związana z pogarszającymi się perspektywami gospodarczymi na świecie. Rynek ropy naftowej nadal wydaje się być napięty od strony podażowej – obecne są ryzyka mogące wynieść ceny ropy na wyższe poziomy, tj. potencjalne poluzowanie polityki „zero Covid” w Chinach, zakończenie wypuszczania ropy z rezerw strategicznych USA bądź ograniczenie podaży ropy w wyniku unijnego embarga na surowiec i produkty ropopochodne. Natomiast słabszy popyt na świecie skutecznie osłabia sentyment na rynku ropy.
Od czasu wybuchu wojny w Ukrainie i krótkotrwałego wzrostu ze szczytem w czerwcu’22, ceny większości plastików nieustannie spadały wyprzedzając spadki cen ropy. Na podwyższonym poziomie utrzymywały się jedynie ceny polistyrenu związane z napiętym rynkiem benzenu, ale również one zaczęły spadać w sierpniu. Globalny trend spadkowy wynika głównie ze słabego popytu głównie w budownictwie i motoryzacji. Spadkom cen plastików w formach podstawowych sprzyjają też obniżki cen frachtu, dzięki czemu opłaca się zwiększyć import surowca z Azji lub Ameryki Północnej. 3q22 to również okres słabszego PLN względem USD, co sprzyjało eksporterom. Przerzucaniu wysokich kosztów na odbiorców nie pomaga jednak dość duże rozdrobnienie sektora i tym samym często mniejsze możliwości dyktowania ceny. Dalszy spadek cen tworzyw możliwy jest w przypadku głębokiej recesji, która odbiłaby się jednak też na przychodach i zyskach segmentu ze względu na niższy popyt, szczególnie z branż takich jak budownictwo lub motoryzacja.
W dłuższym terminie popyt na wyroby branży powinien być silny. Dla przykładu Statista szacuje, że wartość europejskiego rynku opakowań z tworzyw sztucznych będzie w 2026 o blisko 30% wyższa niż w 2020, a OECD prognozuje trzykrotny wzrost globalnego rynku plastiku do 2060 w scenariuszu bazowym. Dostosowanie do nowych regulacji środowiskowych będzie jednak wymagać od producentów inwestycji, m.in. zwiększających udział recyklatu w produktach finalnych.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: